کد خبر: ۱۰۲۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
توانمندسازی اقتصاد و اصلاح الگوی مصرف کالاهای تولید داخلی با ارتقای فرهنگ مصرف داخلی محقق می شود. از این رو یکی از راه های مهم مبارزه با قاچاق و رسیدن به اهداف پیشرفت کشور، فرهنگ سازی در زمینه مصرفِ تولید داخلی است.

به گزارش سازمان بسیج کارگری  به نقل از خبرگزاری بسیج کارگری سپاه شهداء استان آذربایجان غربی، رهبر معظم انقلاب در واپسین روزهای بهمن ماه 1392 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرد. همچنین رهبری شعار سال 1395 را به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» معرفی کردند. ایشان سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را در 24 بند و با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله، با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا ابلاغ کردند.
سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نشانگر، نگرش راهبردی به تولید و پیشرفت همه جانبه کشور است. بند هشتم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید پرداخته است.
نظر به اهمیت گسترش و ارتقای فرهنگِ مصرف کالای داخلی به عنوان بسترساز پیشرفت همه جانبه کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی به بیان نکته هایی در این زمینه می پردازیم:
1- یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب در طول سال های گذشته که بارها توسط ایشان مطرح شده، «مصرف کالای داخلی» است. رهبر انقلاب در مناسبت های مختلف بارها توجه به مصرف کالاهای داخلی را مطرح فرموده و مورد تاکید قرار داده اند. برخی از مهم‌ترین دلایل مصرف کالای داخلی در بیانات رهبر انقلاب را می توان در نکته هایی همچون « ایجاد استقلال اقتصادی و سیاسی»، « ایجاد کار و اشتغال»، «افزایش ابتکارات تولیدکنندگان»، « افزایش ثروت ملی»، « کاهش تورم» و «کنترل نقدینگی» مورد اشاره قرار داد.
از این رو برای ارتقای اقتصاد ملی و رسیدن به پیشرفت همه جانبه مصرف کالای داخلی را باید مدنظر قرار دهیم. یکی از مهمترین زمینه های آن نیز فرهنگ سازی است.
2- به نظر می رسد برای تحقق و ارتقای فرهنگِ مصرف کالای داخلی نیازمند توجه به سبک زندگی هستیم. سبک زندگی به معنای شیوه زندگی خاص یک فرد، گروه یا جامعه است. در واقع سبک‌های زندگی مجموعه‌ ای از طرز تلقی‌ها، ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها در هر چیزی را در برمی‌گیرد.
با این اوصاف باید گفت ﻋﺎﻣﻞ ﻣﺼﺮف در ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﻲ از اهمیتی اﺳﺎﺳﻲ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. از این رو سبک زندگی اسلامی ایرانی و توجه به داشته ها می تواند گره رکود را باز کرده و توان تولید داخلی را ارتقا بخشد. همچنین نخریدن کالاهای خارجی و قاچاق یکی از ملزوماتی است که باید در شیوه زیست ایرانی همواره مدنظر قرار گیرد تا فضای اقتصاد کشور رونق گرفته و زمینه ساز رشد و پیشرفت شود.
در این میان یکی از مسایلی که متاسفانه در جامعه مشاهده می شود فاصله نیاز و مصرف واقعی است. از این رو مصرف گرایی آن هم از نوع برندهای خارجی به وفور مشاهده می شود، در حالی که می توان نیازها را با خرید کالای ایرانی تامین کرد.
3- یکی از مسایلی که باید در نظر گرفته شود، برنامه ریزی و آموزش است. توجه به این مقوله ها می تواند سطح آگاهی جامعه را افزایش داده و پشتوانه خوبی برای حمایت از تولید و صنایع داخلی فراهم سازد. این امر نیازمند بسترسازی و فراهم آوری امکاناتی است که بی شک می تواند نتیجه ای جالب توجه را به ارمغان می آورد.
4- از طرف دیگر کالاهای قاچاق و واردات بی رویه معضلی است که نیازمند وضع قوانین و نظارت بیشتر است. بنابر این مبارزه با کالای قاچاق و نخریدن این کالاها می تواند کار و سرمایه ایرانی را بهبود بخشد. تجربه تاریخی بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا حکایت از آن دارد که آن ها اولویت مصرف خود را کالاها و خدمات داخلی قرار می دهند. رمز پیشرفت کشورها نیز نیروی انسانی و تولید داخلی کشورها است.
بنابر این همانگونه که در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی آمده است؛ اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید می تواند داروی شفابخش اقتصاد باشد. از این رو فرهنگ و سبک زندگی مبتنی بر الگوی اسلامی- ایرانی راه را برای رسیدن به پیشرفت همه جانبه و توسعه پایدار هموار می کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: