جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۰۰:۳۲:۲۵
کد خبر: ۱۰۳۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵
عبدالمجید کشوری:
معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان های فارس گفت: هدف از فرستادن افراد به زندان، اصلاح فرد است که بتواند شرافتمندانه به جامعه باز گردد.


به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان از فارس؛ عبدالمجید کشوری، معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان های فارس در مصاحبه با خبرنگار ما، پیرامون تاریخچه تشکیل سازمان زندان ها گفت: از زمان قبل از انقلاب تا سال ۶۴ شورای سرپرستی زندان ها جهت پیگیری امور زندان ها وجود داشت که از سال ۶۴ به بعد به صورت سازمان زندان ها اقدامات تأمینی و تربیتی درآمده است که هر سال در حوزه های اجرا و عمل تغییراتی براساس نیاز ایجاد می شود که باعث تحول و رشد چشم گیر در این دو حوزه شده است.

 

 

وی پیرامون هدف کلی سازمان زندان ها، اظهارداشت: هدف سازمان زندان ها، هدفی است که قانون گذار مشخص کرده است؛ که هدف از فرستادن افراد به زندان، اصلاح فرد است که بتواند به جامعه باز گردد.

 

 

معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان های فارس در ارتباط با عمل کرد سازمان زندان ها در حوزه بخش تربیتی، مطرح کرد: بخش تربیتی، اهداف و مسیر حرکت سازمان را مشخص می کند و این سازمان در بخش تربیتی اقدامات زیادی را انجام داده و به فراخور روسای سازمان، که هرکدام مسئولیتی را به عهده گرفته اند، این مأموریت هر سال شاهد رشد و تعالی است.

 

 

کشوری افزود: بازگشت شرافتمندانه که ما و قانون گذار مدعی آن هستیم باید به وسیله ابزارهایی که در اختیار سازمان ها هست، محقق شود و فردی که وارد زندان می شود، بر روی او اصلاحاتی صورت گیرد که این فرد بتواند به جامعه بازگردد و زندگی عادی خود را ادامه دهد.

 

 

وی خاطر نشان کرد: درصد قابل ملاحظه ای از زندانیان فاقد سابقه کیفری هستند و برای اولین بار وارد زندان می شوند هدف قانون گذار نیز اصلاح این افراد است و برنامه های سازمان زندان ها و سیاستگذاری های اعلام شده به استان ها، همه در جهت بازگشت شرافتمندانه این افراد به جامعه است.

 

 

معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان های فارس با اشاره به اینکه یکی از اهداف سازمان، توجه به شخصیت زندانی در همه ابعاد است، تصریح کرد: اولین بعد، بعد انسانی است؛ دوستان ما در زندان ها، زندانی را به چشم یک انسان مطرود شده از جامعه نمی بیند، نگاه آن ها به زندانی یک نگاه انسانی و جدای از جرم مرتکب شده توسط شخص زندانی است.

 

 

کشوری با اشاره به دیدگاه پیامبران و ائمه جهت هدایت جامعه بشری، ادامه داد: ما در یک جامعه اسلامی زندگی می کنیم به همین دلیل همین دیدگاه را هم، باید در رابطه با انسان ها داشته باشیم، که این دیدگاه در خیلی از مأموریت های سازمان زندان ها حاکم است.

 

 

وی با بیان اینکه اولین نگاه ما با نگاه اسلامی، این است که حداقل امکانات را برای فرد در زندان محیا کنیم، افزود: اگر مدعی کار اصلاح و تربیت هستیم، باید محیط این کار را با توجه بیانات رهبرمعظم انقلاب به فاکتورهای دانشگاه و آموزشگاه نزدیک کنیم؛ که در استان فارس این دیدگاه اجرا شده است.

 

 

معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان های فارس بیان کرد: برای اصلاح و بازسازی فرد زندانی باید زیرساخت های معماری و عمرانی را تغییر داد، نگاه عامیانه ای که جامعه نسبت به زندان دارد را تغییر دهیم و یک   نگاه کارشناسانِ نسبت به   این موضوع داشته باشیم.

 

 

کشوری با بیان اینکه نگاه ما باید نگاه علمی باشد، خاطر نشان کرد: تغییر رفتار ها را باید ارزیابی کنیم که تغییرات ساختاری و فراهم کردن امکانات اولیه، چه اثراتی بر شخص زندانی دارد؛ با توجه به بررسی های علمی صورت گرفته، این نوع تغییرات، منافاتی با فلسفه تغییرات اصلاحی مد نظر قانون گذار ندارد و حتی باعث ایجاد تأثیرات مثبت در اصلاح شخص هم می شود.

 

  

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی با توجه به اینکه درصدی از افرادی که وارد زندان ها می شوند دارای اعتیاد هستند، طرح استفاده از داروی متادون برای کنترل مصرف مواد مخدر در داخل زندان ها را پیشنهاد داد که با استفاده از این طرح علمی در درون زندان ها، دیگر آسیب های مرتبط با مواد مخدر وجود ندارد و زندان های ما از این حیث پاک می باشند و از ابتدای دهه۸۰ که این طرح علمی پایه گذاری گردید، ما شاهد تحولات چشمگیری در درون زندانها و روحیه مددجویان بوده ایم.

 

 

معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان های فارس با بیان اینکه هرجایی علم ورود کرده است، نتیجه گرفته ایم، تصریح کرد: روش های علمی که در سازمان زندان ها مورد استفاده قرار می گیرد، هم در سطح ملی و هم در دنیا مورد تأیید می باشند؛ با توجه به نوع نگرش و نوع حکومت ما هر جایی که مباحث علمی ورود پیدا کرده و از آن استفاده کرده ایم، نتایج خوبی نصیب ما شده است و زندانیان هم از این روش ها راضی هستند.

 

 

کشوری پیرامون فعالیت های فرهنگی صورت گرفته در زندان ها گفت: درحال پیگیری ورزش های تخصصی در زندان ها هستیم و اعتقاد داریم که در کنار پرورش روح، پرورش جسمانی هم مهم و یک مؤلفه برای حرکت به سمت موفقیت می باشد.

 

 

وی ادامه داد: امروز تعداد زیادی از زندانیان در مباحث علوم قرآنی فعالیت می نمایند که در این خصوص توفیقات خوبی کسب شده و حتی زندانیانی که سواد خواندن و نوشتن نداشته اند پس از اخذ مدارج مقدماتی سوادآموزی در بحث حفظ یک تا سی جزء قرآن موفقیت هایی کسب نموده اند، همچنین در زندان زمینه ادامه تحصیل در رشته های دانشگاهی نیز فراهم گردیده است.

 

 

معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان های فارس افزود: در همکاری که با سازمان فنی و حرفه ای داریم، تمام آموزش های تخصصی این سازمان برای افراد جامعه، در درون زندان ها هم ارائه می شود که در پایان به این اشخاص مدرک بدون قید کلمه زندان داده می شود که بتوانند از این امتیازات در بازار کار استفاده کنند.

 

 

کشوری با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی اگر کسی محدود می شود، به این معنا نیست که او را به حال خود رها کرده و به سرنوشت و آینده ی او توجهی نخواهد شد، مطرح کرد: مراکز مراقبت بعد از خروج داریم که برای اشخاص آزاد شده می باشد؛ این مراکز، بعد از خروج افراد از زندان، آن ها را تحت پوشش قرار می دهد و برای آن ها شغل پیدا می کنند.

  

 

وی ادامه داد: اداره کل زندانها با تعامل خوبی که با دستگاه های ذیربط مثل سازمان فنی و حرفه ای، کمیته امداد، بهزیتسی، نهاد استانداری و فرمانداری ها و سایر ارگانها دارد، در جهت توانمند نمودن زندانی برای حضور موفق در اجتماع برنامه ریزی می نماید.

 

 

معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان های فارس خاطر نشان کرد: الگویی که امروزه در زندانهای اسلامی ایران در حال اجراء است یک الگویی اسلامی و انسانی است که با رعایت تمامی حقوق بشر می تواند به عنوان یک الگویی مناسب برای همه کشورها تبدیل شود.  

 

 

کشوری پیرامون نحوه توانمند کردن زندانیان برای فراگیری یک حرفه گفت: در بحث توانمند کردن زندانیان برای فراگیری یک حرفه بنا به علاقه مندی خود زندانی و با توجه به تفاهم نامه هایی که با بخش خصوصی منعقد گردید، آن دسته از زندانیانی که توانمندی لازم را برای انجام کارهای تولیدی دارند و شرایط لازم برای حضور در بخش های اشتغال زایی را دارا می باشد با هماهنگی دستگاه قضایی به کارگاه های تولیدی اعزام می شوند که این کار در نوع خود بی نظیر است و در قبال آن دستمزد نیز به زندانی پرداخت می گردد.

 

 

وی با اشاره به اینکه اشتغال زندانی ها، باعث جلوگیری از به مفسده کشیده شدن خانواده های آنان می شود، بیان کرد: زمانی که نان آور و سرپرست یک  خانواده زندانی می شود، حکم حبس او ممکن است ناخواسته به خانواده هم منتقل شود، بنابراین اگر بتوانیم یک ارتباط خوب در ارتباط با مشاغل بین زندان و بخش خصوصی داشته باشیم، به صورت طبیعی از خیلی از مفاسدی که ممکن است توسط خانواده زندانی صورت بگیرد، جلوگیری می شود .

 

 

معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان های فارس پیرامون عملکرد سازمان زندان ها در ارتباط با کاهش جمعیت کیفری، گفت: در بسیاری از جرائم امکان این وجود دارد که فرد را به زندان نفرستاد، به ویژه در جرائم غیرعمد می تواند این اتفاق بیفتد و در ارتباط با طرح مجازات های جایگزینی حبس، اقداماتی صورت گرفته و یا در حال انجام است که می تواند از افزایش جمعیت کیفری جلوگیری کند.

 

 

کشوری در خصوص نحوه طبقه بندی زندانی ها، مطرح کرد: در ارتباط با طبقه بندی، آیین نامه ی طرح طبقه بندی زندانی ها را داریم که براساس این آیین نامه، زندانی ها به ویژه در جرائم مواد مخدر و جرائم عمومی واز نظر جنسیتی و سن، تفکیک می شوند.

 

 

وی در ارتباط با اقدامات عمرانی صورت گرفته در سطح استان فارس، بیان کرد: هرچند که در سال ۹۴ از لحاظ وضعیت مالی دولت، شرایط بسیاری سختی را داشت اما با مدیریت منابع اندکی که در اختیار داشتیم، همزمان همه ی زندان های استان فارس بازسازی شدند.

 

 

معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان های فارس در پایان افزود: در سال ۹۴، به صورت مجموع ۱۰۰ هزار متر مربع بازسازی و ۲۵ هزار متر به فضای زندان ها اضافه کردیم که این باعث شد از نظر رتبه بندی سطح و کیفیت زندان بانی، به گفته ی حوزه حقوق شهروندی، استان فارس در رتبه مناسبی قرار بگیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: