کد خبر: ۱۱۵۰۷۸
تاریخ انتشار:۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی به مسابقات سراسری قرآن سازمان آموزشی فنی حرفه‌ای کشور در قم

بیان قرآن و ابلاغ پیام الهی نیازمند نیرویی است که باید در پرتو انس با قرآن و در دل شب به دست آید و از طرفی ممارست در تلاوت و قرائت قرآن پدید آورنده انس با قرآن خواهد بود.

بسم لله الرحمن الرحیم

«فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» (مزمل، آیه ۲۰)

در قرآن کریم در آیات زیادی به تلاوت و قرائت قرآن توصیه شده است، از جمله در در سوره مزمل، هم در آیات ابتدایی و هم در آیه پایانی به تلاوت قرآن دستور داده شده و مؤکداً میفرماید هرچه میتوانید از قرآن بخوانید و در ادامه باز تاکید فرموده است هرچه برای شما میسر است از این کتاب الهی قرائت کنید.

در آیات ابتدایی سورۀ مزمل نیز به اهمیت «نَاشِئَةَ اللَّیْلِ» و اینکه بخشی از شب را یا نیمی از آن را از خواب برخیزید و به شب زنده داری و تلاوت قرآن مشغول شوید که فرموده است: «وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا» یعنی قرآن را در نیمه های شب با آرامش و تأنی خواندن و دل به کلام الهی سپردن و به این طریق است که انس با قرآن حاصل می شود، در پرتو سحرخیزی و ارتباط خالصانه با پروردگار در دل شب با حضرت دوست نجوا کردن و الهی العفو گفتن، اینهاست که به یک انسان مسلمان نیرو می بخشد کما اینکه در آیات بعدی میفرماید ای پیامبر چون قول ثقیل و سنگینی را بر تو القاء می کنیم تو باید اهتمام به «نَاشِئَةَ اللَّیْلِ» یعنی شب زنده داری و احیای شب ها به عبادت و تلاوت قرآن داشته باشی که بتوانی تحمل این بار سنگین را داشته باشی«إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلًا» «إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِیلًا» مفهوم این آیات میرساند که برای ابلاغ رسالت و بیان آیات قرآن که قول ثقیل است، انسان نیازمند نیرویی است که بتواند تاب بیاورد و تحمل کند و علاوه برآن بیانی قوی و اثر گذار داشته باشد و هر دو معنا رافرموده است که در پرتو نَاشِئَةَ اللَّیْلِ خدای متعال به انسان می بخشد.

«هِیَ أَشَدُّ وَطْئًا» یعنی زانوها محکم و قوی می شود «وَأَقْوَمُ قِیلًا» یعنی بیان و سخن انسان قوی و استوار می گردد.

و در آیه بعدی می فرماید «إِنَّ لَکَ فِی النَّهَارِ سَبْحًا طَوِیلًا» یعنی به درستی که برای تو ای پیامبر در روز، شنایی طولانی خواهد بود «سَبْحًا طَوِیلًا» بدیهی است شنای طولانی زانوهای قوی می خواهد و لذا پیامبر اکرم (ص) با بپا داشتن«نَاشِئَةَ اللَّیْلِ» و عبادت و تلاوت قرآن و توجه و ارتباط معنوی با پروردگار از برکات آن برخوردار می شد و با نیرویی قوی و بیانی محکم وارد میدان می شد و لذا می توانست در دریای متلاطم زندگی در روز شنایی طولانی بنماید تا بتواند بندگان خدا را به هدایت و فلاح برساند و این مسیر هر مُبلّغی است.

بیان قرآن و ابلاغ پیام الهی نیازمند نیرویی است که باید در پرتو انس با قرآن و در دل شب به دست آید و از طرفی ممارست در تلاوت و قرائت قرآن پدید آورنده انس با قرآن خواهد بود.

خوشا براحوال شما جوانان و نوجوانان و همه علاقه مندان قرآنی که اهتمام به قرائت و ترتیل و حفظ آیات الهی را داشته و در این میدان بر یکدیگر سبقت می جوئید.

درود خدا بر امام عظیم الشأن که با انقلاب اسلامی به ملت ایران و مستضعفان هویت تازه ای بخشید و قانون اساسی کشور را بر مبنای قرآن وضع نهاد و این افتخار مختص جمهوری اسلامی ایران است که قانونی بر خلاف قرآن و اسلام و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام  در آن راه ندارد.

 

عزیزان من! شکرگذار نعمت بزرگ جمهوری اسلامی ایران باشید و با تبعیت از ولایت فقیه که ستون خیمه نظام است، همواره حافظ نگهبان اسلام و کشور اسلامی باشید تا مبادا استکبار جهانی قصد طمع ورزی داشته باشد و توطئه هایش خنثی شود تا انشاالله روزی شاهد تحقق همه آیات قرآن و وعده های الهی مخصوصاً آیه شریفۀ «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» (انبیاء ۱۰۵) باشیم و انشاالله با ظهور موفور السرور آن امام صالحان، پهنه ی زمین در اختیار مومنان و صالحون قرار خواهد گرفت.

در پایان از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که اهتمام به برگزاری این مسابقات داشته اند، می خواهم که در برنامه ریزی های اینگونه مسابقات و فعالیت های قرآنی تدبیری اندیشیده شود تا نسل جوان هرچه بیشتر با معانی و مفاهیم قرآن آشنا شوند و تا این آگاهی پدید نیاید حق تلاوت اداء نشده است و حق تلاوت و قرائت قرآن به درک معانی و مفاهیم آن و از همه مهمتر جامۀ عمل پوشاندن به دستورات الهی است.

 

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاتُه    

حسین نوری همدانی