جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۰۱:۵۸:۳۳
کد خبر: ۱۰۳۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
گزارش ؛
سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس در سال 95 با تلاش بیشتری نسبت به گذشته حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و ایجاد هم افزایی در بین نهادهای علمی استان را دنبال کرد که به خلاصه ای از این عملکرد در سال 95 پرداخته شده است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری از استان فارس امروز میدان نبرد صحنه علم است و بسیج برای آینده سازی کشور و عمق بخشیدن به نظام و انقلاب در کنار معرفت دینی و بصیرت سیاسی باید به ابزار علم مجهز شود.

رهبر معظم انقلاب نیز کار علمی را بعنوان جهاد علمی تعریف کرده اند،جهاد از لحاظ نظامی زمانی بکار می رود که کیان یک کشور یا سرزمین در معرض خطر جدی قرار گیرد، آن زمان می گویند عرصه، عرصه جهاد است؛ در زمان جهاد، هیچ بهانه ای از کسی پذیرفته نیست و آثار این نوع نگاه در ۸ سال دفاع مقدس به کرات مشاهده شده است. در زمان جنگ که بسیج با حمایت آحاد جامعه وارد صحنه جهاد شد ، در بخش های دفاعی و نظامی کارهای موثری صورت داد؛ اکنون هم بحث جهاد علمی مطرح است.

سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس با درکی صحیح از شرایط جامعه و در چارچوب رسالت های تعریف شده رویکرد جهاد علمی و تبدیل علم به ثروت را با توجه به شرایط خاص جامعه دنبال می کند که در سال 95 کارها جهادگونه انجام شد و این تلاش بی وقفه باعث شد که سازمان بسیج علمی استان فارس به رتبه یکم کشور نائل شود .

گزارش ذیل نگاهی است به برخی از اقدامات صورت گرفته ، نقاط قوت ، مشکلات و موانع این سازمان در سال 95 که خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری از استان فارس در گفتگو با مسئولین این سازمان تنظیم کرده است .

 

دستگاه هوشیار کننده راننده ، چاپگر سه بعدی ، موتور توربود جت ، پانل انهدام اطلاعات دیجیتال فقط بخشی از اختراعات حمایت شده هستند

سجاد نوروزی مدیر دفتر حمایت از مخترعین و مبتکرین سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناروی استان فارس ضمن تأکید بر لزوم حمایت از مخترعین و مبتکرین جهت تحقق اقتصاد دانش بنیان گفت : در سال 95 طبق رسالت و مأموریت های تعریف شده برنامه حمایت از مخترعین با قوت بیشتر نسبت به سال های گذشته در دستور کار قرار گرفت که در نهایت تعداد زیادی طرح و اختراع توسط مخترعین به دفتر حمایت از مخترعین و مبتکرین ارائه شد که از این تعداد 40 طرح در کارگروه های مختلف مورد تأیید داوران قرار گرفت و از این 40 طرح 30 طرح مورد حمایت قرار گرفتند .

وی در خصوص نام اختراعات حمایت شده گفت : دستگاه هوشیار کننده راننده ، چاپگر سه بعدی ، موتور توربود جت ، پانل انهدام اطلاعات دیجیتال ، دستگاه کمک پرستار هوشمند ، خودرو برقی  ، دستگاه هوشمند نگه دارنده دارو ، فرش و دیوار هوشمند ، سیستم نظارت بر عملکرد کولر فقط بخشی از اختراعات سال 95 هستند که در کنار دیگر اختراعات می توانند در صورت تجاری سازی شدن ، علاوه بر کمک به رونق اقتصادی بخشی از مشکلات کشور را برطرف کنند .

وی با بیان اینکه تا این لحظه 500 مخترع در بانک اطلاعاتی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس ثبت نام کرده اند ، خاطر نشان کرد : حمایت از مخترعین و مبتکرین جهت ساخت نمونه اولیه و سوق دادن آنها به سمت تجاری سازی محصولات خود ( به شرط داشتن توجیه اقتصادی ) از اولیت های سازمان بسیج علمی استان است که بحمد الله بخشی از آنها هم اکنون تجاری سازی شده و روانه بازار شدند .

نوروزی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری استان فارس در خصوص تعداد کارگروه های فعال در مرکز هدایت و حمایت از مخترعین گفت : در حال حاضر نه کارگروه در قالب کارگروه الکترونیک ، مکانیک ، شیمی ، زیست ، پزشکی ، نظامی ، کشاورزی ، اقتصاد و کامپیوتر در حال فعالیت هستند که تمامی طرح ها و احتراعات در کارگروه های مربوط به خود مورد بررسی قرار می گیرند .

وی با اشاره به سطح علمی داوران حاضر در کارگروه ها اظهار داشت: تعداد زیادی از داوران به عنوان اساتید دانشگاه در دانشگاه های معتبر شیراز مشغول فعالیت هستند که در این خصوص می توان به دکتر حقدل از دانشگاه شیراز ، دکتر عبدالرضا پیرامون از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دکتر اکبر کومی از دانشکده مهندسی کشاورزی اشاره کرد .

مدیر دفتر حمایت از مخترعین و مبتکرین در ادامه با بیان اینکه استان فارس از استان های نخبه پرور کشور می باشد یادآور شد : سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس با توجه به ظرفیت های موجود در استان توانسته است بسیاری از مخترعین را تحت پوشش قرار دهد و در کنار این ار با تفاهم نامه هایی که با دانشگاه های مختلف انجام داده است موفق به شناسایی بسیاری از نخبگان و مخترعین و حمایت از آنها شده است .

وی اضافه کرد : مراکز رشد در جهرم ، نی ریز ، کازرون و شیراز نیز در راستای شناسایی مخترعین و هدایت آنها کمک چشم گیری انجام داده اند.

وی با اشاره به برنامه های سال آینده گفت : تجاری سازی محصولات مخترعین با در نظر گرفتن توجیه اقتصادی و ادامه حمایت از مخترعین جهت تولید نمونه اولیه از مهمترین برنامه ها در سال آینده است که امیدواریم بتوانیم با این تلاش ها به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم .

مدیر حمایت از مخترعین و مبتکرین در پایان با اشاره به مشکلات موجود گفت : کمبود بودجه ، عدم وجود امکانات کافی ، تعداد کم مراکز رشد و عدم وجود مکان برای تجاری سازی محصولات از اهم مشکلات موجود در سال 95 بود که انشاءالله در سال آینده بخشی از این مشکلات حل خواهد شود .

برپایی نمایشگاه دستاوردهای دانشی ، جشنواره جهادگران و جشنواره سحاب از مهمترین برنامه های سال 95

حسین پناهی جانشین سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس گفت : در سال 95 علاوه بر توجه ویژه به مراکز رشد و خانه نخبگان برگزاری جشنواره جهادگران علم و فناوری و جشنواره سحاب نیز مد نظر قرار گرفت و با تلاش های شبانه روزی توانستیم یک جشنواره استانی با نام جهادگران علم و فناوری ( در دانشگاه فنی مهندسی باهنر ) و یک جشنواره چندگانه علمی با نام سحاب که برگرفته از نام مقدس سومین حرم اهل بیت (ع) است برگزار کنیم که در جشنواره دوم بیش از 760 نفر شرکت کننده از اقصا نقاط کشور شرکت کرده بودند .

وی افزود : علاوه بر برگزاری جشنواره سحاب و جشنواره جهادگران علم و فناوری ، در دو مرتبه نیز نمایشگاه دستاوردهای دانشی سازمان بسیج علمی، پؤوهشی و فناوری استان فارس برگزار شد که در این نمایشگاه محصولات مختلف ساخته شده و تجاری سازی شده در معرض دید عموم قرار گرفت که این کار در راستای ایجاد رقابت و انگیزه در مخترعین بسیار کارساز بود .

وی که مسئولیت مراکز رشد و خانه نخبگان را نیز بر عهده دارد؛ افزود : در سال 1395 در 5 مرکز رشد سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس تعداد زیادی از متخصصین و علاقمندان مشغول فعالیت بودند که تعداد قابل توجهی طرح از این مراکز دریافت شد .

وی افزود : سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس در چارچوب رسالت های خود حمایت از این مراکز را در سال اخیر در دستور کار خود قرار داد که در نهایت در چهار مرکز شهدای هسته ای شیراز ، شهید علی اکبر پیرویان ، ناحیه مقاومت بسیج جهرم و ناحیه مقاومت بسیج نی ریز موفق به تجهیز مرکز و تشکیل تیم ها فناور شد .

پناهی اضافه کرد : در ناحیه بسیج ثارالله شیراز نیز که با حضور دکتر قدیانی ریاست سازمان بسیج علمی کشور در آذرماه افتتاح شد ، علاوه بر تشکیل تیم های فناور ، بخش های الکترونیک ، نفت ،گاز ، ساخت و تولید ، طب اسلامی و آموزش مرکز راه اندازی گردید.

مسئول مراکز رشد و خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس در ادامه با اشاره به اهم برنامه های اجرا شده در سال 95 خاطر نشان کرد : بازدید علمی از نمایشگاه ملی نانو تهران در مهرماه ، برگزاری کارگاه آموزشی 3 روزه در شیراز مختص مسئولین علمی اقشار و نواحی ، برگزاری جشنواره نخبگان بسیج استان و ایجاد نمایشگاه اختراعات و ابتکارات بسیج در دوم آذر ماه 1395 )در دانشگاه فنی مهندسی باهنر شیراز )،بر گزاری جشنواره علمی سحاب با شرکت بیش از 760 داوطلب و در نهایت تجلیل از 33 نفر نخبه علمی بسیج اقشار از مهمترین برنامه هایی بود که در سال 95 اجرا شد .

وی با بیان اینکه تعامل با سایر ادارات و سازمان های نیز در دستور کار قرار داده شده است ، بیان کرد : در سال 95  نشست ها و جلسات متعددی با مراکز علمی و سازمان های مختلف برگزار شد که در این خصوص می توان به نشست مشترک با دانشگاه صنعتی شیراز ، پارک علم و فناوری ، دانشگاه شیراز، بنیاد ملی نخبگان ، دانشگاه آزاد استان ، دانشگاه باهنر ، دانشگاه پیام نور ، حوزه علمیه استان ، معاونت پژوهشی استانداری ، صدا و سیمای استان و جلسه با سازمان برنامه ریزی استان اشاره کرد .

وی با تأکید بر اینکه حضور در جشنواره های مختلف و بازدیدهای علمی نقش مؤثری در تقویت سطح علمی اعضای مراکز رشد دارد که این کار نیز دنبال شده است ؛ خاطر نشان کرد : در راستایی هم افزایی و حمایت از مخترعین نیز رایززنی ها و جلسات متعددی با  سازمان جهاد کشاورزی ، سازمان گردشگری استان ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، شهرک های صنعتی ،پارک علم و فناوری و اداره کل گاز استان برگزار شد که بسیاری از آنها از تعامل و همکاری مشترک استقبال کردند .

جانشین سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس در پایان ابراز امیدواری کرد که در سال 96 نیز برنامه ها با قوت بیشتری انجام شود و 30 پایگاه علمی با محوریت مساجد تشکیل شود .

تشکیل 30 پایگاه علمی با رویکرد مسجد محوری از مهمترین برنامه های سال 96 است

دکتر دهقانی مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناروی استان فارس با اشاره به رسالت های سازمان بسیج علمی گفت : مهمترین مأموریت و رسالت بسیج علمی، ترویج و نهادینه سازی گفتمان جهاد علمی به عنوان مطالبه مقام معظم رهبری در حوزه علم و حمایت از مخترعین و مبتکرین و پژوهشگران عرصه علم و فناوری است .

وی در ادامه با اشاره به برنامه های سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناروی استان فارس در سال 95 اظهار داشت : در این سال با تلاش مجموعه 40 طرح نوآورانه و خلاقانه مورد داوری و حمایت قرار گرفت که در کنار آن مرکز رشد شهید باهنر شیراز افتتاح و مراکز رشد شیراز ، جهرم ،کازرون و نی ریز تقویت و 10 پایگاه علمی نیز در سطح استان راه اندازی شدند .

وی افزود : راه اندازی خانه نخبگان در حوزه های صنعت و کارآفرینی ، گردشگری و کشاورزی و انجام 2 پژوهش کاربردی در علوم انسانی و انجام برنامه های نظر سنجی معتبر از عموم هم استانی ها در حوزه های مختلف از سایر برنامه های مهم در سال 95 بود که با یاری خداوند همه این کارها با موفقیت انجام شد .

دکتر دهقانی با اشاره به وضعیت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس در کشور یادآور شد : با عنایت الهی و با تلاش و کوشش کارکنان مجموعه، بالاخره تلاش ها در سال 95 به بار نشست و سازمان بسیج علمی استان فارس توانست با کسب رتبه یک در بین کلیه سازمان های بسیج علمی کشور نتیجه تلاش خود را ببیند .

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری استان فارس در خصوص قسمت های مختلف سازمان بسیج علمی گفت : خانه نخبگان ، کارگروه های علمی ، مراکز رشد ، پژوهشکره مطالعات و تحقیقات بسیج  ، مرکز حمایت از مخترعین و مبتکرین و روابط عمومی قسمت های مختلف سازمان را تشکیل می دهند که به صورت کلی همه این قسمت ها ترویج ، نهادینه سازی و محقق شدن گفتمان جهاد علمی را جهت تبدیل علم به فناوری دنبال می کنند .

وی با تأکید بر ادامه حرکت رو به رشد و توجه ویژه به مساجد در سال آینده خاطر نشان کرد : با توجه به اینکه مجموعه سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در حال حرکت به سمت مسجد محوری است ، مهمترین برنامه ها در سال آینده راه اندازی 30 پایگاه علمی جدید با محوریت مساجد خواهد بود ؛ هر چند که سایر برنامه ها نیز در سال 96 کماکان ادامه خواهد یافت .

دکتر دهقانی کمبود بودجه و عدم گرایش برخی از افراد نسبت به مباحث علمی را از جمله مشکلات سازمان بسیج علمی برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با حمایت ویژه سردار غیاثی فرمانده سپاه فجر و با تلاش نیروهای توانمند ، متعهد و تلاشگر بتوان بر مشکلات غلبه و روند رو به رشد سازمان بسیج علمی در استان فارس ادامه یابد .

پژوهشکده مطالعات و تحقیقات سازمان بسیج علمی استان فارس جزء شش پژوهشکده برتر بسیج کشور /استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل بسیج راهکاری برای غلبه بر بسیاری از مشکلات جامعه

هادی میرشکاری مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس با بیان اینکه این پژوهشکده در سال 95 جزء شش دفتر برترمطالعات و تحقیقات بسیج کشور قرار گرفته است ؛ گفت : اجرای دقیق و به موقع تمامی فعالیت های پژوهشی و نظر سنجی ها باعث کسب این موفقیت شده است که در سال آینده نیز کلیه برنامه ها با قوت بیشتری انجام می شود .

هادی میرشکاری کارشناس حقوق قضایی و مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری از استان فارس گفت : انجام فعالیت های پژوهشی و نظر سنجی پیرامون مسائل و مشکلات بسیج و جامعه و همچنین اثر بخشی برنامه های ابلاغی از اهم وظایف این پژوهشکده می باشد که در تمام استان های کشور این امر دنبال می شود .

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال 95 ، بیان کرد : اجرای نظر سنجی پیرامون مسائل و مشکلات جامعه به خصوص اشتغال ، جنگ نرم و همچنین انجام پروژه های تحقیقاتی از جمله ممترین وظایف این پژوهشکده می باشد که یکی از مهمترین این پروژه ها در سال 95 بررسی نقش بسیج در آگاه سازی خانواده ها و پیشگیری از آسیب های ماهواره و ارئه راهکار ارتقاء آن بود که به صورت موفقیت آمیزی این پروژه مورد دفاع قرار گرفت .

مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس در ادامه با بیان اینکه این پژوهشکده در سال 95 جزء شش پژوهشکده برتر مطالعات و تحقیقات بسیج کشور قرار گرفته است ؛ گفت : اجرای دقیق و به موقع تمامی فعالیت های پژوهشی و نظر سنجی ها ، استخراج 10 مقاله پژوهشی و چاپ کتاب ادبیات مقاومت باعث شد تا این پژوشکده در سال اخیر به این موفقیت نائل شود .

هادی میرشکاری با اشاره به برنامه های سال آینده خاطر نشان کرد : اجرای نظر سنجی های پژوهشی متناسب با نیازهای جامعه باالاخص در زمینه نماز و حجاب و راهکارهای استفاده از پتانسیل بسیج و سپاه به منظور حل مشکلات از اهم برنامه در سال آینده خواهد بود .

در پایان باید اذعان کرد در شرایطی که دشمن تمام راه های خود را در جنگ نظامی و فرهنگی بکار گرفت و به نتایج مطلوب خود نرسید ، با تمام قوا عرصه اقتصاد را نشانه گرفت که تحریم های همه جانبه فقط بخشی از این نبرد ناجوانمرادنه است . در این شرایط تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی استفاده از ظرفیت های داخلی و عدم چشم داشت به بیرون می باشد و باید گفت جهاد علمی و به تبع آن تحقق اقتصاد دانش بنیان می تواند مهمترین نقش را در این بین ایفا کند .

نگاهی به بخشی از اختراعات و ابتکارات در بخشی از سرزمین پهناور ایران یعنی استان فارس نشان می دهد که در صورت حمایت از جونان برومند داخل کشور می توان کشور را در برابر تکانه های خارجی حفظ کرد و رونق اقتصادی را به شکلی متفاوت از گذشته به کشور بازگرداند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: