کد خبر: ۱۰۱۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
بسیج اساتید سپاه ناحیه فسا
گرد همایی بسیج اساتید دانشگاه های شهرستان فسا با سخنرانی آیت الله طهماسبی امام جمعه فسا در دانشگاه آزاد برگزار شد.
به گزارش تنویر به نقل از آدینه فسا ،

  در این مراسم دکتر طهماسبی امام جمعه شهرستان فسا با تبریک ایام الله دهه مبارکه فجر، در خصوص ارزش علم، علما و مقام استادی گفت:  امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: هَلَکَ امْرُؤٌ لَمْ یَعْرِفْ قَدْرَهُ، آنانسانی که قدر خودش را نشناسد هلاک می شود. این جمله مفهوم دارد، و مفهومش این است که اگر کسی قدر خودش را بشناسد، از نعمتی که در اختیارش هست استفاده کند و از نعمت وجودی خودش بهره مند شود، هلاک نمی شود. لذا ما اساتید دانشگاه ها باید بفهمیم که منزلت ما منزلت والایی است، ارزش علم، ارزش والایی است، مقام عالم مقام کم نظیری است.

آیت الله طهماسبی افزود: امیر المؤمنین علیه السلام در روایتی زیبا می فرماید: الدّنيا كُلُّها جَهلٌ إلاّ مَواضِعَ العِلمِ، وَ العِلمُ كُلُّه حُجَّةٌ إلاّ ما عُمِلَ بِهِ، شما هر کجای دنیا که بروید جهل و نادانی است یعنی آنجا عقل حاکم نیست. پس رفتار عاقلانه، فقط در محیط علمی است. در غیر محیط علمی، رفتار عاقلانه از آن متوقّع نیست. و علم هم همه اش حجت بر علیه انسان است مگر آن مقداری که به آن عمل می شود. علمی که به آن عمل شود ارزش دارد و الا اندوخته های صرف نه دردی از دینِ انسان دوا می‌کند و نه دردی از دنیای انسان.  علمی ارزشمند است که همراه با عمل باشد، به قول سعدی

علم چندان که بیشتر خوانی                چون عمل در تو نیست، نادانی

نه محقق بود نه دانشمند                    چارپایی بر او کتابی چند

آن تهی مغز را چه علم و خبر              که بر او هیزم است یا دفتر؟

علم با عمل است که انسان را به سعادت دنیا و آخرت می رساند، و الا اگر علم همراه با عمل نباشد انسان به جایی نمی رسد. دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند: یکی آن که اندوخت و نخورد، و دیگر آن که آموخت و نکرد بنابر این ما اساتید باید قدر خودمان را بدانیم و برای خود ارزش قائل شویم، و بخاطرِ این نعمت بزرگ الهی (مقام استادی) باید شاکر باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه ی سخنانش گفت: و اما نکته  دومی که می خواهم عرض کنم در رابطه با وظیفه ما در عصر کنونی است. مقام معظم رهبری مدّ ظلّه العالی در این سال‌های اخیر در اجتماعات مختلف توصیه شان به قشرهای مختلف، انقلابی بودن و تقویت روحیه ی انقلابی گری بوده است. و این انقلابی بودن مطالبه ی مقام معظم رهبری از همه ی اقشار ملت است. چرا؟ چون در سایه ی انقلابی بودن، می‌شود کارهای بزرگ انجام داد. اگر ما الان در فناوری نوین، در نانو و در فناوری های جدید دیگر با اینکه خیلی سابقه نداریم اما اینقدر پیشرفت کرده ایم، در سایه ی همین روحیه ی انقلابی بودن است، و این روحیه انقلابی گری است که شتاب علمی ما را افزایش می دهد. در سال ۹۰ رشد علمی ما نسبت به دنیا ۱۳ برابر بوده است. 

