کد خبر: ۱۱۱۸۹۷
تاریخ انتشار:۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
سران آلمان، فرانسه و انگلیس در نشست اتحادیه‌اروپا خواستار افزایش فشاربه ایران در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای شدند
هم آوازی
به گزارش تنویر ، کشورهای اروپایی حاضر در توافق ایران و 1+5 پس از اظهارات اخیر ترامپ و اعلان موضع آمریکا علیه برجام، مواضع خود در قبال ایران را به صورت ملموسی تغییر داده‌اند.
به گزارش «وطن‌امروز»، اروپایی‌‌های برجام که تنها چند ساعت پس از اظهارات ترامپ علیه برجام با صدور بیانیه‌ای خواستار فشار بر ایران برای محدود کردن برنامه موشکی و سیاست‌‌های منطقه‌ای تهران شده بودند، حالا این هم‌آوازی با ترامپ را صریح‌‌‌‌‌‌تر ادامه می‌دهند. 3 کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست هفته گذشته سران اتحادیه اروپایی در بروکسل با سایر رهبران اروپایی رایزنی کردند تا فشار بر ایران در حوزه برنامه دفاع موشکی و سیاست‌‌های منطقه‌ای بیشتر شود! این در شرایطی است که فشار بر ایران در برنامه موشکی و سیاست‌‌های منطقه‌ای از برنامه‌‌‌هایی است که دونالد ترامپ از ابتدای در اختیار گرفتن سکان ریاست‌جمهوری آمریکا بر آنها تاکید کرد، به همین دلیل بازیگردانی اروپا در راستای این برنامه یکی از شواهد محکمی است که می‌گوید اروپا و ترامپ در موضوع ایران با یکدیگر هماهنگ هستند.
در ایران رهبر حکیم انقلاب روز چهارشنبه هفته گذشته تکالیفی برای اروپا مطرح کردند و به صورت ویژه جلوگیری از تصویب تحریم‌‌های مدنظر ترامپ در کنگره و همینطور عدم طرح و تکرار مواضع زورگویانه ترامپ در حوزه موشکی و منطقه‌ای را به عنوان شروطی برای ادامه همکاری مطرح کردند. این در حالی است که سران 3 کشور اروپایی با اصرار بر پیگیری فشار بر ایران در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای، عملا هم‌آوازی خود با دونالد ترامپ علیه ایران را ثابت کرده‌اند.
به همین دلیل با وجودی که در ایران دولت امیدوار است برجام را با اروپا ادامه دهد اما سران تروئیکای اروپایی بیشتر تمایل دارند اشتراکات خود با ترامپ را دنبال و به نوعی برجام را مشروط به عقب‌نشینی ایران از منطقه و محدود کردن برنامه موشکی خود کنند!
در همین راستا، وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد سران 3 کشور اروپایی امضاکننده برجام در بروکسل خواستار افزایش فشار‌ها به ایران درباره برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای آن شدند.
وال‌استریت‌ژورنال به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد سران انگلیس، آلمان و فرانسه در نشست سران اتحادیه اروپایی در بروکسل، خواستار افزایش فشارها به ایران درباره برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور شدند.
وال‌استریت‌ژورنال در این‌باره نوشت: «بنا بر گفته برخی دیپلمات‌ها، چندین رهبر شامل ترزا می ‌نخست‌وزیر بریتانیا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه بر اهمیت حفظ فشار بر ایران بر سر موضوعاتی از قبیل آزمایش‌ موشک بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران تاکید کردند».
اروپایی‌ها البته این هم‌آوازی با ترامپ را در کنار حمایت از برجام مطرح کرده‌‌‌اند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در حاشیه نشست کمیسیون اروپا گفته است برلین، پاریس و لندن بر لزوم حفظ برجام پس از عدم تایید آن از سوی رئیس‌جمهور آمریکا تاکید دارند و به همین دلیل به گفت‌وگوهای خود با کنگره ادامه خواهند داد. اما وی در عین حال خاطرنشان کرده است باید درباره موضوعات خارج از برجام با ایران صحبت کرد.
«وطن‌امروز» در شماره‌‌های اخیر خود دیدگاه‌‌های مشترک آمریکا و 3 کشور اروپایی علیه ایران را مورد بررسی قرار داد. آمریکا از طریق دونالد ترامپ به دنبال تهدید ایران و تغییر ماهیت برجام به منظور مادام‌العمر کردن محدودیت‌‌های برنامه هسته‌ای ایران است. او همچنین با فشار بر آژانس خواهان بازرسی از مراکز نظامی ایران با استناد به پروتکل الحاقی است. در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای نیز اروپا در حال میدان‌داری است تا سیاست‌‌های آمریکا و اروپا علیه ایران به هم‌افزایی و همپوشانی برسد.  
