کد خبر: ۱۰۰۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
یادداشت/
پرورش نسلی که با قوه فکر و عقلانیت به مبارزه با جهل پرداخته و خود را در برابر تهاجمات فرهنگی دشمن مسلح به سلاح فکر و اندیشه می نماید در واقع پرورش یافته انقلابی است که تولید کننده نرم افزار فکری است...

حمید حسن زاده - سازمان بسیج فرهنگیان استان فارس؛ پرورش نسلی که با قوه فکر و عقلانیت به مبارزه با جهل پرداخته و خود را در برابر تهاجمات فرهنگی دشمن مسلح به سلاح فکر و اندیشه می نماید در واقع پرورش یافته انقلابی است که تولید کننده نرم افزار فکری است که به موضوعات فرهنگی نگاه سطحی و قشری نداشته و کار فرهنگی را برگرفته از حوزه های فکری، مدون و حقیقی رصد و اجرا می نماید.

این جبهه (جهاد فرهنگی) قهرمان خود را می خواهد، قهرمانی که از قوه تفکر و نتایج آن نمی هراسد و در زیر آتش پر حجم دشمن فرهنگی ( القاعات غیر دینی ماهواره فساد و فحشا وهابیت تکفیری و....) خود را بی سلاح و از قبل شکست خورده نمی بیند و خود را فردی فکور ، طراح و تصمیم گیرنده درعرصه های اجتماعی می بیند.

ساختار اجرایی حکومت دینی نیازمند به استراتژی تفکر است که می بایست با این اصل ظرفیت های حکومت اسلامی را افزایش و تقویت نموده و با اجتهاد های بزرگ علمی در جامعه قشری به موج آفرینی فرهنگی و علمی دست زند.

معارف دینی ما با تمام سر فصل های خود جهت ایجاد و به روز رسانی هیئت های اندیشه ورز تنها یک مدل کارکردی به جامعه انسانی معرفی می نماید و آن؛ هم آمیختگی و همراهی؛ عقلانیت، معنویت و عدالت است

که این مهم فقط با بهره مندی از قوه تفکر در تشکیل و فعال سازی هیئت های نخبگان قشری میسر است.

در دین مبین اسلام تمامی ابعاد بشری به هم متصل و هم جهت عمل می نمایند. چرا که یک مجموعه کامل شامل افکار و افعال است که نمی توان آن را جدا جدا و بریده بریده استنباط و اجرا نمود، محل تلاقی و آمیختگی رفتار و تعقل، هیئت های اندیشه ورز است که در شریعت جایگاه ویژه ای دارد.

هدف نهایی استراتژی تفکر تولید انسان کامل در سایه توحید عملی و نظری است که فقط با رشد عقلانیت امکان پذیر است.

باید دانست آنتر ناتیو عقل، نادانی است و در جایی که عقل و تفکر حضور ندارد جای آن را پلیدی و زشتی خواهد گرفت. باید ارزش واقعی عقل و کارکرد های آن در جامعه تدوین و شناخته شود و بدانیم جامعه بدون قوه تفکر دارای دین درستی نیز نیست. انسان متفکر می تواند مومن برگزیده الهی شود.

بدانیم و منتشر سازیم که ؛ عقل هوی دین نیست بلکه همراه ، همزاد و تکمیل کننده آن است

فلذا وظیفه سنگینی بر دوش صاحبان هیئت های اندیشه ورز است تا برنامه های فرهنگی و تربیتی را به سلاح فکر، مسلح ساخته و از قشری نگری و سطحی انگاری در برنامه های پرورشی و تربیتی جلوگیری نمایند. باید بدانیم اثرگذاری آموزه های دینی در برنامه ها فرهنگی فقط با بهره مندی از گزاره های عقلی امکان پذیر است.

ضروریست نخبگان و لیدرهای فکری در هر قشری را شناسایی و رفتارهای ایشان را جهت جامعه مخاطب الگو سازی و معرفی نمائیم و بدانیم در این راه یاری خداوند متعال همراه و پشتیبان ماست.

چشم نداز:

پیرو آنچه گفته شد می توان با قاطعیت گفت هیئت اندیشه ورز در آموزش و پرورش باید در تعریف ذیل شکل گرفته و عملیاتی گردد:

آن چیزی که ما به آن نیاز داریم، این است که مبانی تربیت را در مراکز آموزشی و پرورشی کشورمان بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت دینی ابتدا ایجاد سپس اجرا نمایم. در این بین نقش جهان‏بینی اسلامی برای تربیت و تعالی انسان فراهم و تهیه شده است. در این نقشه، پیشرفت و تحول دارای یک معنای ایدئولوژیک است. و معنویت، پایه‏ی اساسی این پیشرفت خواهد بود. پیشرفتی که محورش انسان است و انسانی که دارای بُعد معنوی قوی است. انسانی که علم، دنیا، ثروت، فعالیت و زندگی را وسیله‏ای قرار می‏دهد برای تربیت و تعالی روحی و رفتن به سوی خدای متعال این پیشرفت اساسی در سایه تربیت صحیح دینی و الهی است.

چشم انداز در دستیابی به هدف کلی باید دارای سه شاخص اصلی باشد:

- فکری و مغزی، اخلاقی و رفتاری

- فکری و مغزی: ما میخواهیم آن کسی که از آموزش و پروش خارج میشود، انسانی باشد از لحاظ خصوصیات فکری: خلّاق، پرسشگر، اهل فکر، اهل نوآوری، مایل به ورود در میدانهای بسیار وسیعِ نادانستنی های بشر برای کشف دانستنیها و افکندن نور علم به وادی مجهولات، و صاحب فکر

- اخلاقی: افراد از نظر فکری، مشخصات زیر را داشته باشند: آگاه، عالم و با سواد؛ روشنفکر؛ از لحاظ ذهنی، فعال و عمیق؛ اندیشمند و مطلع؛ کاردان، متخصص و کارآمد؛ دارای لیاقت و صلاحیت علمی؛ دانش دوستی؛ دارای تدبیر و فکر؛ پرسش گر؛ دارای روحیه؛ پژوهش گری؛ دارای روح خلاقیت، ابتکار و نوآوری.

- رفتاری: ما میخواهیم آن کسی که از آموزش و پروش خارج میشود انسانی باشد شجاع، خوشخو، خیرخواه، خوش‏بین، امیدوار، بلندهمت، مثبت در قضاوتها.

می خواهیم نسلی به وجود بیاید مهربان و بدون احساس انتقام گیری در درون خانواده ی بزرگ جامعه، یک نسل فداکار و دارای درک پیام های انقلاب، حافظ آرمان های انقلاب، دارای لیاقت و صلاحیت عملی، دارای اعتماد به نفس، منضبط به انضباط اجتماعی، مسئولیت پذیر، با کفایت و با عرضه، دارای شوق و نشاط، پرکار، دوری از اسراف، شجاع در اقدام، نظم پذیر، مستقل، خستگی ناپذیر، تن پرور نبودن، اهل اقدام های بزرگ، قانون شناس ...
برای تربیت چنین نسلی، آموزش و پرورش باید مهیا و مناسب باشد و انتظارات ذیل را در برنامه های خود جانمایی نماید:

الف - تربیت نسل جوان با سواد، تحصیل کرده، اندیشمند و روشنفکر بالاترین ضرورت انقلاب ماست.
ب - اگر بخواهیم روی آینده ی این نظام حساب کنیم، باید بدانیم که آینده نظام ما به دست جوان های با سواد، مطلع و عالم و دارای لیاقت و صلاحیت علمی و عملی است و همین ها اداره کننده ی آینده ی دستگاه اداری، اقتصادی و فرهنگی کشور ما خواهند بود.
ج - مردم، عالم و باسواد و از لحاظ ذهنی، فعال و عمیق بشوند، و از لحاظ دینی، ایمان آنها شکوفا و شفاف شود، معارف را عمیقاً فرا بگیرند، دین را واقعاً از روی یک اعتقاد راسخ بخواهند و به آن عمل کنند و به آن اعتقاد پیدا کنند
د - اکنون این نسل (نوجوانان و جوانان) در دستگاه آموزش و پرورش در حال رشد است و شما باید بکوشید که عناصری والا و کارآمد تحویل جامعه اسلامی بدهید.


نام:
ایمیل:
* نظر: