کد خبر: ۱۰۲۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
رئیس کمیسیون پیوست‌ نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اقتصاد مقاومتی جز با مهندسی فرهنگ و استقرار سبک زندگی ایرانی اسلامی که ثمره هفت هزار سال تمدن ایرانی و تمدن اسلامی است، به دست نمی‌آید.

به گزارش اساتید فارس، حسن بنیانیان در جلسه هم‌اندیشی اساتید بسیجی شیراز در دانشگاه فرهنگیان شیراز به بررسی مقوله فرهنگ پرداخت و اظهار داشت: نخبگان جهان سوم بدون اینکه رمز توسعه‌یافتگی و ساختار هر دو نظام را بدانند آن نسخه را برای کشورهای جهان سوم می‌پیچند؛ پس آن نسخه به دلیل ناهمگونی با ساختار کشور هدف ناموفق می‌ماند.

وی بابیان اینکه توسعه اتوبان نیست، افزود: توسعه تحول فکری است و علم بامهارت در جامعه منتشر می‌شود؛ اما متأسفانه در کشورهای نفت‌خیز راه توسعه را از آخر به اول طی می‌کنند.

رئیس کمیسیون پیوست نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید اهمیت آموزش‌وپرورش بازتعریف شود، گفت: مدیران امروز محصول مدیران دیروز هستند و مدیران فردا نیز محصول مدیران امروز؛ پس باید ضمن نگاه به مسائل و مشکلات روزمره، نگاه کلان و آینده‌نگر هم داشته باشیم.

بنیانیان سیستم آموزش‌وپرورش فعلی را کشنده خلاقیت دانست و گفت: بچه‌ها با کتاب‌های آموزش‌وپرورش شکنجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه قوانین زیاد مشروعیت هر نظامی را کم‌رنگ می‌کند، گفت: در دین نیز اجبار نیست و دین کار فرهنگی عالمانه می‌خواهد.

معاون اسبق وزارت آموزش‌وپرورش بسیاری از دعواهای سیاسی را نشانه همین بی‌سلیقگی و نبود کار فرهنگی عالمانه و مداوم دانست.

بنیانیان رهبر معظم انقلاب را یک اندیشمند تمام‌عیار در حوزه فرهنگی دانست و گفت: این اندیشمند بودن به‌واسطه یک سیر اتفاق افتاده است و معظمٌ له عامل فرهنگی در مقابل عوامل گوناگون هستند که این عاملیت جر با تلاش و اخلاص و مداومت در عرصه فکر و فرهنگ به وجود نیامده است.

وی یکی از معضلات فرهنگی را جهانی‌سازی و جهانی‌شدن و تهاجم فرهنگی ذکر و تصریح کرد: شناخت کاستی‌های داخلی و برطرف کردن آن راه اصلاح فرهنگ است؛ چراکه ما در اعتقادات مشکل نداریم عرضه تبدیل اعتقاد به رفتار را نداریم

به گفته این فعال عرصه فرهنگ تصمیمات منفعلانه از ترس از مجازات، مشوق‌های اجتماعی، مشوق‌های سیاسی و مشوق‌های اقتصادی نشئت می‌گیرند و کار فرهنگی نیاز به اصلاح محیط‌زیست فرهنگی دارد.

بنیانیان مهندسی فرهنگی را الگوی پیشرفت اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی نیز جز با مهندسی فرهنگ و استقرار سبک زندگی ایرانی اسلامی که ثمره هفت هزار سال تمدن ایرانی و تمدن اسلامی است، به دست نمی‌آید.


مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: