پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۸:۲۱:۴۲
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۱۰۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۰
گونه جدید کنه مفید برای اولین بار در جهان توسط مهندس بسیجی شهرستان کازرون کشف شد.
به گزارش بسیج مهندسین فارس;این گونه به نام کازرون" Dinogamasus kazerunensis" برای اولین بار در منطقه بید زرد شهرستان کازرون توسط مهندس بسیجی سرکار خانم راضیه خداپرست جمع آوری، شناسایی و به ثبت جهانی رسید.

مهندس خداپرست با بیان این مطلب که این گونه ازکنه ها از روی بدن زنبورهای گرده افشان گونه Xylocopa pubescens جمع آوری شدند، افزود: طی نمونه برداری از زنبورهای گرده افشان در منطقه بیدزرد کازرون، تعدادی کنه بر روی بدن زنبورهای گرده افشان جنس ماده گونه Xylocopa pubescens مشاهده و بعد از جمع آوری، به منظور شناسایی گونه، با کمک محلول نسبیت کنه ها بیرنگ شدند و سپس توسط محلول هویر اسلایدهایی از کنه تهیه شد و پس از بررسی های زیاد و مکاتبه با متخصصین کنه شناسی در کشورهای دیگر مشخص شد که گونه این کنه ، در دنیا جدید می باشد و تاکنون گزارشی از این گونه در دنیا صورت نگرفته است و نام این گونه کنه به نام کازرون" Dinogamasus kazerunensis" نامگذاری گردید.

وی افزود: در واقع با کمکی که کنه های گونه کازرون به این زنبورها می رسانند باعث کمک در گرده افشانی بهتر این زنبورها می شوند و از آنجا که یکی از راه‌هاي مهم در افزايش عملکرد محصولات کشاورزی توجه به گرده‌افشاني گياهان دگرگشن مي‌باشد و حشرات به‌ويژه زنبورهاي گرده‌افشان از عوامل مهم آن می‌باشند، این گونه از زنبورها نقش مهمی در گرده افشانی گیاهان دارند. بنابراین این گونه از کنه ها، با کمک به این زنبورها به طور غیرمستقیم در گرده افشانی محصولات کشاورزی می توانند نقش ایفا کنند.

/224224

شایان ذکر است مدارک و مستندات این گزارش در ژورنال آی اس آی Systematic & Applied Acarology که دارای بالاترین درجه علمی در علم کنه شناسی است، به چاپ رسیده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: