کد خبر: ۱۱۶۷۹۵
تاریخ انتشار:۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸
محمدجواد ظریف همزمان با سفر امانوئل مکرون به واشنگتن گفت
برجام؛ یا همه یا هیچ
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که در نیویورک به سر می‌برد در تلاش است نسبت به خروج آمریکا از برجام هشدارهای لازم را بدهد.
به گزارش تنویر ، ظریف در تازه‌‌‌‌‌ترین موضع‌‌‌گیری خود گفته است جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان طرح جایگزین برای برجام را نخواهد پذیرفت. محمدجواد ظریف همزمان با سفر امانوئل مکرون به آمریکا، در حساب توئیتری خود نوشت: رئیس‌جمهور فرانسه درست می‌گوید هیچ طرح جایگزینی برای برجام وجود ندارد. یا همه آن باشد یا هیچ. وی در ادامه توئیت خود افزود: رهبران اروپایی باید دونالد ترامپ را تشویق کنند نه‌تنها در توافق هسته‌ای باقی بماند بلکه اجرای سهم خود از توافق را با حسن نیت
آغاز کند.
این توئیت ظریف اشاره به اظهارات اخیر مکرون است که گفته بود طرح جایگزینی برای برجام ایده عملی نیست. این اظهارات مکرون البته در حالی است که اروپایی‌ها در تلاشند یک بسته تحریم جدید علیه ایران وضع کنند و با این تحریم‌ها، ترامپ را راضی کنند همچنان در برجام بماند!
فرانسه، انگلیس و آلمان در نشست اخیر اتحادیه اروپایی رایزنی‌‌‌هایی برای تصویب طرح اعمال این تحریم‌ها علیه ایران انجام داده‌‌‌اند. کارشناسان معتقدند این اقدام اروپا در واقع حربه‌ای است تا به بهانه خروج آمریکا از برجام، یک سلسله تحریم‌‌های جدید علیه ایران وضع شود. از همین رو کارشناسان این رفتار اروپا را همنوایی و همگامی با ترامپ علیه ایران می‌دانند. در همین راستا بود که سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در انتقاد از این سیاست اروپا گفت در پشت‌پرده، اروپا و آمریکا در راستای تضعیف برجام همگام هستند.
حالا همزمان با سفر مکرون به آمریکا نیز روس‌ها تلاش می‌کنند تعهدات آمریکا در برجام را یادآوری کنند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین دیروز (دوشنبه) با حمایت از توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد جایگزینی برای برجام وجود ندارد. از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری با «ونگ یی» همتای چینی خود در پکن گفت طرفین توافق کردند با هر تلاشی برای بازنگری در توافق هسته‌ای ایران، مقابله کنند.روسیه و چین در حالی در مخالفت با بازنگری در توافق هسته‌ای موضع‌‌‌گیری کرده‌‌اند که اروپایی‌ها و آمریکا پیش از این کارگروه اصلاح برجام برای اعمال محدودیت‌‌های جدید در قالب توافقنامه‌‌های جانبی برای برجام راه انداخته بودند.
ظریف: ایرانی‌ها به آمریکا بی‌اعتمادتر شده‌اند
 وزیر امور خارجه که در نیویورک به‌سر می‌برد در مصاحبه با نشریه نیویورکر گفته در ایران بی‌اعتمادی به آمریکا بیشتر شده است. ظریف در این مصاحبه خاطرنشان کرده که در داخل ایران هنوز درباره واکنش ایران به خروج آمریکا از برجام مباحثاتی مطرح است. وی با بیان اینکه «ایران کشور تک‌صدایی نیست» گفته افکار عمومی طی سال گذشته تغییر پیدا کرده و بی‌اعتمادی به آمریکا بیشتر شده است. به گزارش فارس، ظریف گفت: «ایالات متحده نه‌تنها سهم خودش از برجام را اجرا نکرده، بلکه مطالبات بیشتری را هم مطرح کرده است. این، فرستادن پیام بسیار خطرناکی به مردم ایران و مردم دنیا است مبنی بر اینکه شما هیچ وقت نباید با ایالات متحده توافق کنید چون سرانجام اصل ایالات متحده این است که چیزهایی که از آن من است که از آن من است اما چیزهایی که از آن شما هست، قابل مذاکره‌ است». رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به اینکه آیا در صورت «مرگ توافق»، احتمال اینکه ایران بار دیگر با آمریکا مذاکره کند وجود دارد یا خیر؟ گفت: «دیپلماسی هیچ وقت نمی‌میرد اما اینطور نیست که فقط یک مسیر به دیپلماسی وجود دارد و آن هم ایالات متحده آمریکا است». ظریف گفت: «تصمیم ایران هرچه باشد برای آمریکایی‌ها خوشایند نخواهد بود. در این‌باره اجماع وجود دارد».