کد خبر: ۱۰۲۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
صادق کوشکی در جمع اساتید بسیجی ارسنجان مطرح کرد؛
استاد دانشگاه امام حسین گفت: رؤسای جمهور آمریکا تابع تصمیماتی هستند که در بدنه این اندیشکده‌ها ساخته‌شده و فقط اینها نحوه تاکتیکشان عوض می‌شود.
به گزارش اساتید فارس، صادق کوشکی در همایش توانمندسازی اساتید بسیجی دانشگاه‌های شهرستان ارسنجان که با همکاری سازمان بسیج اساتید فارس و کانون بسیج اساتید این شهرستان تشکیل‌شده بود، به بررسی تحولات منطقه غرب آسیا و سناریوی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی و طرح خاورمیانه بزرگ پرداخت.

استاد دانشگاه تهران بابیان اینکه آمریکا باهدف ایجاد طرح خاورمیانه بزرگ و بازطراحی غرب آسیا به ایجاد جنگ 30 ساله و فرسایشی پرداخته است، گفت: امروز به دلیل جنگ‌هایی که در بلاد اسلامی است مرزهای اسرائیل از زیر فشار خارج‌شده است.

وی بابیان اینکه این جنگ‌ها با طراحی آمریکا و پول عربستان و قطر در حال انجام است، افزود: اگر باتدبیر رهبر معظم انقلاب، مدافعان حرم و تشکیل بسیج مردمی در عراق و سوریه نبود، امروز باید در شهرهایمان با ایادی آمریکا در منطقه می‌جنگیدیم.

کوشکی بیان کرد: آن‌ها به دنبال این هستند که بلاد اسلامی را با سناریو و مکانیسم‌های خود و پول عربستان و قطر به خود مشغول کنند تا به اهداف خود در تجزیه منطقه برسند بدون اینکه سرباز آمریکایی کشته شوند و درواقع با این جنگ ما را فرسوده کنند.

این اندیشمند مسائل استراتژیک با اشاره به نظریه آنتونی گیدنز، جامعه‌شناس انگلیسی گفت: تا قبل از دهه 80 میلادی جهان به سمت سکولار شدن پیش می‌رفت اما بعد از انقلاب اسلامی حرکت جهان به سمت دینی شدن پیش رفته است.

وی ادامه داد: ریچارد نیکسون نیز بر این باور است که بعد از انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین تحول در جهان اسلام شکل گرفت و درواقع تغییر در جهان سوم با بنیادگرایی اسلامی به مرز طوفانی شدن رسیده است.

کوشکی گفت: مبنای قدرت امریکا ده‌ها مرکز اندیشه و راهبردی هستند که این تصمیمات را حتی تا دهه‌های بعد طراحی می‌کنند و موردی منتشر می‌کنند تا بازخوردها را بگیرند و بعد به سند تصمیم سازی تبدیل کنند.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) تصریح کرد: از زمان کارتر تاکنون همه روش‌ها برای مقابله بانفوذ قدرت جمهوری اسلامی انجام‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: رؤسای جمهور آمریکا تابع تصمیماتی هستند که در بدنه این اندیشکده‌ها ساخته‌شده و فقط اینها نحوه تاکتیکشان عوض می‌شود.

این مؤلف اندیشه‌های سیاسی با تصریح بر این موضوع که راهبرد روسای جمهور آمریکا در مورد برجام یکی است، بیان کرد: تاکتیک ترامپ در قضیه برجام سخت‌گیرانه است و می‌گوید چرا هزینه را برای ایران گران‌تر نکردید و تحریم‌های موشکی و حقوق بشر هم به تحریم‌های هسته‌ای نیفزوده‌اید.

وی خاطرنشان کرد: در راهبرد این‌ها در رویارویی با جمهوری اسلامی گزینه جنگ نیست، چراکه مطمئن هستند شاید شروع‌کننده جنگ باشند اما نقطه پایانش را نمی‌توانند حدس بزنند و شروع جنگ با ایران پایانی مشخص برایشان وجود ندارد.

کوشکی گفت: درواقع ترامپ مکمل اوباما است نه مخالف آن و سیاست‌هایی آمریکا را تنهای با لحنی خشن‌تر بیان می‌کند.

این پژوهشگر اندیشه سیاسی در بخش پایانی سخنرانی خود به طرح‌های خاورمیانه بزرگ و خاورمیانه جدید که آمریکا به‌منظور تجزیه کشورهای منطقه غرب آسیا و ایجاد قدرت‌هایی ضعیف درصد آن بوده است، اشاره وبیان کرد: در طرح برنارد لوئیز برای تجزیه منطقه غرب آسیا دو تا از كشور­ بزرگ منطقه خلیج‌فارس يعني هم ايران و هم عراق بايد تجزيه شوند در و عراق و تمام قسمت‌ها كه ايران تسلط به بازطراحی جدید، ایران و عرق و تمام قسمت‌هایی که در حوزه خلیج‌فارس است تحت عنوان يك كشور جديد به نام عربستان از ايران جدا مي­شود.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: از این‌طرف مناطقي كه ايران مي­تواند به نفت خزر دسترسي داشته باشند به همراه استان‌های شمال غربي به آذربايجان و استان­هاي شمال شرقي كشور تركمنستان از اين جدا مي­شود.

کوشکی تصریح کرد: ايراني كه باقي مي­ماند در نقشه جزء كوچكي است كه تسلطي در منطقه ندارد.

وی بیان کرد: عراق نیز به سه قسمت عراق شيعه، عراق سني تقسيم مي­شود و عراقي كه درواقع مشمول منطقه كردستان مي­شود؛ بخشي از منطقه كردنشين عراق و كردستان تركيه اين قسمت باهم تشكيل كردستان را مي­دهد.

این استاد دانشگاه امام حسین (ع) گفت: شبه‌جزیره سينا تا كل كشور لبنان تا منطقه پانتايس سوريه همه آن فلسطین اشغالی که در موجودیت جدید اسرائيل بزرگ را تشكيل مي­دهد.

وی افزود: كشور لبنان و بخشي از سوريه به آن ملحق مي­شود و دو برابر مي­شود؛ و بر اساس این الگو اکنون كشور سودان به سودان شمالي و سودان جنوبي تجزیه شد.

این مؤلف سیاسی بیان کرد: پژوهشگري به نام رامز در اين الگو پيشنهاد مي­كند هم ايران تجزيه می‌شود هم عراق و عربستان و يك كشور جديد به نام كشور عرب شيعه ايجاد می‌شود و درواقع ثروتمندترین کشور جهان می‌شود.

وی گفت: ایران که به سه بخش تجزیه می‌شود همین‌طور مردم کردنشین عضو منطقه کردستان آزاد است، با بخشی از آذربایجان به جمهوری آذربایجان به جمهوری آذربایجان شمالی می‌پیوندد. در قسمت‌های شرقی که هرات از افغانستان جدا می‌شود و بلوچستان ایران از ایران جدا می‌شود.

کوشکی افزود: مطلب مهم این است که به‌غیراز ایران عراق هم تجزیه شود و الگویی شبیه به الگوی برنارد لوئیس که عراق ایجادشده عرب شیعه، عراق سنی و کردستان در الگوی برنارد لوئیس هم همین‌طور دیده می‌شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: از طرفی عربستان هم تجزیه می‌شود یعنی عربستان که کشور بزرگی در منطقه است بخش‌های نفت خیزش کاملاً جدا می‌شود و بخشی از سه تا استان جیزان و نجران و عسیر که نیز با یمن محل اختلاف است از عربستان جدا می‌شود و به یمن می‌پیوندد. مکه و بقیه مکان‌های مقدس اسلامی جدا می‌شوند و مستقل می‌گردند و بخشی از شمال عربستان هم به اردن می‌پیوندد؛ و عربستان باقی‌مانده صحرایی و کاملاً فقیر است که نه نفت دارد و نه درآمد.

وی تصریح کرد: کسانی که این نقشه را طراحی می‌کنند این اعتقاد رادارند که سرمایه‌گذاری در حکومت آل سعود فایده‌ای ندارد و معتقدند که اگر عربستان و حکومت آل سعود دگرگون شود احتمال دارد که حکومت مردمی، الگوی عراق در آن تشکیل شود، یعنی حکومت مردمی برای منافع خودش تلاش می‌کند که نفت را در اختیار بگیرد برای توسعه خودش و کشورهای منطقه کار کند.

کوشکی گفت: کشور عرب شیعه هم ثروتمندترین کشور خواهد شد و قسمتی از خاک عربستان و قسمتی از خاک عراق باهم هستند، این کشور را تشکیل می‌دهند. از سه طرف یعنی از سمت ایران از سمت کردهای عراق از سمت اهل سنت عراق و از سمت عربستان وهابی مورد تجاوز خواهد بود.

وی افزود: عربستان وهابی به خاطر شیعه بودن و نیز به خاطر اینکه مناطق نفت خیزش را ازدست‌داده است با این کشور جدید مشکل دارد، ایران به خاطر اینکه کشور جدید عرب است و مناطق نفت‌خیز را از آن گرفتند، عراقی‌های سنی به خاطر اینکه این منطقه شیعه است و مناطق نفت خیزش را گرفتند، کردها به خاطر مناطق نفت‌خیزشان که از دستشان رهاشده با این کشور جدید دشمنی خواهند کرد و این کشور جدید برای بقای خودش در بین دشمنانی که به آن به وجود خواهد آمد چاره‌ای جز اتحاد با قدرت‌های بین‌المللی نخواهد داشت که همان بستری که الآن آمریکایی‌ها با بحرین با قطر با سعودی با کویت دارند به شکل خیلی فزاینده‌تری با این کشور دارند.

این تحلیلگر سیاسی گفت: در این الگو سوریه نیز به سه قسمت کردنشین، عرب اهل سنت و منطق دروزی‌ها، مسیحی‌ها و در واقع علوی‌های سوریه تقسیم می‌شود.

کوشکی همچنین با اشاره به ورود داعش به‌عنوان مکانیسم راهبردی آمریکا در شکل‌گیری این سناریو گفت: آن‌ها داعش را با تصمیم هوشمندانه برای اجرای سناریوی خاورمیانه برگ وارد سوریه و عراق کردند و اگر نبود تدبیر رهبر معظم انقلابی بسیج مردمی، سوریه تجزیه‌شده بود و این آغازی بر تجزیه کشورهای منطقه و طرح خاورمیانه بزرگ در منطقه غرب آسیا بود.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: