کد خبر: ۱۰۳۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
خواندنی
رکز مطالعاتی اطلس متخصص در زمینه پژوهش‌های مربوط به رژیم صهیونیستی در گزارشی مفصل به بررسی سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی،.......
به گزارش تنویر ،

مرکز مطالعاتی اطلس متخصص در زمینه پژوهش‌های مربوط به رژیم صهیونیستی در گزارشی مفصل به بررسی سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی، ساختار مؤسساتی و ابزارهای عملیاتی مختلف به آنها پرداخته است. آنچه در زیر می‌بینید ترجمه متن کامل گزارش مذکور است که می تواند شناخت دقیقی از امکانات و توانمندی‌های دشمن اصلی مسلمانان ارائه کرده و مصداق آیه 71 از سوریه نساء باشد که می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ فَانْفِرُوا ثُباتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمیعاً  [ای کسانی که ایمان آورده اید، (در برابر دشمنان دین) آمادگی خود را حفظ نموده ، سلاح های خود را برگیرید ، پس گروه گروه یا دسته جمعی (طبق اقتضای حال) حرکت و کوچ نمایید.]

تعدد سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در اسامی و مأموریت‌های مختلف نشان دهنده حجم توجه ویژه سرکردگان این رژیم به جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی است، این اعتقاد از زمان اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی وجود دارد که این سرویس‌ها زیر ساخت‌های اولیه تشکیل حاکمیت اسرائیل هستند و اهداف توسعه‌طلبانه این رژیم را محقق می‌کنند. با وجود کوچک بودن حجم سرزمین‌های اشغالی ، سرویس‌های امنیتی و جاسوسی این رژیم با بودجه‌های بسیار هنگفت و ساختاری بسیار بزرگ تر از کشورهای پیرامونی آنها در منطقه فعالیت می‌کنند. این موسسات جاسوسی تلاش گسترده‌ای برای تضعیف کشورهای پیرامونی وکمک به رژیم های استبدادی و فاسد به کار می گیرند.
 
قسمت اول: الگوی جاسوسی انگلیسی‌ها چگونه موساد را بوجود آورد؟
قسمت دوم: تشکیلات سازمانی سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی چگونه است؟/ «امان» تافته جدابافته ارتش اسرائیل
قسمت سوم: یگان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را بشناسید/«8200» یگانی برای شنود تلفن‌های مردم جهان
قسمت چهارم: حفاظت از شخصیت‌های صهیونیستی بر عهده چه سازمانی است/ آموزش قرآن به نیروهای امنیتی ارتش اسرائیل
قسمت پنجم: بخش‌ها و یگان‌های مختلف موساد را بشناسید/ «رأفت الهجان» تاجری که از موساد جاسوسی می‌کرد

فصل سوم:

مهم‌ترین ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات و سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی
اطلاع از توانمندی‌های تکنولوژیک بالا در سرویس‌های جاسوسی اسرائیل در زمینه جمع‌آوری اطلاعات باعث می‌شود که ما اقداماتی را با قدرت بازدارندگی بیشتر نسبت به هر اقدام خصمانه این رژیم در دستور کار قرار دهیم. برای جلوگیری از فعالیت‌های این سرویس‌ها باید نسبت به روش‌های کاری و آنها در جمع‌آوری اطلاعات و قدرت بالای آنها در زمینه جاسوسی و شنود و نظارت آشنایی پیدا کرد. آنچه در این فصل به آن اشاره می‌شود نگاهی سریع به ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات در نزد دشمن و وسایل استفاده شده در این زمینه است.
 
راهکارهای  جمع‌آوری اطلاعات:
سرویس‌های اطلاعاتی دنیا به صورت کلی راهکارهای متعددی را برای جمع‌آوری اطلاعات محرمانه به کار می‌گیرند، تعدادی از این راهکارها عبارتند از:
هماهنگی با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای دوست: سرویس‌های اطلاعاتی دنیا امروز هماهنگی و تبادل اطلاعات خود با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای دوست و دولت‌های دارای منافع مشترک را در دستور کار قرار داده‌اند. در این زمینه مشارکت گسترده‌ای در مجموعه فعالیت‌های جاسوسی از سازمان‌های جاسوسی در راستای تحقق اهداف این سرویس‌ها به وجود آمده است. در بسیاری از دولت‌های جهان نشست‌هایی میان رهبران سرویس‌های اطلاعاتی برای بررسی مسائل مشترک برگزار می‌شود. به عنوان مثال چندی پیش نشستی اطلاعاتی با حضور 99 هیئت و سرویس‌های اطلاعاتی 64 کشور و چهار سازمان بین‌المللی در سن‌پترزبورگ روسیه برای بررسی مسائل مشترک برگزار شد.
 


سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی نیز از حمایت و پشتیبانی دولت‌های متعددی در جهان برخوردار هستند، آنها همچنین در منطقه نیز تبادل اطلاعاتی را با برخی کشورها انجام می‌دهند. گزارش‌ها و اظهارات رسمی عدیده‌ای نشان دهنده حجم و میزان همکاری‌های اطلاعاتی بین دولت‌های متعدد و رژیم صهیونیستی است. تازه‌ترین این اظهارات را می‌توان مواضع یائیر گولان جانشین رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی دانست که تأکید کرد همکاری نظامی بین اسرائیل و اردن و مصر به ویژه در ابعاد اقتصادی در حال حاضر به صورت بی‌سابقه‌ای به استحکام رسیده است. این اظهارات نشان دهنده تبادل اطلاعات میان این طرف ها است.

به علت کثرت ابزارهای مورد استفاده سرویس‌های جاسوسی در جمع‌آوری اطلاعات و از آنجا که پرداختن به تمامی این ابزارها در این مجال نمی‌گنجد، دو مورد از مهم‌ترین این ابزارها را مورد بررسی قرار می‌دهیم که عبارتند از:
1-    عنصر انسانی شامل جذب مزدور و توزیع جاسوس ها
2-    ابزارهای تکنولوژیک و فناوری شنود و نظارت و جاسوسی

مبحث اول: عنصر انسانی
با وجود اختلاف ابزارها و تغییرات تکنولوژی ها و ابداع روش‌ها و سلاح های جدید در انواع متعدد خود شامل هوایی ، دریایی و زمینی و با وجود انقلاب در ارتباطات واطلاعات و رسانه‌های جمعی تعدد این رسانه‌ها که همگی آنها در راستای خدمت به فعالیت‌های جاسوسی قرار گرفته است ، می‌بینیم که انسان همچنان به عنوان عنصر اساسی در هر اقدام اطلاعاتی و جاسوسی مطرح است. چرا که عنصر انسانی توانمندی بالایی در ارزیابی و تحلیل و حل مسایل و سازگاری با شرایط مختلف دارد و از امکانات عقلی و فکری برخوردار است که می‌تواند اطلاعات سودمندی را ارائه دهد. سرویس‌های جاسوسی از طریق در اختیار گرفتن عنصر انسانی می‌توانند به اطلاعات واقعی و درست در زمان مناسب خود دست پیدا کنند و این چیزی است که سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی همواره به دنبال آن هستند. از همین رو این سرویس‌ها تلاش گسترده‌ای را با هدف جذب جاسوس با ویژگی‌های خاص و توسعه روش‌های مختلف برای به دام انداختن عناصر جدید دنبال می‌کنند. همان‌طور که قبلاً نیز اشاره گردید سرویس‌های جاسوسی مذکور بخش های مجزایی را در رابطه با جذب جاسوس دارند. یکی از بیشترین روش‌های استفاده شده رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی عبارتند از:

-    سوءاستفاده از غریزه جنسی: سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی با سوءاستفاده از غرایز جنسی و شهوات یکی از مهم‌ترین دام های خود را پهن می کنند. داستانِ به ‌دام‌ افتادن عناصر مختلف معمولاً با مکالمه ای از سوی دختران جوان از طریق تلفن یا سایت‌های اجتماعی صورت می‌گیرد و داستان عاشقانه و دروغینی ایجاد می‌شود که ممکن است ماه‌ها بدون درخواست حتی یک اطلاعات ادامه پیدا کند. اما در ادامه دامنه این روابط از مکالمات جنسی یا تبادل تصاویر و امثال آن گسترده‌تر شده و به برخی سؤالات می‌رسد که افسران با دقت و توجه بالا آن ها را تهیه کرده اند تا شک و شبهه طرف مقابل برانگیخته نشود. حتی ممکن است سؤالاتی پرسیده شود که از نظر مخاطب نمی‌تواند به هیچ کس آسیب برساند، اما این روند می‌تواند آغاز افتادن مخاطب در دام و باج خواهی از وی در آینده و اعمال فشار بر وی از طریق ادامه گفتگوها و تصاویر باشد.


-    سوءاستفاده از نیازهای انسانی مانند درمان ، تحصیل و کار: در این روش سرویس‌های جاسوسی از نیازمندی‌های انسانی استفاده می‌کنند. این روش به صورت ویژه در فلسطین اشغالی و به ویژه اهالی نوار غزه جواب می دهد،  چرا که در این منطقه به علت بسته بودن گذرگاه‌ها و محاصره رژیم صهیونیستی ، نیازمندی‌های اهالی به این موارد بیشتر احساس می شود. سرویس‌های جاسوسی زمینه مناسبی را برای انجام این بازی‌ها یک پدید از طریق فشار و باج‌خواهی و سوءاستفاده از نیازمندی‌های مردم در دستور کار قرار داده و از طریق گفتگوهای مستقیم یا تماس های تلفنی برخی خدمات را به آنها ارائه می‌دهند. آنها همچنین از طریق افرادی که به دنبال تکمیل مدارک تحصیلی خود در خارج از کشور هستند نیز وارد شده و در جریان رفت‌وآمدهای آنها در گذرگاهها با آنها ارتباط می گیرند. این ارتباطات حتی بعد از خروج این افراد از کشور از طریق دفاتر خارجی موساد دنبال می شود.

-    سوءاستفاده از شرایط اقتصادی: در این روش سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی افراد نیازمند را که بحران‌های مالی دارند هدف قرار می‌دهند و سعی می‌کنند به این ترتیب آنها را با پول فریب دهند. تکرار تماس ها و اصرار بر نشان دادن چهره‌ای خوب و زیبا از فعالیت ها یکی از روش‌های مرسوم برای به دام انداختن مخاطبان است. به این ترتیب عناصر جذب‌کننده این‌گونه وانمود می‌کنند که در صورت همکاری ، تمامی مشکلات مادی آنها حل می‌شود و زندگی بهتری خواهند داشت و حتی می‌تواند از برخی خدمات نظیر مسافرت به هر دولت دلخواه استفاده کنند. به این ترتیب آنها وارد این جنایت می شوند و هنگامی به خودشان می آیند که می بینند تمامی این وعده‌ها دروغ بوده و از آنها فردی خائن به وطن ساخته است.

-    فریب از طریق فضای مجازی: عناصر سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی شبکه‌هایی را به‌ صورت روشمندی طراحی می‌کنند تا بتوانند جوانان را از طریق اینترنت به دام بیندازند. آنها در این زمینه از راهکارهای مختلف از جمله فریب الکترونیک ، فریب عاطفی، ورود در کمینگاه های جنسی و باج خواهی اطلاعات استفاده می‌کنند. این موضوع همچنین می‌تواند از طریق دام های جنسی باشد که در مورد آن سخن گفته شد.

-    مهندسی اجتماعی: در این روش جمع‌آوری اطلاعات از طریق فریب طرف مقابل بدون ایجاد شک و شبهه در قربانی محقق می‌شود. به این ترتیب افرادی برای انجام دادن برخی کارها گزینش می‌شوند که در شرایط عادی این کار را انجام نمی‌دهند. هدف از این اقدامات فریب دادن شخص دیگر است که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهد. در این روش از تمایلات و ماهیت انسانی افراد استفاده می‌شود، از جمله در زمینه : تمایل به کمک کردن به دیگران، تمایل به اعتماد به دیگران، ترس از وقوع در مشکلات و ... . شاخص یک عملیات مهندسی اجتماعی موفقیت در رسیدن به اطلاعات بدون ایجاد شک و شبهه در طرف مقابل است.

مهندس اجتماعی را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: مهندسی اجتماعی انسانی و مهندسی اجتماعی رایانه ای. در مهندسی اجتماعی انسانی تعاملات انسانی مهم‌ترین عامل دستیابی به اطلاعات مورد نظر است. اما در مهندسی اجتماعی رایانه ای، استفاده از برنامه‌های رایانه در دستیابی به اطلاعات مدنظر قرار می‌گیرد.

سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی به‌ وفور  از این ابزار استفاده می‌کنند، به گونه‌ای که غالباً افسران اطلاعاتی اسرائیل در هویت یک شهروند عربی وارد سایت‌های اجتماعی و کنفرانس های فضای مجازی می شوند و با طرح برخی مسائل با دیگران مشغول صحبت شده و ارتباطاتی را با آنها ایجاد می‌کنند. آنها به این ترتیب به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازند. همچنین در موارد دیگر دیده شده که افسران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از ماهیت سازمان‌های بین‌المللی استفاده کرده و ضمن تماس با برخی افراد با ادعای اینکه کارمند یکی از شرکت‌ها یا مؤسسات خصوصی و دولتی یا جمعیت های انسان دوستانه هستند، به جمع‌آوری اطلاعات از آن‌ها می‌پردازد.
 


مبحث دوم: تکنولوژی‌های پیشرفته جاسوسی و شنود و نظارت

اول: ماهواره ها:
اشغالگری رژیم صهیونیستی در فضا یکی از اقدامات اصلی  این رژیم برای جنگ الکترونیک و یکی از مهم‌ترین عرصه‌های جنگ اطلاعاتی در دو عرصه جهان عرب و اسلام است. از اوایل دهه 60 قرن گذشته میلادی، نخبگان رژیم صهیونیستی تمام توجه خود را به تحت پوشش گرفتن فضای سرزمین‌های اشغالی از طریق تمامی ابزارهای ممکن معطوف کردند تا بتوانند تمامی تحرکات موجود در زمینه را پیگیری کنند. در همین راستا رژیم صهیونیستی در سال 1962 کمیته ملی برای مطالعات فضایی تأسیس کرد. این کمیته اولین اقدام اسرائیل در این مسیر ارزیابی می‌شود تا زمینه‌ساز فعالیت دانشمندان و عناصر متخصص صهیونیستی در انجام مطالعات و برگزاری کنفرانس‌ها در زمینه مطالعات هوافضا باشد. به این ترتیب تمرکز اسرائیل به توسعه زیرساخت‌های صنایع فضایی اسرائیل معطوف شد تا اینکه نهایتاً این تلاش‌ها نتیجه داد و رژیم صهیونیستی ماهواره‌های اطلاعاتی و جاسوسی به فضا پرتاب کرد.
 
این مؤسسات و کارخانه‌ها تحت پوشش برنامه فضایی اسرائیل ضمن همکاری با برخی طرف‌های داخلی و خارجی متحد رژیم صهیونیستی نظیر آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی اقدام به تولید تعدادی از ماهواره‌ها کردند. در همین رابطه یووال نئمان دانشمند صهیونیستی در سال 1983 موفق شد زیرساخت‌های برنامه فضایی اسرائیل را ترسیم کرده و آن را در چارچوب برنامه‌های آژانس مختص فضای خارجی و الکترونیکی اسرائیل موسوم به "سالا" قرار دهد. سالا مسئولیت نظارت بر برنامه فضایی اسرائیل و اجرای پروژه‌های آن و تولیدات تکنولوژیک بیشتر در این عرصه را در برنامه کاری خود داشت. در این بخش از مقاله به بررسی توانمندی‌های اسرائیل در زمینه تولید ماهواره‌های جاسوسی می‌پردازیم:


1-    ماهواره افق 1: این ماهواره که در سال 1988 به فضا پرتاب شدند ، از یک ماهواره آزمایشی برای اهداف جاسوسی در چارچوب مشخص تشکیل شده بود. این ماهواره از آنجا که یک ماهواره آزمایشی بود، امکانات فنی و تکنولوژی محدودی داشت.
2-    ماهواره افق 2: این ماهواره به صورت پیشرفته‌تر از ماهواره قبل بوده و تجهیزات و کارکردش افزایش پیدا کرده بود. این ماهواره با ابزارهای تصویربرداری با دقت بالا مجهز شده و دارای ابعاد اکتشافی مهمی ‌بود. افق 2 در سال 1990 به فضا پرتاب شد.
3-    ماهواره تکسات 1: در مارس 1995 مجموعه از دانشجویان اسرائیلی متخصص در زمینه تکنولوژی فضایی و اطلاعات این ماهواره را برای اهداف علمی به فضا پرتاب کردند. این اتفاق با همکاری روس‌ها صورت گرفت ، اما این تجربه با شکست همراه بود.
4-    ماهواره افق 3: مطالعات گسترده رژیم صهیونیستی برای صنایع ماهواره‌ای نهایت موفقیت‌آمیز بود و این رژیم‌ موفق شد در سال 1995 ماهواره افق 3 را به فضا پرتاب کند. این ماهواره آمادگی بسیار بالایی داشته و با دوربین‌های دیجیتال پیشرفته با امکانات تصویربرداری بالا مجهز شده بودند. دوربین‌های این ماهواره در مسافت‌های طولانی و تحت هر شرایطی امکانات تصویری خود را ارائه می کردند.
5-    ماهواره عاموس: این ماهواره در سال 1996 با اهداف ارتباطاتی به فضا پرتاب شد. این ماهواره عبارت از یک ماهواره سه محوری بود که امواج تلویزیونی را پوشش می‌دهد و اطلاعات مورد نظر را به ایستگاه‌های زمینی منتقل می‌کند. همچنین امکان استفاده از این ماهواره در مدیریت نیروهای اسرائیلی در رابطه با رصد اطلاعات و نفوذهای الکترونیکی دیگر نیز وجود داشت.
6-    ماهواره افق 4: آزمایش رژیم صهیونیستی در ژانویه 1998 برای پرتاب ماهواره صنعتی افق 4 با شکست مواجه شد و این ماهواره در مدار ویژه خود قرار نگرفت و در دریای مدیترانه سقوط کرد.
7-    ماهواره تکسات 2: دانشجویان اسرائیلی با توسعه تلاش‌های خود با همکاری آکادمی تکنولوژی رژیم صهیونیستی سعی کردند شکست اول خود را در پرتاب ماهواره جبران کنند. بالاخره تلاش‌های آنها در سال 1998 منجر به تولید ماهواره تکسات 2 شد.
8-    ماهواره اِروی اِی 1: این ماهواره نتیجه فعالیت‌های مشترک و همکاری بین مؤسسات فضای اسرائیل بود. این ماهواره با هدف تصویربرداری فضایی پلیس شده بود اما موفق شد پیشرفت تکنولوژیک و عملیاتی خوبی برای رژیم صهیونیستی داشته باشد. این ماهواره در سال 2000 به فضا پرتاب شد.
9-    ماهواره افق 5: در پی شکست تجربه ماهواره افق 4، این ماهواره در سال 2002 به فضا پرتاب شد. این ماهواره بسیاری از ویژگی‌های ماهواره‌های سابق اسرائیل را با تکنولوژی پیشرفته‌تر در اختیار داشت. این ماهواره توانمندی‌های جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی و توانمندی‌های الکترونیکی دیگر در اختیار داشت.
10-    ماهواره اروس ای 2: این ماهواره مختص جاسوسی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران پلیس تولید شده بود که با ماهواره‌های صنعتی کوچک پشتیبانی می‌شد. این ماهواره در مارس 2006 پرتاب شد.
11-    ماهانه افق 7: بعد از آتش گرفتن ماهواره افق 6 در سال 2004، رژیم صهیونیستی این ماهواره را در سال 2007 با اهداف جاسوسی به فضا پرتاب کرد.
12-    ماهواره پولاریس: این ماهواره تکنولوژی ماهواره‌های آمریکایی را در اختیار داشت و توانمندی بالایی در پوشش سطح گسترده از زمین را داشت. این ماهواره برای کاربردهای نظامی تعریف شده بود و می‌توانست بسته های الکترونیکی را با دقت بالا به سوی اهداف مورد نظر خود شلیک کند. این ماهواره که با نام تکسار نیز شناخته می‌شود با همکاری برنامه فضایی هند در ژانویه 2008 به فضا پرتاب شد.
13-    ماهواره افق 9: رژیم صهیونیستی ماهواره‌ افق 9 را در سال 2010 برای گسترش جاسوسی از ایران پرتاب کرد، این در حالی بود که این رژیم قریب به 10 ماهواره صنعتی دارد که در فضای ایران پرواز می کردند. صهیونیست ها به علت بد یمن بودن اعداد زوج ترتیب شماره های افق را تغییر دادند و به جای عدد 8 از عدد ایران 9 استفاده کردند! چرا که با تجربه آنها در پرتاب ماهواره‌های افق 4 و 6 با شکست مواجه شده بود. قرار بود ماهواره پولاریس ، افق 8 نام بگیرد که به همین دلیل از این اقدام صرف نظر شد.
 


رژیم صهیونیستی با یکی از اهداف اطلاعاتی و امنیتی دارد که همواره این ماهواره‌ها برای آن تهیه می‌کنند. جاسوسی از جهان عرب و اسلام یکی از مهم‌ترین اهداف پرتاب این ماهواره ها است، علاوه بر این که آنها از این اقدامات اهداف استراتژیک دیگری را نیز دنبال می‌کنند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:
1-    کاهش تعداد ماهواره‌ها عنصر غافلگیری که اسرائیل همواره از آن می‌ترسد را افزایش می‌دهد ، چرا که این ماهواره‌ها همواره مراقب اراضی پیرامونی اسرائیل هستند که تشکیلات متخاصم با رژیم صهیونیستی در آنها فعالیت دارد. ماهواره‌های مذکور به شکل دوره‌ای گزارش‌های خود را از تحولاتی مناطق ارائه می‌دهند.
2-    حضور ماهواره‌های رژیم صهیونیستی امکان دریافت اطلاعات مهم از دولت‌های مجاور این رژیم را می‌دهد. اسرائیل رسیدن به این هدف استراتژیک را به ویژه بعد از جنگ دوم خلیج فارس تقویت کرده است، چرا که در این جنگ عراق موفق شد مجموعه ای از موشک‌ها را به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کند.
3-    این ماهواره‌ها قدرت بالایی در شلیک موشک‌های هسته‌ای با دقت بالا به سمت اهداف مورد نظر خود دارند.
4-    ایجاد مانع در شبکه‌های ارتباطات بی سیم و باسیم کشورهای عربی و اسلامی یکی از اهداف رژیم صهیونیستی از پرتاب این ماهواره ها است. به این ترتیب اسرائیل می‌تواند در شبکه‌های ارتباطاتی و اجتماعی کشورهای عربی نفوذ کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: