آخرین اخبار
کد خبر: ۱۰۳۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
عضو گروه جهادی حرکت المحرومین فسا؛
هفتمین اردوی گروه جهادی حرکت المحرومین از استان فارس شهرستان فسا به مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان شهرستان نیکشهر ، بخش بنت، روستای دسک، پایان یافت.
هفتمین اردوی گروه جهادی حرکت المحرومین از استان فارس شهرستان فسا به مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان شهرستان نیکشهر ، بخش بنت، روستای دسک پایان یافت.

"شما الان جوان هستید، نیرو دارید، حوصله دارید، وقت دارید، گرفتاری زیادی ندارید، از این فرصت استفاده کنید. یکی از فرصتها هم همین اردوهای جهادی است؛ این اردوهای جهادی به مراتب بهتر از اردوهایی است که متأسفانه هنوز هم معمول است. با اینکه من هشدار داده‌ام، بعضی‌ها اردو درست می‌کنند که بفرستند اروپا؛ اردوی دانشجویی به اروپا! یکی از غلط‌ترین کارها این است؛ این اردوی جهادی، از آن به مراتب بهتر و شرافتمندانه‌تر و مفیدتر است. حضور در اردوهای جهادی، تماس مستقیم با مردم، احساس مسئولیت پیدا می‌کنید. انسان وقتی خدمت  کرد به طور مستقیم، خدمت در چشم انسان عزیز می‌شود؛ نقاط ضعف را پیدا می‌کنید."


 این سطرها بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در مهرماه سال گذشته در جمع دانشجویان است.  جهاد کبیر به معنای تبعیت نکردن از دشمن در میدان اقتصاد، سیاست، فرهنگ و هنر است و در چنین مسیری اردوهای جهادی راهی مناسب برای خودسازی در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب با روحیه‌ای جهادی است.


شاید در این سال‌ها آنچه از اردوهای جهادی‌در ذهن مردم نقش بسته تصویری از بیل و کلنگ و شن و ماسه و چند جوان احتمالاً خیلی جدی با ظاهرهایی یکدست بوده که درحال انجام کارهای عمرانی بوده‌اند اما اگر واقعاً کمی عمیق‌تر به ماجرا نگاه کنیم و اگر مزه اردوهای جهادی زیر زبانمان برود می‌بینیم که وضعیت واقعاً این‌گونه نیست؛ بچه‌های جهادگر هرچند در فضای اردو همگی یکرنگ و یکدل با هدف رفع مشکلات مردم در تلاشند اما بسیاری از آنها دارای تفکرات سیاسی و اجتماعی مختلفی هستند.
 
همین بچه‌های خاکی جهادگر که تصاویر آنها با لباس‌های خاکی رنگ در ذهن هایمان نقش بسته چه بسا در شهرهایشان با رنگ‌ها و سلایق متفاوت تیپ می‌زنند و همین‌هایی که گاه در اردوهای جهادی دسته جمعی یک روز را با تنها یک بسته بیسکویت سر می‌کنند بسا در زندگی معمولی پراشتهاترین فرد در فضای خانواده هستند، همین جوان جدیِ درحال کار در تصاویر و فیلم‌های جهادی پس از کار شوخی‌ها و خنده‌های خودش را هم دارد. و البته ناگفته نماند که صفای اردوهای جهادی به خلوت کردن با خود ومناجات و توسل های شبانه اش است.


اینها را گفتم تا یادمان نرود اگر هشت سال جنگی بود و اگر درسال‌های اخیر دفاع از حرم ‌اهل بیت(ع) توسط بچه‌های باغیرت ایرانی صورت می‌گیرد صرفاً این جوانان از قشری خاص نیستند و این دلدادگی به انقلاب و دغدغه ساختن در قشرهای مختلف کشورمان وجود دارد و به همین دلیل است که می‌توان به اردوهای جهادی به عنوان راهکاری مناسب برای تحقق اهداف مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در جهت رشد و تعالی کشور حساب کرد.

اردوهایی که با جاذبه خود جوانان توانمند از سطوح مختلف جامعه را به سمت خود می‌کشانند و فضای ایجاد شده در طول اردوها از آنها افراد باتجربه‌ای می‌سازد که هرکدام می‌توانند درجهت رشد کشور گام‌هایی بلند بردارند.

با خبر شدیم هفتمین اردوی گروه جهادی حرکت المحرومین از استان فارس شهرستان فسا به مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان شهرستان نیکشهر ، بخش بنت ، روستای دسک، پایان یافته است.

این اردو در قالب کارگروه های عمرانی ، آموزشی ، فرهنگی و بهداشتی درمانی اقدام به خدمت رسانی به مردم این منطقه کردند.

به همین بهانه و برای اطلاع از کم و کیف فعالیت گروه های جهادی در شهرستان فسا با علی کاظمی معاون توسعه حرکت های جهادی گروه جهادی حرکت المحرومین به گفت و گو نشسته ایم. صحبت های ما را بخوانید:

* لطفاً بیوگرافی از خود و گروهتان را برای مخاطبین بفرمایید؟

علی کاظمی هستم. معاون توسعه حرکت های جهادی گروه جهادی حرکت المحرومین و مدرس گروه برق دانشگاه فسا.

*گروه جهادی حرکت المحرومین از چه سالی تشکیل شد؟

این گروه یک تشکل مردم نهاد و غیر دولتی است که در راستای ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت و تربیت نیروهای مومن و انقلابی جهت دفاع از ارزش های والای انقلاب اسلامی در تیر ماه سال 1389 توسط جمعی از فعالین فرهنگی "به عنوان اولین گروه جهادی مردمی در سطح شهرستان و حتی استان فارس"  تشکیل و هم اکنون خود را یکی از هزاران هسته مقاومت در جهان اسلام میداند.

*تا الان چند اردو رفته اید؟ اولین اردویتان کدام قسمت ایران بود؟

تاکنون موفق به برگزاری هفت حرکت جهادی در مناطق محروم استان های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان شده ایم که دستاوردها  و اثرات مثبت مادی و معنوی بر مناطق محروم و جهادگران درپی داشته است. اولین اردوی ما در روستاهای بخش شیبکوه شهرستان فسا بود.

*هدف کلی از تشکیل این گروه چیست؟

هدف اصلی گروه جهادی حرکت المحرومین رفع محرومیت فرهنگی و توسعه همه جانبه مناطق محروم و اشاعه تفکر جهادی و انقلابی بین اعضا و اقشار موثر جامعه است. همچنین تمام فعالیت های فرهنگی، پژوهشی، عمرانی، علمی آموزشی و درمانی خود را در این راستا قرار داده است. از جمله اهدافی که در حرکت های جهادی به دنبال آن هستیم تحقق عینی و عملی رهنمودهای امام خمینی و امام خامنه ای در خصوص محرومیت زدایی و سازندگی (افزایش مشارکت و تقویت روحیه امدادگری جوانان در خدمت به قشر محروم جامعه) می باشد.

*برای نوروز امسال هم گویا برنامه اعزام داشته اید ، کمی درمورد اردوی امسالتان توضیح بدهید؟

بله. به فضل و عنایت پروردگار هفتمین حرکت جهادی گروه از ۲۶ اسفند ۹۵ تا ۳فروردین ۹۶ در استان سیستان و بلوچستان، منطقه بنت از شهرستان نیکشهر، برگزار شد. در اجرای این برنامه نیروهای متخصص از جهادگران که عموماً از طلاب عزیز و دانشجویان گرامی هستند، شرکت کردند و همان طور که از اهداف مشخص است یکی از اصلی ترین رسالت های گروه های جهادی ارتقای سطح فرهنگ عمومی مناطق محروم هست. در این رابطه می توان به برنامه های برگزاری جشن وحدت، شبی با شهدا، معرفی سیره عملی حضرت رسول الله(ص)، انجام خدمات بهداشتی و درمانی ، برگزاری برنامه های تفریحی و سرگرمی در سطوح مختلف جوانان و نوجوانان، برنامه انس با قرآن، جلسات حلقه های معرفتی با موضوعات اعتقادی و اخلاقی و برنامه های متنوع دیگر اشاره کرد.

*چرا مناطق سنی نشین؟ چرا روی مناطق محروم شهر خودمان کار جهادی نمیکنید؟

فقر و محرومیت مفهومی نسبی است و با گرسنگی تفاوت دارد، فقر و محرومیت یعنی زندگی دائمی در خانه هایی که با شاخ برگ درختان ساخته شده، فقر یعنی تعلیم و تربیت ناقص و از هم گسیختگی خانواده، یکی از مصادیق فقر و محرومیت روستاهای بلوچستان است. که مهمترین مسئله در آن مناطق حفظ وحدت و یکپارچگی جهان اسلام است و معرفی ظالمان جور این روزگاران

 *سختتان نیست بهترین روزهای سال را از خانواده دور می شوند؟

بالاخره هر کسی برای خودش یه اعتقاداتی دارد و رفتارهایش را بر اساس آن اعتقادات انجام میدهد.

خداوند خودش در قرآن می فرماید که "لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون. حقاً و انصافاً دوستان ما در گروه جهادی حرکت المحرومین به این آیه معتقدند و امیدوارند که این حرکتشان مصداق این آیه باشد.

بالاخره هر ایرانی دوست دارد که سال تحویل را کنار خانواده ی خودش باشد . البته ما هم وقتی کنار برادران اهل سنت و شیعه ی خودمان در مناطق محروم استان بلوچستان هستیم احساس غریبی نمی کنیم.

*کمی از سختی های کار در این مناطق و حال و هوای آن برای مخاطبین ما بگویید؟

شاید اگر اردوی ما در مناطق محرومی غیر از استان بلوچستان برگزار شود کار ما راحتتر باشد چرا که وقتی ما بین مردم محروم این استان که اکثریت قابل توجهی از این عزیزان، برادران اهل سنت ما هستند ، قرار میگیریم باید خیلی بیشتر مراقب اعمال و رفتار و گفتارمان باشیم چرا که آنجا ما را به چشم نماینده ی شیعیان می بینند و کوچکترین حرکت ما ممکن است ایجاد حساسیت کند ، ولی الحمدلله تا کنون دوستان گروه ما در هر منطقه ای که حضور پیدا کرده اند نهایت تلاش خودشان را کردند که طوری رفتار کنند که به حدیث معصوم عمل کرده باشند که میفرمایند"مایه ی زینت ما باشید"

 معمولاً برخورد اهالی اهل سنت آن مناطق با شما چطور است؟

مردم بلوچستان انصافاً مردمی خونگرم و دوست داشتنی هستند و تا جایی که در توانشان باشد مهمان نوازی میکنند ، مردم مناطقی که گروه ما سعادت خدمت رسانی به آن بزرگواران را داشته از برادران اهل تسنن ما بودند و همیشه هم با ما برادرانه برخورد کرده اند و وقتی می بینند که گروه ما بیشتر از ۱۰۰۰ کیلومتر راه را به شوق خدمت رسانی به آنجا آمده خیلی خوشحال میشوند که بله کسانی هم هستند که در حد توانشان به فکر محرومین و مستضعفین باشند.

به نظرتان این روحیه جهادی چقدر میتواند در تقویت فرهنگ ایثار و حل مشکلات کنونی جامعه موثر باشد؟

این کارِ اردوهاى هجرت و حرکت عظیم بسیج سازندگى یکى از برکاتش خدمت‌رسانى است که میلیونها نفر از این خدمت به صورت مستقیم بهره‌مند می شوند.

از لحاظ مادى، از لحاظ امور روزمره‌ى زندگى، از لحاظ معنوى و هدایت، بهره‌مند می شوند. شما اگر درس قرآن هم آنجا ندهید، خودِ حضور یک جوان مؤمن و متدین و متشرع در یک مجموعه‌ى روستائى، در بین جوانان ، در بین مردم، مظهر مجسم آیه‌ى قرآن است؛ آنها را به دین، به انقلاب، به معنویت، سوق می دهد. «کونوا دعاة النّاس بغیر السنتکم»؛ شما با عمل خودتان مردم را به ایمان، به اسلام، به دین دعوت می کنید. این خدمت‌رسانى است؛ خدمت ‌رسانى مادى و خدمت‌رسانى معنوى . از این مهمتر ، خدمتى است که شما به خودتان می کنید؛ استعدادهاى درونى خودتان را فعال می کنید؛ به بالقوه‌هائى که در وجود شما هست، فعلیت می بخشید؛ تجربه پیدا می کنید؛ با زندگى مردم آشنا می شوید؛ این حصارهاى طبقاتى شکسته می شود؛ واقعیتهاى زندگى را لمس می کنید؛ در خودتان شعف و بهجت خدمت ‌رسانى را احساس می کنید و این احساس را در وجود خودتان زنده می کنید. به قول مقام معظم رهبری در جمع جهادگران "کسى که لذت خدمت و کار را بچشد، از کار خسته نمی شود."

* تا کنون مسئولین از گروهتان حمایت کرده اند ؟

  از خود شهرستان فسا تقریباً هیچ

  راههای ارتباطی با گروه شما چیست؟ یعنی اگر کسی بخواهد با شما همکاری کند باید چکاری انجام دهد؟

ابتدا باید عرض کنم خدمتتان که افراد شرکت کننده باید در خصوص کار جهادی از آگاهی نسبی برخوردار باشند. همچنین داشتن دغدغه عدالت خواهی و دفاع از محرومین، تبعیت، تعهد و مسئولیت پذیری و  تخصص لازم در یکی زمینه های فرهنگی، آموزشی، عمرانی و پزشکی؛ از اولویت های ما هستند. لذا افرادی که مایل به همکاری هستند می توانند به سامانه 30004747477079 پیام ارسال نمایند یا با شماره تلفن های 09179337075 و 09177323431 ارتباط بگیرند. همچنین کانال تلگرامی گروه @Jahadroom صفحه اینستاگرام@Khizesh  برنامه های گروه جهادی حرکت المحرومین را پوشش میدهند.

 

 حرف دیگری اگر مانده بفرمایید؟

امیدوارم که بتوانیم قدم هایی هر چند کوچک در راستای اعتلای اسلام عزیز در سطح جامعه برداشته باشیم. لازم می دانم از همه ی عزیزان گروه جهادی که به طور شبانه روزی بدون چشم داشتی مخلصانه و خالصانه فعالیت می کنند تشکر کنم. از خداوند قادر توانا می خواهیم که ما را در این راه ثابت قدم بدارد.

با توجه به مردمی بودن گروه و عدم حمایت نهاد های دولتی و وجود مخارج سنگین در رابطه با برگزاری اردو های جهادی ،بنده از تمامی عزیزانی که از تمکن مالی مناسب جهت کمک به مردم مناطق محروم ، برخوردار می باشند، دعوت بعمل می آورم تا در خصوص حمایت از این تفکر اصیل اسلامی به یاری مناطق محروم جامعه بشتابنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: