کد خبر: ۱۱۷۳۸۳
تاریخ انتشار:۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
تریبون نماز جمعه شیراز باید ملجا صدای مستضعفین و محرومین که صاحبان اصلی انقلاب اند باشد
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به امام جمعه شیراز نوشت: امام جمعه و تریبون نماز جمعه باید به رسانه ای جهت بیان مطالبات و دغدغه های واقعی مردم تبدیل شود، به نحوی که مردم نماز جمعه را از خودشان و برای خودشان بدانند.
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان فارس خطاب به نماینده جدید ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز نامه ای صادر کرد.

در بخشی از این نامه آمده است: «حقیقتا امام جمعه و تریبون نماز جمعه باید ملجاً و نقطه امید مستضعفین و محرومین، صدای این قشر فراموش شده و صاحبان اصلی انقلاب باشد و به رسانه ای جهت بیان مطالبات و دغدغه های واقعی مردم تبدیل شود، به نحوی که مردم نماز جمعه را از خودشان و برای خودشان بدانند که اگر این مهم رخ ندهد یقینا در اعتماد و حسن ظن نسبت به نظام اسلامی و خاصتا روحانیت معظم خدشه وارد می شود که جبران آن بسیار سخت خواهد بود»

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین لطف اله دژکام

نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
سلام علیکم
ضمن عرض تسلیت ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله ایمانی، نماینده فقید مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شهر شیراز، انتصاب جنابعالی به عنوان اندیشمندی بصیر و فاضلی مجاهد که خدمتگذاری به مردم در حوزه های مختلف را سر لوحه کار خود قرار داده اید، به این سمت صمیمانه تبریک عرض می نمائیم و فرصت را مغتنم شمرده و لازم دانستیم تا نکاتی را به عنوان فرزندان انقلابی تان در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی فارس عرضه بداریم.

1- نیک مستحضرید که یکی از تریبون ها و سنگر های کلیدی نظام که حقیقتا دارای اثرگذاری و نفوذ بالایی در صحنه های مختلف کشور در میان توده های مختلف مردمی بوده؛میعادگاه های نماز جمعه است. ظرفیتی که قدرت بالای بسیج گری و روشنگری در میان آحاد مردم را دارد، ولکن در طول سالیان انقلاب اسلامی از ظرفیت بالقوه نماز جمعه آن چنان که شایسته است بهره گرفته نشده است و با نمازجمعه تراز انقلاب اسلامی همچنان فاصله دارد.

متاسفانه یکی از دلایل عدم استفاده صحیح از این ظرفیت بزرگ،مواضع و بیانات ائمه جمعه است که شاهد آن هستیم که تریبون های نماز جمعه به بیان تقویم هفتگی و مناسبت های هفته و یا تکرار بیانات رهبر معظم انقلاب به جای تبیین و شرح و بسط گفتمان بیانات معظم له تبدیل شده است؛ فلذا انتظار می رود جنابعالی بیان صریح و ارزشمند رهبر معظم انقلاب در این زمینه که در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور در سال 92 ایراد فرمودند «سعی شود خطبه های نماز جمعه در بردارنده نیازها و پاسخ دهنده سوالات و گره های ذهنی مخاطبان به ویژه نسل جوان در زمینه های اعتقادی و عملی و سیاسی باشد» به منصه ظهور برسانید.

2- حقیقتا امام جمعه و تریبون نماز جمعه باید ملجاً و نقطه امید مستضعفین و محرومین، صدای این قشر فراموش شده و صاحبان اصلی انقلاب باشد و به رسانه ای جهت بیان مطالبات و دغدغه های واقعی مردم تبدیل شود، به نحوی که مردم نماز جمعه را از خودشان و برای خودشان بدانند که اگر این مهم رخ ندهد یقینا در اعتماد و حسن ظن نسبت به نظام اسلامی و خاصتا روحانیت معظم خدشه وارد می شود که جبران آن بسیار سخت خواهد بود.

فلذا از جنابعالی انتظار میرود که این سنگر عبادی سیاسی اسلام را به محلی برای شنیده شدن صدای ولی نعمتان انقلاب اسلامی بدل کنید به شکلی که مطالبات اصلی مردم بدون ملاحظات جناح بندی های سیاسی در مرعی و منظر ملت و مسئولان مطرح شود و مسئولان مختلف استان و کشور در پیشگاه مردم پاسخگو باشند. امروز وظیفه تک تک ائمه جمعه است که در خطبه های خود از درد ها و رنج های مردم بگویند و مطالبات آنان را به گوش مسئولان برسانند که فردا یقینا دیر است.

3- یکی از تاکیدات همیشگی رهبر معظم انقلاب به مسئولان نظام آن بوده است که به تقویت جوانان مومن و انقلابی کمک کرده و به جوانان پرشور و ولایتمدار در صحنه های مختلف اعتماد کرده و از هرگونه حمایتی دریغ نکنند که در حکم انتصاب معظم له به جنابعالی نیز کاملا تجلی پیدا کرده است. از این رو در بدو شروع به کار خدمتتان یادآور می شویم این نکته را که ارتباط خود را با بدنه نیروهای جوان مومن و انقلابی و خاصتا دانشجویان حفظ کنید و آن را به شکل احسن دنبال کنید و نگذارید که خدای نخواسته نیروهای انقلابی استان بین خود و شما فاصله ای احساس کنند.

۴- یکی از نکات مهم و اساسی که تذکر آن را لازم میدانیم مسئله طلاب و حوزه های علمیه است.همان طور که مستحضرید یکی از دغدغه های مهم و همیشگی رهبر معظم انقلاب مقوله تربیت طلاب انقلابی و رویکرد انقلابی حوزه های علمیه است که حقیقتا آنچه در حال حاضر در فضای حوزه های علمیه کشور و بویژه استان فارس مشاهده می کنیم فرسنگ ها فاصله دارد با مطالبات معظم له. امیدواریم جنابعالی در منصب نمایندگی ولی فقیه رویکردی نو و انقلابی بر فضای حوزه های علمیه استان حاکم و حوزه ها را از این انفعال درد آور خارج نمائید تا بتوانند به رسالت های اصلی جریان روحانیت عمل نیز بکنند و دین خود را به اسلام و انقلاب ادا نمایند.

همانگونه که رهبر کبیر انقلاب اسلامی در پیام تاریخی خود در تاسیس بسیج دانشجو و طلبه در دوم خرداد 67 فرمودند «طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند؛ فرزندان بسیجی ام در این مراکز پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی و نه غربی باشند.»در همین راستا مباحث مهمی چون وحدت حوزه و دانشگاه، ارتباط روحانیت با مردم، حضور فعالانه در مجامع علمی توسط روحانیت، نقش آنان در تربیت نسل جوان و حضور در مساجد و... مورد توجه ویژه حوزه های علمیه و جنابعالی قرار گیرد.

۵- یکی دیگر از مسائل مهم و کلیدی که متاسفانه و به طور خاص در چند سال گذشته وضعیت نامطلوب آن را مشاهده می کنیم مبحث وضعیت فضای فرهنگی و مذهبی شهر شیراز است که علی رغم اینکه این شهر عنوان سومین حرم اهل بیت را یدک می کشد و با این که در متن حکم انتصاب جنابعالی به مزیت وجود حرم مطهر نوادگان ائمه معصومین در این شهر اشاره شده و همه جا به این نام شهره گشته است اما واقعیت آن است که فضای واقعی شهر نه تنها هیچ سنخیتی با این عنوان ندارد بلکه متاسفانه شاهد جولان جریانات ضدارزشی و مظاهر ضد اسلامی به طور گسترده در سطح شهر شیراز هستیم.

باید اضافه کنیم که یکی از علت های اصلی این رویداد ،سیاست گذاری های غلط متصدیان فرهنگ در شهر شیراز، که آنچه ما نمود عینی آن را می بینیم بیانگر آن است که تصمیم گیران فرهنگی در این شهر کم ترین شناختی از دغدغه ها و اولویت های اصلی فرهنگی و مذهبی ندارند و به جای اینکه مسبب ترویج فرهنگ و اندیشه دینی و تربیتی باشند بعضا نافی و عامل پیاده کردن طرح و ایده هایی هستند که ضدیت کامل با ارزش ها و مبانی اسلام و انقلاب دارد؛ لذا ایجاب می نماید جنابعالی به عنوان "رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس" ضمن فعال کردن این شورا به صورت مؤثر و ملموس،  نظارت کامل و مستمر در این حوزه داشته و آن را جز برنامه های اصلی خود در دوران تصدی این مسئولیت خطیر قرار دهید تا این مقوله مهم که انقلاب اسلامی را در مخاطره ای بزرگ قرار داده است و البته همواره مورد توجه و تاکید خاص رهبر معظم انقلاب در طول سالیان رهبری شان بوده است بر زمین نماند و موجبات خسارات بزرگ بر فضای فرهنگی شهر مذهبی و تاریخی و انقلابی شیراز را فراهم نیاورد.

۶- همان طور که مستحضرید فضای استان فارس در این دوره بویژه برای رسیدن به اهداف مدنظر و حل و فصل مشکلات استان شدیدا نیاز به وحدت و همگرایی مردم و مسئولان دارد که این اتفاق رخ نخواهد داد الا اینکه نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه بتواند نقش پدری و بزرگ تری خود را به خوبی ایفا کند و همگان را ذیل پرچم و گفتمان امامین انقلاب اسلامی نیز جمع کند. یقیناً یکی از راه های اصلی که بتوان گام های خوب و موثری را در این راه برداشت؛ انتخاب مشاورین آگاه، صالح و مومن که بتواند بین شما و آحاد مردم جامعه ارتباط مؤثر و مستمری ایجاد نماید. از هم اکنون شما را برحذر میداریم از انتخاب اطرافیان بی تدبیر و ناآگاه زیرا از صدر اسلام تا به امروز هر ضربه ای را که علما و خواص خورده اند از ناحیه اطرافیان  غیرصالح بوده است که نمونه های این دست از افراد در طول انقلاب اسلامی فراوان داریم که بگذریم......البته مراقبت از بیت خود نیز لازم و ضروری است.

در پایان ما به عنوان فرزندان انقلابی شما در دانشگاه ها ضمن تبریک مجدد انتصاب جنابعالی به این مسئولیت خطیر، آمادگی خود را برای کمک و همراهی جنابعالی اعلام می نمائیم.

والسلام علیکم
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان فارس