کد خبر: ۱۱۶۱۴۳
تاریخ انتشار:۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷
تصمیم انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو با تصمیم درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 همزمان است
محو چالش قدس با بحران سازی حول محور برجام
به گزارش تنویر ،
رئیس‌جمهور  امریکا تأیید كرد كه سفارت این کشور ماه مه 2018 به بیت‌المقدس منتقل خواهد شد؛ تصمیمی كه او آن را «درست‌» خوانده و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم اجرایی شدنش را‌ «روزی بزرگ برای اسرائیل» می‌داند. ظاهراً امریکا بعد از ارزیابی سطح واكنش كشورهای اسلامی به تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، با سرعتی بیشتر به سمت برداشتن گام دوم حركت می‌كند. دولت امریکا تصمیم دارد انتقال سفارت از تل‌آویو را با علنی كردن رویكرد خود در مورد برجام همزمان كند. 
نیکی هیلی، نماینده دائم امریکا در سازمان ملل روز پنج‌‌شنبه در دانشگاه شیکاگو گفت که دولت ترامپ تدوین طرح صلح خاورمیانه موسوم به «معامله قرن‌» را به پایان رسانده است و به زودی آن را منتشر خواهد کرد. هیلی گفته كه به رغم اینكه «مسئله اسرائیل و فلسطین موضوعی مهم به شمار می‌آید ولی تنها موضوع مهم مطرح در منطقه نیست» و امریکا تصمیم گرفته كه تمركز بیشتری‌«درباره مسائل مهم دیگر در خاورمیانه»‌داشته باشد. او ایران را در رأس مسائلی خوانده كه دولت ترامپ بر آن تمركز خواهد كرد. همزمان با سخنان هیلی، مقام‌های امریکایی گفتند كه تصمیم برای انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس روز 14 ماه مه (24 اردیبهشت 97) یعنی تقریباً همزمان با مشخص شدن تصمیم ترامپ درباره برجام، عملی خواهد شد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا جمعه شب با تأیید این تصمیم گفت كه درگیری میان فلسطینیان و اسرائیلی‌‌‌‌‌ها پیچیده‌‌‌‌‌ترین درگیری در جهان است و تأكید كرد كه در مورد اسرائیلی‌‌‌‌‌ها و فلسطینیان، «ما باید معامله‌های مشکل‌تری را امضا کنیم.»
   
تغییر برآورد از آتش

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) هشدار داده كه عملی شدن تصمیم دولت امریکا برای انتقال پایتخت خود از تل‌آویو به بیت المقدس‌«کل منطقه را به آتش خواهد کشید.» ‌عبداللطیف قانوع، سخنگوی حماس روز‌‌‌‌‌شنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت كه چنین اقدامی تحریک‌‌آمیز بوده و احساسات و عواطف امت اسلامی و عربی و ملت فلسطین را جریحه‌دار می‌کند. صائب عریقات، دبیرکمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین نیز در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تأكیدكرد كه تصمیم انتقال سفارت امریکا به قدس، نقض آشکار قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود، موضعی كه وزارت خارجه ترکیه نیز آن را تكرار كرده و چنین اقدامی را «نگران‌کننده‌» خوانده است. در حالی كه مقام‌های امریکایی پیش از این گفته بودند كه انتقال سفارت امریکا به قدس دو سال طول خواهد كشید، پیش افتادن تصمیم برای انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس نشان‌دهنده تغییر در برآورد تصمیم‌سازان سیاست خاورمیانه‌ای دولت ترامپ و سطح و عمق واكنش كشورهای اسلامی به این تصمیم است. روز 15 آذر ماه 1396، زمانی كه دولت ترامپ تصمیم به رسمیت شناختن بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت فلسطین علنی كرد، تقریباً تمام كشورهای اسلامی این تصمیم را محكوم و از به آتش كشیدن شدن منطقه خبر دادند، موضعی كه باعث شد دولت امریکا اعلام كند انتقال سفارت از تل‌آویو به بیت‌المقدس دو سال طول خواهد كشید، امام حالا ناظران می‌گویند كه دولت امریکا بعد از سنجش سطح واكنش كشورهای اسلامی به تصمیم 15 آذر ماه، در حال حركت به سمت این برآورد است كه واكنش‌‌‌‌ها به انتقال سفارت آمریكا به بیت‌المقدس چندان با سطح واكنش‌‌‌‌ها به تصمیم به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل متفاوت نخواهد بود. 
   
تغییر نقطه تمركز 

انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس، همزمان با سالروز اعلام تأسیس‌‌‌‌ رژیم صهیونیستی در سال 1948 صورت می‌گیرد، تصمیمی كه ظاهراً تحریك‌كننده به نظر می‌رسد ولی همزمان شدن آن با تصمیم دولت امریکا درباره توافق هسته‌ای ایران با 1+5، زمینه‌ای را فراهم خواهد كرد تا نقطه تمركز دولت‌های عربی را از مسئله قدس به مسئله ایران سوق دهد. نیكی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل روز پنج‌‌شنبه بدون اشاره مستقیم به این رویكرد دولت امریکا گفت كه دولت امریكا تصمیم دارد موضوعات مرتبط به ایران را جایگزین معضل فلسطینیان با اسرائیل كند. او گفت:« دهها سال است که این نشست هر ماهه برگزار می‌شود و این تا زمانی که من وارد سازمان ملل شدم ادامه داشت. اگرچه موضوع اسرائیل و فلسطین موضوعی مهم به شمار می‌آید ولی تنها موضوع مهم مطرح در منطقه نیست. از این رو تصمیم گرفتیم این نشست‌‌‌‌ها را به چالش بکشیم.» ‌او گفته است:‌« تصمیم گرفتیم درباره مسائل مهم دیگر در خاورمیانه صحبت کنیم، مسائلی مانند نقض حقوق بشر در ایران، حمایت این کشور از تروریسم، یا تسلیحات غیر قانونی حزب‌الله در لبنان.»