وی افزود: امام به ما آموخت که ما میتوانیم. اگر این را باور کنیم مطمئن باشید قله های پیشرفت را طی خواهیم کرد و اینها در سایه روحیه انقلابی به ‌دست‌آمده است، همانطوریکه جوانان ما در هشت سال دفاع مقدس غیرممکن های عادی را ممکن کردند. تحولاتی را که در مسائل نظامی ایجاد کردند، به واسطه ی همین روحیه انقلابی بوده است. و الان هم اگر ما بخواهیم غیر ممکن های عادی را ممکن کنیم به واسطه روحیه انقلابی گری میشود انجام داد.

  امام جمعه فسا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی در حرم مطهر امام گفت: پنج شاخصه را معظم له برای انقلابی گری و انقلابی بودن بیان فرموده است که عبارتند از:

1.پایبندی به مبانی و ارزش های اساسی انقلاب. انقلاب ما یک سری مبانی اساسی داشته است که هم امام بر آن پایبند بود و هم شهدای ما به خاطر پایبندی به این مبانی و ارزش ها، جان پاکشان را دادند، و هم خلف شایسته ی امام، مقام معظم رهبری به این آرمان‌ها و ارزش‌ها پایبند هستند. اگر ما بخواهیم انقلابی باقی بمانیم باید به این ارزش‌ها پایبند باشیم و نباید در برابر دشمن کوتاه بیاییم. باید برای حفظ ارزش ها از هیچ تلاشی دریغ نکنیم. نه تهدید دشمن باعث عقب نشینی ما شود و نه تطمیع دشمن باعث سستی ما شود.

2.هدف گیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها. انقلاب ما یکسری آرمانها داشته است، آرمان ما این بود که مظلوم حقش ستانده شود و ظالم سر جای خودش نشانده شود. آرمان ما این بود که مستضعفان از استضعاف خارج شوند و عدالت اجتماعی در جامعه محقق شود، فاصله و شکاف  طبقاتی کم شود، سوء استفاده از بیت المال نشود و بیت المال توسط یک سری افراد خاص غارت نشود.

3.پایبندی به استقلال همه جانبه ی کشور. مشکل ما قبل از انقلاب این بود که کشور کاملاً وابسته به غرب و آمریکا بود. تصمیمات عمده در کاخ سفید گرفته می‌شد و به شاه مملکت دیکته می شد تا او انجام دهد. ما انقلاب کردیم تا کشور استقلال همه جانبه پیدا کند. در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و.... یک انقلابی پایبند به استقلال است و وابستگی را نمی پذیرد.

4.حساسیت در برابر دشمن و عدم تبعیت از آن .از دشمن نمی شود حرکات مشفقانه انتظار داشت، از دشمن نمی شود عمل خیرخواهانه انتظار داشت. کارِ دشمن، دشمنی است. بعضی ها این بحث دشمن و دشمن شناسی را سبک گرفته اند گاهی بعضی ها می گویند توهّم دشمن. وقتی که ما عملاً و علناً می‌بینیم که دشمن در حال توطعه کردن است و آرمان های ما را هدف گرفته است، چطور می شود بی تفاوت ماند. امیرالمؤمنین می فرماید: هیچگاه در برابر دشمن به خواب نرو که اگر تو بخوابی، دشمن بیدار است. یک انقلابی دشمن شناس است، دشمن را می‌شناسد و سعی می‌کند تبعیت از دشمن نکند.

5.تقوای دینی و تقوای سیاسی. یک انقلابی، با تقوا است، یک انقلابی هر حرفی از دهانش خارج نمی شود. تقوای دینی دارد و رعایت می کند که وارد محرمات الهی نشود، در انجام فرائض جدی باشد، از محرمات و معصیت خدا دوری می‌کند. یک انقلابی هم تقوای دینی و هم تقوای سیاسی دارد.  تقوای سیاسی این است که به دیگران تهمت نمی زند، اگر طرف مقابلش حرف حقی زد و لو اینکه جناح خودش این حرف را نمی زند، آن حرف را تایید می کند. یک انقلابی معیار برایش حق و حقیقت است یعنی حق محور است نه گروه و جناح محور.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: