کد خبر: ۱۱۶۴۴۷
تاریخ انتشار:۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
خانه‌تکانی گلزار شهدا در پنجشنبه آخر سال
عید اموات/ گلزار شهدا خلوتگه آخرین پنج‌شنبه سال در سپیدان
پدران و مادران و خانواده شهدا در آخرین روزهای سال بر سر مزار عزیزانشان می روند تا خانه دنیایی آنها را نظافت نموده و مکان گلزار را برای فرارسیدن سال نو محیا نمایند.

به گزارش روابط عمومی سپاه سپیدان؛ امروز تقویم سال 96، آخرین پنج شنبه سال را نشان می دهد و بار دیگر مردم سپیدان به رسم همه ساله، یادی از رفتگان خود کرده و سنت زیارت اهل قبور و دیدار با خانواده های عزادار را به پا می دارند و با حضور در باغ بهشت و مزار مطهر شهدا و قبرستان ها این رسم را به جای می آورند.

آرامستان ها پر است از ” حمد و سوره ” هایی که بر زبان می رانیم ، پر است از  حسرت هایی که برای نبودن عزیزی کشیده می شود و به حرمت حکمت خداوند با گفتن ” هر چه حکمت اوست” فرو می نشیند.

با وجود اینکه از دست دادن عزیز هر کسی برای خانواده اش سخت و جانکاه است اما سردی خاک وجودت را از وجود نازنشین شان سرد می کند و به مرور جای خالی شان تنها در قلب و یادت سبز می شود و نبودشان در کنارت را زیاد حس نمی کنید.

 اما آنچه بیش از هر چیز این یاد را برایت زنده نگه می دارد و دوباره تکرار خاطرات با هم بودن را در کنارت زنده می کند سنت و آیین نکوی روزهای پنجشنبه و جمعه آخر سال است.

در آخرین پنجشنبه سال همه آرامستان های شهرستان سپیدان به رسم بر پایی سنت دیرینه "پنجشنبه آخر سال” پر می شود از حضور ما زندگان، حضوری توام با ابرهای اسفند ماه و زمستانی که روزهای آخر بودنش را نفس می کشد و بهاری که بی تاب آمدن است.

حاضر شدن بر سر مزار اموات و شهیدان در بین ما ایرانی ها جایگاه شایسته ای دارد و این حضور، در شب جمعه غریبان هر سال بسیار جا افتاده و به عنوان یک رسم و سنتی پسندیده، برای همه اقشار جامعه محسوب می شود.

زیارت اهل قبور و ارواح در گذشتگان در مناسبت ها و یا زمان هایی خاص، مثل آخر هفته و پنجشنبه آخر سال به عنوان یک پدیده اجتماعی موجب تلطیف روحیه، نرمی قلب و صفای باطن افراد می شود و انس و الفت نسبت به بازماندگان را افزایش می دهد.

پنجشنبه است..  به رسم کهن، یاد میکنیم از آنها که وقتشان و مکانشان از ما جداست..   یاد میکنیم از آنها که دلتنگشان میشویم...   یاد میکنیم از آنها که هنوز دوستشان داریم...   دلمان گرم به خاطره پدرهایی که نیستند، مادرهایی که رفته اند...   دلمان گرم به یاد خواهرها و پدرهائیکه رفتند و دل ما پیش برادر بود وبرادرهایی که سفر کردند...   به یاد آن عشق های بار بسته.. .  فاتحه ای ره توشه میکنیم.. . باشد که پروردگار بیامرزدشان و بیامرزدمان...

آری، باید این بهار را با عزیزان خود تقسیم کرد، بهاری که می آید تا دل هایمان را بهاری کند، به قلب هایمان آرامش ببخشد، نوید شادابی و سرزندگی دهد و نوروز بر تار روزگار خوش بنوازد…باید این بهار را با عزیزان از دست رفته قسمت کرد.

 مسعود انصاری

پایان پیام/