فرانسوی‌ها داغ‌تر از ترامپ!
در میان تروئیکای اروپایی این فرانسوی‌ها بودند که برای نخستین‌بار اشتراک نظر خود با نقشه ترامپ علیه برجام و ایران را اعلام کردند. با وجود آنکه دولت حسن روحانی در پسابرجام هدایای بسیاری به فرانسوی‌ها داد و قراردادهای هنگفتی در حوزه‌‌های خودروسازی و انرژی با فرانسه منعقد کرد اما گویا فرانسوی‌ها نمک‌گیر نشده اند. امانوئل مکرون در نشست امسال سران در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که فرانسه اگرچه معتقد به ادامه برجام است اما به دنبال اعمال محدودیت در برنامه هسته‌ای ایران است. پس از پیوستن علنی انگلیس و آلمان به فرانسه در مسیر اعمال فشار جدید به ایران، حالا باز هم این فرانسوی‌ها هستند که سناریوی «زورگویی ترامپ» درباره برنامه موشکی و سیاست‌‌های منطقه‌ای ایران را اجرا می‌کنند. آنها هفته گذشته فرانک ژله، نماینده ویژه خود در امور سوریه را به ایران فرستادند. از سوی دیگر هم مکرون و هم لودریان، وزیر خارجه او در راه ایران هستند تا نقشه جدید اروپا برای اعمال فشار بر ایران را دنبال کنند.
در همین راستا، وزیر خارجه فرانسه گفته است بزودی این فرصت را خواهد داشت که در جریان سفر به تهران، ایران را درباره برنامه موشکی خود تحت فشار قرار دهد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، «ژان ایو لودریان» تصریح کرد: فعالیت‌های ایران در موضوعات خارج از برجام (برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای) مسائلی جدی هستند، اما جزو توافق هسته‌ای نیستند.
ژان ایو لودریان در ادامه با اشاره به سفر آتی خود به تهران گفت: بزودی این فرصت را خواهیم داشت که ایران را در زمینه‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای تحت فشار قرار دهیم. وزیر خارجه فرانسه همچنین تاکید کرد توافق هسته‌ای ایران شفاف اجرا می‌شود و ایران باید به تعهداتش پایبند بماند.
توتال: ماندن‌مان در ایران به نظر آمریکا بستگی دارد
قرارداد وزارت نفت ایران با شرکت فرانسوی توتال برای استخراج از میدان مشترک گازی با قطر با انتقادات بسیار زیادی در بین کارشناسان حوزه نفتی مواجه شده بود. به غیر از ایرادات فنی به این قرارداد، یکی از نگرانی‌‌های جدی درباره همکاری با توتال، بدعهد بودن این شرکت در انجام وظایف قانونی است. در جریان قرارداد جدید با توتال، این نگرانی مطرح و از مسؤولان وزارت نفت خواسته شد در متن قرارداد الزامات حضور توتال در ایران و انجام تعهدات آن تدبیر شود. با این حال اما به نظر می‌رسد تاریخ درباره توتال باز هم در حال تکرار است و این شرکت فرانسوی که هنوز هیچ اقدامی برای اجرای قرارداد خود با ایران انجام نداده، حالا صراحتا اعلام می‌کند در صورتی که کنگره آمریکا تحریم‌‌های جدید علیه ایران را تصویب کند، قرارداد خود با ایران را لغو خواهد کرد. نکته قابل تامل این است که مدیرعامل توتال گفته است حتی اگر کشورش (فرانسه) نیز به برجام پایبند بماند، باز هم توتال قرارداد با ایران را انجام نخواهد داد چراکه نمی‌خواهد مشمول مجازات‌‌های آمریکا شود!
طبق گزارش رویترز، مدیرعامل شرکت توتال فرانسه اعلام کرده است این شرکت قصد دارد در ایران بماند و تلاش خود را در این راستا انجام می‌دهد اما در حال بررسی عواقب تصمیمات ترامپ است و در صورتی که راهی قانونی برای ماندن در ایران پیش روی این شرکت نباشد، به طور قطع از ایران خارج خواهد شد.
به گزارش پایگاه اقتصاد مقاومتی، مدیرعامل توتال همچنین گفت حتی در صورتی که ایران به برجام پایبند بماند و اتحادیه اروپا، چین و روسیه نیز تصمیم بگیرند برجام بدون حضور آمریکا به کار خود ادامه دهد، باز هم آمریکا تحریم‌‌های یکجانبه‌ای علیه ایران وضع خواهد کرد که در این صورت توتال از ایران خارج خواهد شد.
پاتریک پویانه همچنین گفته است: «ما از جانب خودمان تلاش می‌کنیم این آسودگی خاطر را پیدا کنیم که بتوانیم به این پروژه ادامه دهیم و ادامه فعالیت در ایران همچنان به سود شرکت ما خواهد بود. به بیان دیگر، ادامه فعالیت در ایران اولویت شرکت توتال است اما اگر قانونی وضع شود که این شرکت را از ادامه فعالیت در ایران منع کند، از ایران خارج خواهیم شد». مدیرعامل توتال تصریح کرده است این شرکت در حال بررسی گزینه‌های موجود است و همه چیز به تصمیم کنگره آمریکا در رابطه با تحریم مجدد ایران و نوع تحریم‌‌های احتمالی که از سوی آمریکا علیه ایران وضع خواهد شد، بستگی دارد. توتال نخستین شرکت مطرح نفتی غربی بود که برای توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس‌جنوبی با ایران وارد مذاکره شد. ارزش این پروژه ۵ میلیارد دلار برآورد شده که شرکت توتال 1/50 درصد در آن سهم دارد. پویانه همچنین گفته است: «ما قراردادی در ایران امضا کرده‌ایم. اگر بتوانیم پیش برویم، پیش خواهیم رفت و اگر نتوانیم، توقف خواهیم کرد. راه و رسم کسب‌وکار همین است». مدیرعامل توتال همچنین گفته است: «خروج از قرارداد با ایران در شرایط فعلی ریسک مالی اندکی برای توتال خواهد داشت چراکه تا به حال سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و در پایان سال جاری میلادی (2 ماه آینده) این تصمیم‌‌‌گیری انجام خواهد گرفت». این در حالی است که معاون امور تجارت و بین‌الملل وزیر نفت ایران روز سه‌شنبه در کنفرانسی در لندن اظهار کرد سیاست ترامپ به صنعت نفت کشور آسیب نخواهد زد؛ زنگنه وزیر نفت نیز از تمایل ایران به همکاری با شرکت‌‌های نفتی آمریکایی در استخراج نفت ایران سخن گفته است.
 

رئیس سیا: با متحدان‌مان علیه ایران اتفاق نظر داریم
مایک پامپئو، رئیس سیا می‌گوید آمریکا و متحدانش درباره مواضع ترامپ علیه ایران اتفاق نظر دارند. او مدعی شده در دیدار با روسای دستگاه‌‌های اطلاعاتی این کشورها آنها با مواضع ترامپ علیه ایران موافق بوده‌اند! روز پنجشنبه، اندیشکده نومحافظه‌کار «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، نشستی با حضور مایک پامپئو، رئیس سیا و هربرت رابرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید برگزار کرد.  رئیس سیا در آغاز اظهارات خود در این نشست ایران را تهدیدی عمده علیه مردم آمریکا خواند. وی حمایت ایران از حزب‌الله لبنان و اقدامات سایبری این کشور را از جمله تهدیدهای
پیش ‌روی آمریکا خواند و گفت با توجه به این موارد ترامپ نیاز دیده در روابط آمریکا با کشورهای دیگر بازنگری کند.  وی گفت راهبرد جدید آمریکا درباره برجام این است که تمام مسیرهای ایران برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را مسدود کند. پامپئو گفت: از نگاه اطلاعاتی، نیاز به بازرسی‌های شدیدتر از برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد، زیرا ایرانی‌ها از طریق عملیات مخفیانه توانسته‌اند تهدیدهای زیادی علیه آمریکا ایجاد کنند.   او گفت: این ایده که برجام از «ماجراجویی‌های ایران» یا تهدیدهای تروریستی این کشور جلوگیری خواهد کرد، از اساس اشتباه از آب درآمده است. رئیس سیا به‌رغم این تصریح کرد: «توافق هسته‌ای ایران ما را در موقعیت بهتری [برای بازرسی از برنامه هسته‌ای ایران] قرار داده است اما ما نیاز به بازرسی‌های دقیق‌تری داریم. ایران از طریق اقدامات مخفیانه برنامه هسته‌ای خودش را توسعه داده است». وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه متحدان و دشمنان آمریکا چه واکنشی به سخنرانی ترامپ درباره ایران نشان داده‌اند، گفت: «نمی‌توانم بخش زیادی از مسائل مربوط به این موضوع را بیان کنم ولی درباره تهدید ایران، اتفاق نظر در جهان وجود دارد». وی اضافه کرد: «من این را در گفت‌وگوهای خصوصی با همتایان اطلاعاتی‌ام شنیده‌ام که تمایل دارند با ما برای تهیه اطلاعات لازم جهت ارائه به تصمیم‌گیران سیاسی‌مان و دستیابی به اهداف‌مان [درباره ایران] همکاری کنند». پامپئو گفت: «من نشنیده‌ام حتی یک نفر از آنها جوهر کلام ترامپ درباره ایران را مبنی بر اینکه ایران نه‌تنها تهدیدی برای آمریکا برای بلکه غرب است رد کنند».