کد خبر: ۱۰۳۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
سازمان بسیج اساتید فارس:
سازمان بسیج اساتید فارس در بیانیه‌ای تصریح کرد: دستیابی ایران به فن آوری هسته‌ای به عنوان یک حق مسلم، قدرت چانه زنی کشور را افزایش خواهد داد و سیاست خارجی ایران را به نوعی کنش مند براساس ابتکار، فرصت سازی و هنجارسازی مبدل خواهد کرد.
به گزارش اساتید فارس، سازمان بسیج اساتید فارس به مناسبت 20 فروردین ماه روز ملی فناوری هسته‌ای بیانیه‌ای صادر کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انرژی هسته‌ای از عمده‌ترین مباحث علوم و تکنولوژی است و هم اکنون نقش عمده‌ای را در تأمین انرژی کشورهای مختلف خصوصاً کشورهای پیشرفته دارد. اهمیت انرژی و منابع مختلف تهیه آن، در حال حاضر جزء رویکردهای اصلی دولتها قرار دارد.

در حال حاضر اغلب ممالک جهان به نقش و اهمیت منابع مختلف انرژی در تأمین نیازهای حال و آینده پی برده و سرمایه گذاریها و تحقیقات وسیعی را در جهت سیاستگذاری، استراتژی و برنامه‌های زیربنایی و اصولی انجام می‌دهند. هم اکنون تدوین استراتژی که مرکب از بررسی تمامی پارامترهای تأثیر گذار در انرژی و تعیین راهکارهای مناسب جهت تمیزتر و کارا ترنمودن انرژی و الگوی بهینه مصرف آن است، در رأس برنامه‌های زیربنایی اکثر کشورهای جهان قرار دارد.

استفاده از نیروی هسته‌ای از 50 سال پیش آغاز شد و اینک این نیرو همان اندازه از برق جهان را تأمین می‌کند که 40 سال پیش بوسیله تمام منابع انرژی تأمین می‌شد. حدود دو سوم از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که نیروگاههای هسته‌ای آنها در زمینه تولید برق و زیر ساختهای صنعتی نقش مکمل را ایفا می‌کنند. نیمی از مردم جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که نیروگاههای هسته‌ای در آنها در حال برنامه‌ریزی و یا در دست ساخت هستند.

در چنین شرایطی که جمهوری اسلامی ایران بیش از سه دهه است که تحقیقات متنوعی را در زمینه‌های مختلف علوم و تکنولوژی هسته‌ای انجام داده و براساس استراتژی خود، مصمم به ایجاد نیروگاههای هسته‌ای به ظرفیت کل ۶۰۰۰ مگاوات تا سال ۱۴۰۰ هجری شمسی است. در این زمینه، در نشست گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی، تمایل خود را نسبت به همکاری تمامی کشورهای جهان جهت ایجاد این نیروگاه‌ها و تهیه سوخت مربوطه رسماً اعلام کرده است و تنها هدف خود از غنی سازی اورانیوم را تولید سوخت اتمی مورد نیاز برای نیروگاه‌های اتمی و مصارف صلح آمیز عنوان کرده است، غرب و در صدر آن ایالات متحده آمریکا، هدف از تصویب تحریم‌ها بر علیه ایران را واداشتن این کشور به متوقف ساختن غنی سازی اورانیوم قرار داده است.

اگر چه در ظاهر هدف آمریکا و غرب جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای در جهان به هر طریق ممکن است، اما اهداف سیاسی دخالت بسیاری در این امر دارد. به عنوان نمونه آمارهایی که به طور رسمی و غیر رسمی از توان و میزان سلاحهای هسته‌ای اسرائیل پرده برداشته‌اند، حکایت از تلاش‌های پنهان و همه جانبه این رژیم برای تولید سلاح‌های کشتار جمعی دارد؛ اما تا کنون هیچ یک از دولت‌های غربی و سازمان‌های بین المللی به مقابله با برنامه‌های هسته‌ای آن نپرداخته‌اند. از این رو بحران بوجود آمده درگرد مسائل هسته‌ای ایران نیز بیش از آنکه از لحاظ فنی و حقوقی مورد بررسی قرار گیرد به یک جریان و ائتلاف سیاسی به رهبری امریکا بر علیه ایران تبدیل شده است که از روابط سرد و خصمانه تهران و واشنگتن بعد از انقلاب اسلامی نشأت می‌گیرد. در حالی که کشورهایی چون هند، پاکستان و اسرائیل اتمی شده‌اند و کشورهایی چون کره جنوبی و برزیل در حال ورود به باشگاه اتمی هستند، فعالیت‌های ایران در این زمینه تحمل نمی‌شود.

واقعیت مسلم این است که سردمداران کاخ سفید حتی فعالیت هسته‌ای صلح آمیز ایران را در چارچوب موازین قانونی و بین المللی نیز قبول ندارند و چنین توجیه می‌کنند که اگر ایران به فناوری هسته‌ای دست یابد، این امر به چالش کلیدی سیاست خارجی آمریکا تبدیل خواهد شد. از این رو دولت آمریکا امیدوار است با متحد کردن جامعه بین المللی و اعمال فشار سهمگین، ایران را از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای باز دارد.

اگر چه در حال حاضر فضای مانور برای پیگیری فعالیت‌های هسته‌ای برای ایران بسیار محدودتر شده است، اما هم اینک که ایران به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در مباحث هسته‌ای نائل آمده است، باید پرقدرت این مسیر را ادامه دهد. این حق ایران است که برای رسیدن به مرحله توسعه یافتگی از این دانش بهره مند باشد و البته در این راه شهدای گرانقدری را تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌ایم، شهدای دانشمند هسته‌ای ایران، سند مظلومیت ایران اسلامی هستند. دانشمندانی که با ویژگی‌های مشترک، اهداف هماهنگ و تلاش‌های مستمر در مسیر زنده نگه داشتن چرخه هسته‌ای کشور گام برداشتند.

شهدای هسته‌ای ایران نماد پیشرفت، علم و آمیختگی علم، ایمان، شجاعت، خون و شهادت هستند که جوانان با بصیرت ایران باید راه آنها را ادامه داده و با پیشرفت روز افزون در عرصه علم و فناوری انتقام خون آنها را از دشمنان و معاندان نظام اسلامی پس گیرند. به هر حال دستیابی ایران به فن آوری هسته‌ای به عنوان یک حق مسلم، قدرت چانه زنی کشور را افزایش خواهد داد و جایگاه کشور را در منطقه و نظام بین المللی ارتقا خواهد بخشید و سیاست خارجی ایران را به نوعی کنش مند براساس ابتکار، فرصت سازی و هنجارسازی مبدل خواهد کرد.

سازمان بسیج اساتید ضمن تبریک و گرامیداشت روز دستاورد عظیم صنعت بومی هسته‌ای که حاصل مجاهدت‌های شما دانشگاهیان متعهد و شهدای هسته‌ای بود و جمهوری اسلامی را وارد باشگاه هسته‌ای جهان کردد، انتظار می‌رود ضمن معرفی دستاوردهای هسته‌ای به دانشجویان بویژه به عنوان پیش بر سایر علوم، عزم ملی را برای استمرار و پویایی آن مطالبه کرده و ثابت قدم باشیم و امیدوار است دولت نیز در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال، گام‌های مهم و موثرتری در تولید فناوری هسته‌ای و استفاده از این فناوری در جهت اشتغال جوانان ایران اسلامی گام‌های محکم‌تری برداشته و یک بار دیگر با شعار " ما می‌توانیم" حرکت چرخه هسته‌ای کشور را تسریع بخشیده و اجازه نداده بیگانگان برای آینده جوانان ایران اسلامی خط و مشی تعیین کنند.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: