کد خبر: ۱۰۳۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
منطقه آزاد در کردستان آری یا نه؟
پس از جان باختن تعدادی از کوله‌بران مرزی بر اثر ریزش بهمن،وزیر اسبق بازرگانی با انتقاد از ایجاد منطقه آزاد برای مقابله با کوله‌بری، ایجاد این مناطق را باعث اضافه شدن مشکلات جدید به مشکلات قبلی مرز نشینان دانست.



به گزارش«بیکافارس» از سازمان بسیج کارگری کشور، پس از جان باختن تعدادی از کوله‌بران مرزی بر اثر ریزش بهمن گمانه زنی‌هایی درباره ایجاد منطقه آزاد برای حل مشکل کوله‌بری در کردستان مطرح شد.

پیشنهاد کنندگان ایجاد مناطق آزاد در محل‌هایی که کوله‌بری در آن رخ می‌دهد بر آن باور هستند که مناطق آزاد می‌توانند باعث ایجاد اشتغال و حل معضل داد و ستدهای غیر قانونی مرزی باشد.

در این زمینه یحیی آل اسحاق، رئیس اسبق اتاق بازرگانی تهران گفت: حل مشکل کوله‌بری با ایجاد مناطق آزاد مصداق لقمه را از پشت سر آوردن است.

وی افزود: از طرفی گفته می‌شود مناطق آزاد مسیر ورود کالای قاچاق است و از طرفی هم برای حل مشکل معیشت می‌رویم سراغ همین مبادی قاچاق که این تناقض است.

وی در ادامه اظهار کرد: مناطق آزاد باید دروازه‌‎ای برای صادرات باشد اما وقتی اینطور نشد و به سمت قاچاق و واردات رفت دیگر فایده‌ای ندارد.

وزیر سابق بازرگانی تصریح کرد: دولت باید روی مسیرهای اصلی تجارت فعالیت کند، زیرا توسعه کشور هم از همین مسیر می‌گذرد نه از مسیرهای ثانویه، متاسفانه در حال حاضر به سمت مناطق آزاد  رفته‌ایم که در آن شاید بخشی از کشور سودی ببرند اما کل نظام اقتصادی کشور به هم می‎‌خورد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات بزرگ کشور قاچاق است، گفت: به دیدگاه خیلی از کارشناسان مناطق آزاد مسیر اصلی قاچاق است و ایجادش حتی برای درآمدزایی اتقصادی عده‌ای درست نیست.

آل اسحاق در پایان گفت: برای حل مشکل کوله‌بران نباید مشکل جدیدی مثل مناطق آزاد را ایجاد کرد، بلکه باید به دنبال افزایش تولید، ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت آمایش سرزمینی در مناطقی که کوله‌بری رخ می‌دهد بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: