کد خبر: ۱۰۲۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸
معاون وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از فشار بالای کنکور و حجم زیاد کتاب‌های درسی به‌عنوان چالش‌های پیش روی تربیت در مدارس کشور نام برد.
دکتر مهدی فیض با بیان اینکه در دوره اخیر وزیر آموزش و پرورش به‌طور شفاف دیدگاه‌های خود را در خصوص اهمیت تربیت مطرح کردند اظهار کرد: آموزش و پرورش بر لزوم پیشگیری از سیطره آموزش بر تربیت تاکید دارد و این پیشگیری باید در سطوح مختلف و از جمله در مدرسه انجام گیرد.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص چالش‌های پیش روی حوزه تربیت در مدارس کشور خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین این چالش‌ها که از قضا خارج از حیطه وزارت آموزش و پرورش نیز هست، بحث کنکور است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: فشاری که از ناحیه کنکور بر فضای آموزش و پرورش وارد می‌شود ناخواسته سبب می‌شود که مدارس ما از بحث تربیت خارج و بیشتر به سمت آموزش حرکت کنند آنهم آموزشی که مبتنی بر شیوه‌هایی مثل تست‌زنی است.

وی با اشاره به حجم بالای کتب درسی در ایران افزود: حجم بالای کتب درسی یکی دیگر از چالش‌های پیش روی تربیت است، متاسفانه حجم محتوایی کتاب‌های درسی بسیار سنگین است و لزوم پاسخگویی به این حجم بالای محتوایی از سوی دانش‌آموزان مانعی جدی برای فعالیت‌های پرورشی و تربیتی در مدارس است.

فیض با اشاره به لزوم ایجاد فرصت‌هایی برای ایفای نقش تربیتی در مدارس، بیان کرد: محتوای سنگین کتاب‌ها این مجال را از دانش‌آموزان می‌گیرد که به مقولات تربیتی بپردازد.

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش، فشار ناشی از سنگینی محتوای درسی را هم فشار از بیرون وزارتخانه ارزیابی کرد و گفت: دانشگاه‌ها معمولا در همین راستا تقاضاهایی را مطرح می‌کنند و فارغ‌التحصیلان نیز برای موفقیت در مقاطع بالاتر به سمت این تقاضاها سوق پیدا می‌کنند و همه این‌ها به سیطره آموزش کمک کرده و مانع از برنامه‌های تربیتی و پرورشی می‌شود.

وی اضافه کرد: ما ناچار یم که در این بین به رضایت دانشگاه‌ها، وزارت علوم، سازمان سنجش و دیگر دستگاه‌های مرتبط هم بیاندیشیم و همین ضرورت راضی کردن فضای بیرون از آموزش و پرورش خود یکی از چالش‌های پیش روی حوزه تربیت در آموزش و پرورش و مدارس است چرا که این مهم خود مانعی است که فرصت کافی برای تربیت و پرورش را از ما می‌گیرد.

فیض در پاسخ به این پرسش ایسنا که کاهش سن اعتیاد به سنین مدارس راهنمایی و...تا چه حد واقعیت دارد؟ اظهار کرد: واقعیت این است که آسیب‌های اجتماعی در کل جامعه روند صعودی داشته و عوامل مختلفی هم در این سیر صعودی موثر بوده است.

وی ادامه داد: وقتی این روند رو به افزایش به محیطی به‌نام مدرسه می‌رسد، بیشتر نمایان‌تر شده و خود را نشان می‌دهد لذا چرایی این آسیب را نباید در مدارس جست‌وجو کرد چرا که اصولا این مشکل در مدرسه نیست.

معاون وزیر با اذعان به اینکه کاهش سن اعتیاد و یا دیگر آسیب‌های اجتماعی را نباید در مدارس جست‌وجو کرد خاطرنشان کرد: مدرسه محل ظهور و نشان دادن آسیب‌ها و نه محل پدیدآمدن آسیب‌ها است.

وی با بیان اینکه آسیب‌ها در خارج از مدرسه و در بستر جامعه شکل می‌گیرند افزود: از آنجا که این آسیب‌ها در جامعه کمتر احساس می‌شود چندان خود را نشان نمی‌دهند اما وقتی این آسیب به مدرسه می‌آید خود را نشان می‌دهد و از همین‌رو ممکن است از منظر برخی به‌نام مدرسه تمام شود در حالی که آسیب‌ها در خارج از محیط مدرسه شکل می‌گیرند.


نام:
ایمیل:
* نظر: