کد خبر: ۱۰۲۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
چرخ ۱۱ کارخانه شن و ماسه شهرستان داراب با ورود پیمانکاران غیربومی به کندی می‌چرخد و کارگران این کارخانه‌ها در آستانه بیکاری هستند.


به گزارش«بیکافارس» نرخ 12.1 درصدی بیکاری در استان فارس این مسئله را به یکی از دغدغه‎های اصلی مردم و مسئولان استان تبدیل کرده است. استفاده از نیروی بومی در پروژه‎های ملی و استانی یکی از راهکارهایی است که می‎‎تواند این بیکاری را کاهش دهد اما گاه نه تنها از نیروی بومی استفاده نمی‎شود بلکه با اقداماتی که از سوی پیمانکاران رخ می‎دهد، نیروی بومی بیکار می‌شود. 

11 کارخانه شن و ماسه  در آستانه تعطیلی 

محمد سلیمی یکی از کارخانه‌داران شن و ماسه دارابی است که با ورود پیمانکاران غیربومی چرخ‌های کارخانه‌اش به کندی می‌چرخد. وی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: 11 کارخانه شن و ماسه در داراب فعال است که در هر کدام 10 خانوار سهام‌دار هستند و به طور متوسط هر کارخانه برای 30 نفر اشتغالزایی کرده است. 

به گفته وی این کارخانه‌ها در مجموع معیشت 440 خانوار را تامین می‌کند اما از زمانی که پروژه‌های راه‌سازی شهرستان به پیمانکارانی خارج از شهرستان و استان سپرده شده، پیمانکار خود اقدام به احداث کارخانه شن و ماسه کرده یا اینکه شن و ماسه خود را از استان دیگری تامین می‌کند، این امر سبب رکود در کارخانه‌های شن و ماسه داراب شده است. 

سلیمی از اینکه پیمانکاران ملزم به خرید از کارخانه‌داران بومی نیستند،گلایه دارد و انتقاد خود را چنین مطرح می‌کند « چرا شرکت هامان‌گستر( یکی از پیمانکاران)از کارخانه‌دار بومی  آسفالت نمی‌خرد؟ چرا اداره راه و این پیمانکار به 11شرکت مجوزدار  بومی دارابی توجه نمی‌کنند؟

پیمانکاران غیربومی،بلای جان کارخانه‌داران بومی 

به گفته وی پیمانکارانی که برای پیشبرد پروژه اقدام به احداث کارخانه شن و ماسه کردند نه عوارضی می‌دهند و نه مالیات می‌پردازند و پس از چندسال هنوز موفق به اجرای پروژه‌های خود نیز نشدند، در حالی که کارخانه‌داران بومی ملزم به پرداخت عوارض و مالیات هستند اما همه در آستانه تعطیلی قرار گرفتند. 

نکته دیگری که سلیمی مطرح می‌کند این است که گاه کارخانه‌های شن و ماسه بومی در نزدیکی پروژه قرار دارد و حتی هزینه حمل و نقل بر پیمانکار وارد نمی‌کند اما باز هم پیمانکار ترجیح می‌دهد مصالح خود را از منابع غیر بومی تهیه کند. 

عبدالرضا قاسمپور، فرماندار داراب در گفت‌وگو با تسنیم علت  انتخاب پیمانکار از خارج از شهرستان را برگزاری مناقصات اداره صنعت و معدن می‌داند و می‌گوید: مسئولان شهرستانی در این زمینه دخالتی ندارند، مناقصه توسط اداره صنعت و معدن برگزار شده و پس از طی مراحل قانونی و اداری یک پیمانکار مسئولیت پروژه را بر عهده می‌گیرد. 

به گفته وی پیمانکار نیز تلاش می‌کند تا با صرف کمترین هزینه کار را به اتمام برساند به همین دلیل نمی‌توان پیمانکار را مکلف به خرید از کارخانه‌داران بومی کرد چراکه ممکن است پیمانکار با کارخانه‌دار بومی درباره قیمت به توافق نرسند یا اینکه استفاده از منابع خارج از استان ارزان‌تر باشد. 

ارسال درخواست از سوی کارخانه‌داران 

قاسم‌پور با بیان اینکه مسئولان شهرستان بارها تاکید کردند که از نیروهای بومی استفاده شود، می‌گوید: تاکنون درخواستی از کارخانه‌داران بومی به مسئولان شهرستان ارسال نشده و در صورت ارسال درخواست تلاش می‌شود که مشکلات آنها برطرف شود. 

به گفته فرماندار داراب در صورتی که کارخانه‌داران بومی توانمندی و شرایط لازم را داشته باشند، با رایزنی با پیمانکاران تلاش می‌شود که تمرکز بر استفاده از ظرفیت بومی باشد. 

عدم استفاده از نیرو و ظرفیت بومی نه تنها منجر به افزایش نرخ بیکاری می‌شود بلکه نرخ مهاجرت را نیز افزایش می‌دهد. جوانانی که در شهرستان خود کاری نمی‌یابند درد غربت را به جان می‌‌خرند تا بتوانند معیشت خانواده خود را تامین کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: