جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۰۸:۵۸:۴۱
کد خبر: ۱۰۲۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷
با مخترعین ؛
علی بینا جوان مخترع و مبتکر شیرازی موفق به طراحی و ساخت آیفون ضد سرقت منازل با هزینه ای اندک و مقرون به صرفه شده است .

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، یکی از مهمترین پایه های تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به مخترعان و مبتکران داخلی و حمایت های مادی و معنوی از آنها جهت رسیدن اختراعات آنها به چرخه تولید است. مخترعان و مبتکران زیادی در شیراز وجود دارد که اختراعات آنها می تواند نقطه عطفی برای خودکفایی در بخش های مختلف صنعتی باشد. خبرنگار بسیج علمی گفتگویی با یکی از این مخترعان جوان داشته است.

علی بینا جوان مستعد و خلاق شیرازی توانسته است به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم نوآوری در کشور جامه عمل بپوشاند و قدرت خلاقیت خود را به کار گیرد و با بکارگیری قدرت خلاقیت خود محصولی بسازد که با هزینه اندکی می تواند مانع سرقت آیفون منازل شود .

بینا در خصوص انگیزه خود از ساخت این محصول گفت : در تمامی آیفون های موجود برای بستن پنل آیفون به قوطی آن از دو عدد پیچ استفاده می شود که این پیچ ها به راحتی در دسترس بوده که این خود باعث سرقت آیفون ها می شود .

وی با اشاره به هدف خود از ساخت این محصول بیان کرد : هدف از ساخت آیفون ضد سرقت همانگونه که از نام آن بر می آید از بین بردن امکان سرقت آیفون می باشد .

وی با اشاره به نحوه کارکرد محصول خود گفت : با استفاده از یک سیستم الکترومکانیکی ، پنل آیفون از داخل به قوطی بسته می شود و در اصل پیچ های بیرونی آن که باعث بسته شدن پنل آیفون به قوطی می شود حذف می گردد و در این صورت دسترسی به پنل آیفون تنها از داخل ساختمان امکان پذیر می باشد و امکان دسترسی از بیرون از بین می برد و در این حالت امکان سرقت از بین می رود .

علی بینا با اشاره به سایر آیفون های ضد سرقت گفت : بعضی از شرکت های تولید کننده آیفون با اضافه کردن دزدگیر بر روی قوطی پنل آیفون تا حدودی مشکل را برطرف کرده اند ؛ اما در این سیستم نیز ایرادات زیادی مشاهده می شود .

وی اضافه کرد : در این سیستم ها در صورتی که فردی در منزل نباشد عملا کارآیی آن زیر سؤال می رود ؛ همچنین در آپارتمان هایی که از این سیتم استفاده می شود در صورت سرقت، زنگ همه واحدها به صدا در می آید و در صورتی که سرقت نیمه شب انجام شود، باعث وارد شدن شک به تمامی اعضای ساختمان خواهد شد .

وی افزود : یکی دیگر از ایرادات اساسی آیفون های ضد سرقت موجود این است که سوئیچی که به منظور دزدگیر در پیچ کار گذاشته می شود فقط در یکی از پیچ ها کارگذاشته می شود و بنابرین اگر ابتدا پیچی که فاقد سویئچ باشد باز شود و بعد پیچ دوم هم به سرعت باز شود؛ تا اهالی خانه از منزل خارج شوند پنل به سرقت رفته و دزدها متواری می شوند .

این مخترع جوان در ادامه با بیان اینکه در تمامی آیفون های ساخته شده ابتدا قوطی آیفون را بوسیله گچ یا سیمان در دیوار کار می گذارند و بعد از سیم کشی ، پنل آیفون بوسیله پیچ به قوطی بسته می شود ؛ خاطر نشان کرد : در محصولی که وی طراحی کرده است روش های قدیمی کنار گذاشته شده و پیچ ها حذف شده اند و برای بستن پنل آیفون به قوطی آن از یک سیستم که داخل خود پنل آیفون کار گذاشته شده است و در واقع از داخل ساختمان باز و بسته و کنترل می شود ؛ استفاده می گردد و با این روش امکان دسترسی از بیرون وجود ندارد و امکان سرقت از بین می رود .

وی در پایان یادآور شد : هرینه تمام شده ساخت و طراحی این اختراع بسیار ارزان و راحت بوده و استفاده از آن در پنل آیفون های جدید در صورتی که بخواهند از این اختراع استفاده کنند بسیار ساده و با اندکی تغییر در طراحی امکان پذیر است .

 

نام:
ایمیل:
* نظر: