سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۷:۳۴:۱۱
کد خبر: ۱۰۲۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
توسط مخترع جوان شیرازی صورت گرفت ؛
علی انتظام یکی از جوانان شیرازی است که با بکارگیری قدرت خلاقیت و تخصص خود توانسته است راهبندی با قابلیت بازدارندگی و سرعت عمل بالا بسازد .

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، نوآوری و تحقیق علم از مسائل مهمی می باشد که مقام معظم رهبری در مورد آن فرموده اند : تولید علم ، فقط انتقال علم نیست ؛ نوآوری علمی در درجه اوّلِ اهمیت است . این را من از این جهت می‏گویم که باید یک فرهنگ بشود، این نو اندیشی، فقط مخصوص اساتید نیست ؛ مخاطب آن، دانشجویان و کلّ محیط علمی هم است ؛ البته برای نوآوری علمی - که در فرهنگ معارف اسلامی از آن به اجتهاد تعبیر می‏شود - دو چیز لازم است : یکی قدرت علمی و دیگری جرأت علمی. قدرت علمی چیز مهمی است. هوش وافر، ذخیره علمی لازم و مجاهدت فراوان برای فراگیری، از عواملی است که برای به دست آمدن قدرت علمی، لازم است؛ اما این کافی نیست ؛ ای بسا کسانی که از قدرت علمی هم برخوردارند ، اما ذخیره انباشته علمی آنها هیچ جا کاربُرد ندارد؛ کاروان علم را جلو نمی ‏برد و یک ملت را از لحاظ علمی به اعتلاء نمی‏رساند. بنابراین جرأت علمی لازم است.... اگر بخواهید از لحاظ علمی پیش بروید، باید جرأت نوآوری داشته باشید. استاد و دانشجو باید از قید و زنجیره جزمیگری تعریفهای علمی القاء شده و دائمی دانستن آنها خلاص شوند.

دانشجوی جوان و مخترع علی انتظام یکی از دانشجویانی می باشد که توانسته است به این بیانات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشاند و علاوه بر تحصیل علم، قدرت نوآوری و خلاقیت خود را نیز به کار گیرد و موانعی را طراحی کند که هم قابلیت پنهان شدن را داشته باشد و هم در مواقع لزوم بتواند با سرعت بالا و استحکام زیاد مورد استفاده قرار گیرد .

وی در گفتگو با خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس، گفت : در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز مشغول به تحصیل می باشد که با بکارگیری قدرت خلاقیت و تخصص خود موفق به طراحی و ساخت موانع لوله ای بالا رونده شده است که توسط نهادهای مختلف در جاده های کشور قابلیت بکارگیری دارد .

انتظام در خصوص انگیزه خود از ساخت این محصول گفت : اغلب راهبندهای موجود در کشور از نوع بازویی بوده که ضعف برزگ این موانع ، مقاومت پایین آنها در برابر ضربه می باشد به طوری که با کوچکترین برخورد شکسته می شود و عملا کارآیی خود را از دست می دهد .

وی اضافه کرد : بر خلاف راهبندهای موجود فعلی ، این سیستم راهبندی است که علاوه بر قدرت بازدارندگی بالا از سرعت عمل بالایی نیز برخوردار است به طوری که در نمونه های آنتی تروریست خود ، این موانع جلوی عبور خودرهای سنگینی با وزن 6 تن با سرعتی معادل 70 کیلومتر در ساعت را می گیرد و این در حالیست که سرعت عملکرد آنها یعنی باز و بست کردن مسیر کمتر از 2 ثانیه زمان می برد .

این مخترع جوان در ویژگی های محصول خود ، بیان کرد : یکی از مهمترین ویژگی راهبندی که ساخته این است که قدرت بازداندگی بسیار بالا و مقاومت فوق العاده ای در برابر برخوردهای احتمالی دارد ؛ ضمن اینکه مزاحمتی برای حرکت و عبور عابرین پیاده ایجاد نمی کند .

وی با بیان اینکه امروزه تنها چند شرکت در دنیا اقدام به ساخت اینگونه موانع می کنند که ما در طرح خود ایرادات آنها را نیز برطرف کرده ایم ؛ خاطر نشان کرد : از جمله تفاوت های این طرح نسبت به نمونه های موجود می توان به ضد آب کردن صد درصدی سیتم و ههمچنین تغییر ساختار و مکانیزم سیستم اشاره کرد ، به گونه ای که در این طرح صدمات وارده شده به سیستم در اثر برخوردهای احتمالی با مانع تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است .

وی در پایان یادآور شد : در شهرهای بزرگ کشور خیابان ها و بزرگراه های پرازدحام بسیاری وجود دارد که معمولا در این شهرها فاصله دوربرگردان ها از هم زیاد می باشد که در این شرایط دور زدن و تغییر مسیر برای خودرهای پلیس و امدادی سخت و دشوار است که با توجه به هوشمند بودن این موانع می توان این مشکل را نیز برطرف کرد .


نام:
ایمیل:
* نظر: