کد خبر: ۱۰۱۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
حضور گسترده و حماسه ساز توده های عظیم مردم محروم جامعه در مراحل مختلف و فراز و نشیب های گوناگون انقلاب شکوهمند اسلامی از جمله واقعیت های مشهود و انکار ناپذیر است که وظیفه مسئولان را در رسیدگی به مشکلات آنان و تلاش برای محرومیت زدایی دو چندان می کند.
به گزارش بسیج جامعه زنان استان فارس، امروز فقر و محرومیت از مشکلات مهم کشور محسوب می شود. بخش عمده ای از فقرا و محرومان در نواحی روستایی زندگی می کنند و عمدتا شامل کشاورزان، کارگران و ... هستند. از این رو جریان ها و گفتمان انقلابی گری معتقد است رفع فقر و محرومیت زدایی از طریق نهضت خدمت رسانی به محرومان و تحقق بخشی به عدالت اجتماعی حل خواهد شد. محرومیت زدایی یکی از اهداف انقلاب اسلامی است و نظام جمهوری اسلامی از همان روزهای اول پیروزی انقلاب این موضوع را در صدر برنامه ها و کارهای خود قرار داده است. حضور گسترده و حماسه ساز توده های عظیم مردم محروم جامعه در مراحل مختلف و فراز و نشیب های گوناگون انقلاب شکوهمند اسلامی از جمله واقعیت های مشهود و انکار ناپذیر است که وظیفه مسئولان را در رسیدگی به مشکلات آنان و تلاش برای محرومیت زدایی دو چندان می کند. بر اساس آموزه های امام (ره) و تاکیدات مقام معظم رهبری،  در نظام اسلامی میان پایتخت و شهرهای دیگر تفاوتی وجود ندارد و بر خلاف رژیم شاه که صرفا به پایتخت و به چند شهر عمده توجه داشت، نظام اسلامی از همان آغاز انقلاب به آبادانی و عمران شهری و روستایی توجه نموده است. چرا که این نظام، فراهم کردن امکانات رفاهی در اقصی نقاط کشور به خصوص در مناطق کم برخوردار را از وظایف و اولویت های کار خود می داند.

انقلاب اسلامی، از آغازین روزهای شکل گیری خود با تشکیل نهادهای انقلابی محرومیت زا، سعی کرد توجه ویژه خود به جماعت محروم و مستضعف را که رهبر کبیر انقلاب آنها را نقش آفرینان اصلی انقلاب و صاحبان حقیقی و ولی نعمتان راستین جمهوری اسلامی می دانست، به نمایش بگذارد. نهادهایی چون کمیته امداد و جهادسازندگی در همین راستا تشکیل شدند. بعد از دفاع مقدس نیز بسیج سازندگی با ورود به این عرصه، به نهاد های انقلابی الگو و موفق در این راستا پیوست. بعدها بنیاد برکت و آستان قدس رضوی نیز به شجره طیبه نهادهای محرومیت زا در نظام اسلامی اضافه شدند. گفتمان انقلابی معتقد است در شرایط پیچیده اقتصادی کنونی کشور، یکی از اصلی ترین راه های کاهش فقر و شکاف طبقاتی، ضمن توجه به "پیشرفت عدالت پایه" و " کاهش یارانه ثروتنمدان و افزایش سهم فقرا"، " راه اندازی نهضت خدمت رسانی" و حرکت در مسیر الگوهای موفقی همچون جهاد سازندگی در اوایل انقلاب و " تقویت گفتمان گروههای جهادی" است.

 

فارغ از گفتمان انقلابی گری که معتقد است از طریق کمک رسانی به محرومان و افراد کم توان جامعه می توان عدالت اجتماعی را برپا کرد، عده ای در گفتمان های غیر همسو معتقدند تقویت دیدگاه توسعه بر عدالت باید اولویت مسئولین باشد. بدین معنا که مساله اصلی برای جامعه ایران، توسعه یافتگی آن است و دستیابی به عدالت، آرمان بعدی بوده که به تبع توسعه یافتگی رخ خواهد داد.

اما دیدگاه انقلابی معتقد است، تقویت دیدگاه توسعه بر عدالت در جامعه باعث رشد فقر و شکاف طبقاتی خواهد شد و حتی در بلند مدت نیز منجر به رفع محرومیت افراد ضعیف و کم توان جامعه نخواهد شد و به دیگر بیان عدالت اجتماعی توسعه یافته با مدل های غربی شکل نخواهد گرفت. زیرا توزیع ناعادلانه ثروت در نظام اقتصاد سرمایه داری اصلی ترین پیامد این جوامع است که در سال های بعد منجر به افزایش فقر و محرومیت، بخشی از جامعه خواهد شد و در نتیجه شکاف طبقاتی ایجاد خواهد کرد.

 

اتمام متن/

نام:
ایمیل:
* نظر: