کد خبر: ۱۰۳۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
عضو کمیسیون بودجه مجلس
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه لازم نیست یارانه غیرنیازمندان حذف شود، گفت: البته این نظر علما و فضلای مجلس بود.
به گزارش«بیکافارس» از سازمان بسیج کارگری کشور، محمدحسینی ، در پاسخ به این سؤال که چرا در لایحه بودجه سال 96 موضوع حذف غیرنیازمندان یارانه‌بگیر پیش‌بینی نشده است، اظهار داشت: برای حذف یارانه غیر نیازمندان هر سال نوشتیم، اما دولت اجرا نکرد. در ماده 94 قانون برنامه ششم توسعه حکمی آمده و این مباحث پیش‌بینی شده است. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در جدول بند «الف» تبصره 14 بودجه سال 96 هدف این بود 20 درصد برای افزایش حقوق مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی از محل هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شود. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه در بخش منابع هدفمندی دولت مکلف است که دهک‌های بالا را حذف کند و بتواند از افزایش منابع برای مستمری‌بگیران هزینه کند، بیان کرد: اینکه صراحت داشته باشد مشاهده نمی‌شود، اما این کار باید صورت بگیرد تا افزایش 20 درصدی مستمری‌بگیران رخ دهد. 

حسینی افزود: این مستمری از حذف دهک‌ها بالای جامعه بای دتامین شود و این فضا پیش‌بینی شده که دولت برای تأمین منابع دهک‌های بالا را حذف کند. 

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که به شکل مستقیم دستوری برای حذف غیر نیازمندان وجود ندارد و دولت می‌تواند این منابع را از محل‌های دیگر مانند افزایش درآمد، جابه‌جایی ردیف‌ها تأمین کند، تصریح کرد: غیر نیازمندان حذف نشدند و طبق پرداخت یارانه در آذرماه 75 میلیون نفر یارانه گرفته‌اند و خود افراد می‌گویند یارانه نمی‌گیرند. 

وی در مورد اینکه پیشنهاد مجلس تکلیف برای دولت نسبت به حذف غیرنیازمندان یارانه‌بگیر ایجاد نمی‌کند، افزود: نگاه مجلس بر این است که با این پیشنهادات برای تأمین منابع به سمت حذف غیرنیازمندان برود. جمع‌بندی علما و فضلا در مجلس این بود. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سؤال که کجای تبصره 14 نشان می‌دهد که غیرنیازمندان باید حذف شوند، گفت: شاید صلاح نبوده است. 

وی در پاسخ به این سؤال که مصلحت انتخابات صلاح کشور است؟ تصریح کرد: نه، این نگاه را قبول ندارم. 

حسینی در مورد اینکه چرا سال آینده نباید حذف غیرنیازمندان یارانه ادامه یابد، گفت: چرا باید حذف داشته باشیم؟ کجا گفته شده که غیرنیازمندان نباید یارانه بگیرند. در قانون هدفمندی آیا حکمی برای حذف غیرنیازمندان وجود دارد؟ در قانون هدفمندی بحث پرداخت یارانه به کل کشور بود و از طرفی غیرنیازمندان که خودرو دارند بنزین بیشتری مصرف می‌کنند، در نتیجه هزینه پرداختی بیشتری خواهند داشت. این نگاه مجلس و قانون است. صراحتی برای حذف غیرنیازمندان وجود ندارد و دولت می‌تواند به اختیار این کار را انجام دهد.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: