کد خبر: ۱۰۴۱۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای
به گزارش تنویر ، القای این گزاره که دولت یازدهم طی 4 سال اخیر مشغول برداشتن آوارهای به جای مانده از دولت قبل بوده است، یکی از محورهای خبری هماهنگ این روزهای به اصطلاح اصلاح‌طلبان و اعتدالیون است. البته این پروژه از هراس حامیان دولت یازدهم و اصلاح‌طلبان از کاهش اقبال مردم به دولت یازدهم و تأثیر منفی ناکارآمدی دولت بر انتخابات ناشی می‌شود تا با این تحرکات قدمی در جهت سرپوش گذاشتن بر عملکرد ضعیف دولت و رفع نگرانی خود بردارند. آنان همچنین با تیره و تاریک نشان دادن وضعیت کشور در دوران دولت قبل، به روحانی توصیه می‌کنند که بگوید چه ویرانه‌ای را تحویل گرفته است! اما جالب اینجاست که کوبیدنِ مدام بر این طبل توخالی، واکنش همین طیف را هم در پی داشته است.
روزنامه ایران دیروز در مصاحبه با عبدالله ناصری، از فعالان مدعی اصلاحات البته پس از اینکه رئیس دولت یازدهم را به تشریح شرایطی که کشور را تحویل گرفته سفارش کرد، بلافاصله تلویحا با پس گرفتن این مطلب، نوشت: «کلی‌گویی‌هایی مثل اینکه آوار‌برداری کردیم یا ویرانه تحویل گرفتیم، به اندازه کافی گفته شده است. امروز همه اعضای دولت باید واقعیت ملموس آنچه در 84 تا 92 اتفاق افتاده را به مردم بگویند تا مطالبات مردم تعدیل شود!».
ایران همچنین از قول شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده‌ رئیس‌جمهوری نوشت: «معمولاً دولت‌ها وقتی روی کار می‌آیند، در مرحله اول ریل‌گذاری می‌کنند؛ اما ما آواربرداری کردیم!»
مردم راضی هستند، مشکلات هم مربوط به دولت قبل است!
به همین ترتیب، روزنامه آرمان دیروز در یادداشتی با عنوان «ضرورت تمدید ریاست‌جمهوری روحانی»، مدعی شد: «روحانی با توجه به کارنامه موفق و قابل دفاع خود بی‌شک پیروز این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود، زیرا به‌نظر می‌رسد جامعه خلاف فرافکنی‌های مخالفان دولت از عملکرد روحانی رضایت دارند. گرچه همچنان مشکلاتی در کشور وجود دارد، اما این بحران‌ها ناشی از سوء‌مدیریت دولت گذشته است».
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «مردم ایران نیک می‌دانند که راه و مسلک دولت یازدهم مسیری معقول برای رسیدن به توسعه است. برخلاف فرافکنی‌های موجود علیه دولت، جامعه نگران است که مبادا به آن سراشیبی دولت گذشته سقوط کند. قطعا مردم برای جلوگیری از بازگشت کشور به عقب از روحانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه حمایت خواهند کرد تا این روند رو به توسعه ادامه پیدا کند. ‌از سویی روحانی برای تکمیل برنامه‌های خود نیاز به زمان بیشتری دارد. مردم ایران باز هم برای چهار سال دیگر‌ ریاست‌جمهوری او را تمدید کرده و به او فرصت دوباره خواهند داد».
نویسنده این یادداشت بدون کوچکترین اشاره‌ای به سایه سنگین رکود بر کشور که نتیجه همین راه و مسلک دولت یازدهم مبنی بر کم توجهی به توانمندی‌های داخلی و چانه‌زنی برای رفع تحریم‌ها در راستای رسیدن به توسعه بود، به طرز ناشیانه‌ای به نوشتن این عبارات صرفا تبلیغاتی و انتخاباتی و کاملا غیر‌حرفه‌ای روی آورده است.
آمارهای غیر ملموس!
روزنامه ایران همچنین در گزارشی با موضوع روند تغییرات درآمد خانوار در سالیان گذشته، با اشاره به اینکه «آخرین گزارش بانک مرکزی از بررسی بودجه خانوار نیز نشان می‌دهد، در سال 94، درآمد پولی و غیرپولی ناخالص خانوار نسبت به سال قبل، 12/4-درصد افزایش داشته است»، افزود: «از طرف دیگر، هزینه‌ها نیز نسبت به سال 93، 7/3 درصد افزایش داشته است. بررسی آرشیوی میزان هزینه‌ها و درآمد خانوار نیز روند معناداری را نشان می‌دهد. طی 10 سال گذشته، بیشترین افزایش هزینه خانوار در سال 92 اتفاق افتاده است. در این سال مجموع هزینه‌ها نسبت به 91، 31/4 درصد رشد کرده بود. پیش از آن نیز بیشترین افزایش هزینه با 27/2درصد مربوط به سال 86 است. در سال 91 نیز نسبت به 90، هزینه‌ها 24/5 درصد رشد داشته است. اما از سال 93، سرعت افزایش هزینه‌ها روی شیب کاهش افتاد. در این سال، هزینه خانوار نسبت به 92، 15 درصد رشد کرد. در سال 94 نیز این روند ادامه پیدا کرد و میزان تغییر هزینه‌ها پس از 10 سال، تک رقمی شد و به 7/3 درصد رسید».
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «اما بررسی گزارش بانک مرکزی از درآمدهای خانوار نیز نشان می‌دهد طی بازه زمانی 90 تا 92، میزان درآمدها و میزان پول در دست مردم افزایش پیدا کرد، اما هزینه‌ها نیز به موازات آن افزایش سنگین داشته است. اما در دو سال اخیر، این روند اصلاح شده است به‌طوری که درسال 94، درآمد خانوارها نسبت به 93، 12/4 درصد افزایش پیدا کرد که 5/1 درصد بیشتر از افزایش هزینه‌ها بود».
طی هفته‌های اخیر و با نزدیک شدن به انتخابات، شاید کمتر روزی باشد که روزنامه ایران، ارگان اطلاع رسانی دولت گزارشی درباره شاخص‌های رفاهی خانوار را با تکیه بر آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر نکند. بجاست که یادآوری شود رئیس دولت یازدهم در اولین نشست خبری پس از انتخابات ریاست جمهوری که 15 مرداد سال 92 برگزار شد، صراحتا گفته بود: «معیار اصلی تورم جیب مردم است نه بانک مرکزی و مرکز آمار».
از این رو همکاران روزنامه ایران چنانچه می‌خواهند واقعیات معیشتی مردم را اطلاع‌رسانی کنند، شایسته است به جای اینکه برخلاف نظر رئیس‌جمهور وضعیت اقتصادی کشور را بنابر آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار تحلیل کنند، به میان مردم رفته و به تهیه یک گزارش میدانی بپردازند.
ایران همچنین در این گزارش به بازتاب ملموس نبودن آثار ادعایی توافق هسته‌ای در عرصه اقتصادی در رسانه‌های بین‌المللی اشاره کرد و نوشت:
«روحانی هفته‌هایی را برای دفاع از رکوردهای اقتصادی خود سپری کرده است و این در واکنش به منتقدانی بوده که ادعا می‌کنند مردم عادی، هنوز هیچ مزایایی از برداشتن تحریم‌ها و توافق هسته‌ای را احساس نکرده‌اند». رسانه بین‌المللی بلومبرگ، در بخشی از گزارش خود درباره تحلیل انتخابات ایران، چنین نوشته است. نیویورک تایمز نیز با تحلیلی مشابه می‌نویسد: «تحلیلگران سیاسی می‌گویند آنها انتظار دارند رأی‌دهندگان ایرانی اطراف آقای روحانی جمع شوند با وجود آنکه بسیاری نیز شکایت دارند که مزایای اقتصادی اندکی از برداشتن تحریم‌ها دیده‌اند».
کار سخت روحانی در انتخابات
روزنامه آرمان همچنین در مصاحبه با محمد جواد حق‌شناس نوشت: «آقای روحانی تا روز آخر ثبت نام‌ها به حضور آقای جهانگیری رضایت نداده بودند. با این وجود به دلیل اتفاقاتی که در زمان ثبت نام‌ها رخ داد و برخی افراد به صورت غیرقابل پیش‌بینی در انتخابات ثبت نام کردند، آقای روحانی در روز آخر رضایت دادند که آقای جهانگیری نیز در انتخابات ثبت نام کنند».
در بخش دیگری از این مصاحبه آمده است: «اعلام حمایت جریان اصلاحات از آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به معنای این نیست که اصلاح‌طلبان در کنار آقای روحانی گزینه مستقل وارد رقابت‌های انتخاباتی نکنند».
حق شناس همچنین گفت: «آقای روحانی کار سختی در انتخابات پیش رو خواهند داشت. از یک طرف کاندیداهای اصولگرا از تمام ظرفیت خود استفاده خواهند کرد تا دولت آقای روحانی را مورد نقد قرار بدهند و از طرف دیگر برخی از حامیان آقای روحانی به دلیل برآورده نشدن برخی از مطالباتشان ممکن است دیدگاه دیگری نسبت به آقای روحانی پیدا کرده باشند. در نتیجه کار برای آقای روحانی راحت نخواهد بود و ایشان باید از تمام قدرت و ظرفیت خود برای پیروزی در انتخابات استفاده کند».
با شرط و شروط از روحانی حمایت می کنیم
آرمان علاوه بر این، در گفت‌وگو با جلال جلالی‌زاده، نماینده مجلس ششم خاطرنشان کرد: «ما همواره خواسته‌های اصلاح‌طلبی خود را داشته و داریم و همواره بر حضور یک کاندیدای اصلاح‌طلب تاکید کرده‌ایم و خواهیم کرد، چرا که نباید هویت اصلاح‌طلبی فراموش شود یا از آن‌سو با هویت اعتدالی خلط شود، پس برای جلوگیری از چنین آسیبی و موازی با کاندیداتوری روحانی باید کاندیدای خود را نیز با هویت اصلاح‌طلبی معرفی کنیم و حتی من معتقدم با وجود اعلام رسمی حمایت از نامزدی آقای روحانی از سوی شورای انتخاباتی اصلاح‌طلبان، بدون شرط نباید در انتخابات از او حمایت کنیم. هر چند در دور اول و در به قدرت رسیدن آقای روحانی، اصلاح‌طلبان بدون شک مهم‌ترین سهم را داشتند و در کنارش هم هیچ پیش‌شرطی را برای به قدرت رسیدنش مطرح نکردند، اما در این دوره نباید این رویکرد ادامه پیدا کند و جریان اصلاح‌طلبی می‌بایست کاملا مصمم و جدی خواسته‌های خود را پیگیری نموده و شروط لازمه را از جریان اعتدال در صورت به قدرت رسیدن درخواست نماید».
پیش از این نیز مدعیان اصلاحات در اظهارنظرهای متعدد بر لزوم سهم خواهی از دولت تاکید کرده بودند و به صراحت گفته بودند که چک سفید امضاء به روحانی نمی دهیم.
اشک تمساح یک زنجیره‌ای و ادعای اخلاق!
کارنامه خالی دولت و فرارسیدن زنگ حساب، روزنامه‌های زنجیره‌ای را به فرافکنی و فرار به جلو وادار کرده است.
روزنامه آفتاب یزد دیروز در مطلبی با عنوان «وقتی سیاست تا این حد بی اخلاق می شود»، نوشت: «پس از آنکه رئیس جمهور در نشست خبری اخیر، دروغ بزرگ نسبت داده شده به خود را تکذیب کرد اکنون جریانی که مدعی ارزشمداری است ، تبلیغات گمراه کننده ای را بر ضد او به راه انداخته اند.منتسب کردن یک حرف خلاف واقع به رئیس جمهور در کنار سایر تلاش‌هایی که برای ناکار آمد نشان دادن عملکرد دولت صورت می گیرد، تلاشی سازمان یافته برای تخریب است که در واقع اخلاق را هدف گرفته است. اعلام برائت رئیس جمهور محترم از نسبت ناروایی که در خصوص وعده 100 روزه به وی دادند، تلاشی بود برای شفاف‌سازی جامعه و مسدود کردن راه سوءاستفاده جریان خاص که پروژه ناکارآمد نشان دادن دولت تدبیر را دنبال می کرد».
در این باره گفتنی است، پس از انکار وعده 100 روزه توسط رئیس جمهور، فایل ویدئویی اظهارات وی درباره وعده 100 روزه که در ایام رقابت های انتخاباتی سال 92 عنوان شده بود، به صورت گسترده در فضای مجازی دست به دست شد. روحانی در جریان رقابتهای کاندیداهای ریاست جمهوری در سال 92 گفت: «راه‌حل‌های کوتاه‌مدت یک ماه و 100روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم». بازخورد این موضوع به حدی زیاد بود که سایت اطلاع رسانی ریاست جمهوری در اقدامی عجیب بخشهایی از نشست خبری را که مربوط به سوال درباره وعده 100 روزه و پاسخ روحانی بود را از خروجی سایت حذف کرد.
البته اشک تمساح این روزنامه زنجیره ای برای اخلاق در حالی است که پیش از این، همین روزنامه در گزارشی با عنوان «شکست استراتژی شغال»، رقبای روحانی را شغال صفت! معرفی کرد.
سرپوشی بر شوک زدگی!
روزنامه بهار نیز در سرمقاله دیروز با عنوان «استراتژی اصلاح طلبان، انسجام تصنعی اصولگرایان را بهم ریخت»، در حالی تلاش کرد که جبهه مردمی نیروهای انقلاب را از تاکتیک لو رفته و تحقیر آمیز جریان اعتدال - اصلاحات برای ورود به انتخاب شوک زده نشان دهد که اتفاقا بنا به اعتراف تئوریسین‌های اصلاحات و رسانه های زنجیره ای، حامیان دولت و به اصطلاح اصلاح طلبان بودند از ورود حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به انتخابات شوک زده شده و تمام معادلاتشان را بر هم ریخته دیدند. این روزنامه نوشت: «اصولگرایان که مدت‌ها با آب و تاب اخبار مربوط به تشکل پرحرف و حدیث شان یعنی جمنا را در بوق و کرنا می‌کردند و با تزریق هیجانات کاذب و ایجاد تعلیق بازار انتخاباتی‌شان را داغ کرده بودند، به یکباره با استراتژی انتخاباتی جدیدی از سوی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون مواجه شدند که هنوز هم در شوک ناشی از آن به سر می‌برد. استراتژی‌ای که از یک سو به روحانی ختم می‌شود و در سوی دیگر از لایه‌های پوششی هوشمندانه‌ای در سطح کاندیداها برخوردار است».
این روزنامه همچنین برای توجیه و کاستن از ورود تحقیر آمیز جریان اصلاحات - اعتدال به انتخابات در قالب معرفی معاون اول رئیس جمهور مستقر به عنوان یار ضربه گیر، نوشت: «روحانی و جهانگیری عملا شخصیت‌های مکمل هم هستند، لذا تسری دادن این همکاری سازنده به سطح رقابت‌های انتخاباتی و علی الخصوص مناظره‌ها، عملا تا حدود زیادی خواب‌های منتقدان تا بن دندان مسلح جمنا منتفی شد»!
کار به دور دوم بکشد اصولگرایان پیروزند
روزنامه حامی دولت شرق نیز در گفت و گویی که در شماره دیروز منتشر شد، نوشت: انتخابات به دور دوم بکشد اصولگرایان پیروزند.
امیر محبیان که با تابلوی اصولگرایی(؟!) مهمان ثابت رسانه‌های زنجیره‌ای است، در این گفت و گو اظهار داشت: «چند قطبی‌سازی برای اصولگرایان زمانی ارزشمند است که اقطاب متکثر از میان اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها باشد نه از میان خودشان. البته مشکل اصولگرایان در مقدمات است؛ یعنی رسیدن به وحدت در انتخابات؛ از این رو اگر به دور دوم برسند، احتمال پیروزی آنها زیادتر می‌شود».
محبیان در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان اینکه کارگزارانی ها در این انتخابات اصلاح طلبان را دور زده‌اند، گفت: «در این انتخابات همه به روحانی حمله خواهند کرد؛ احمدی‌نژاد اگر بماند به همه حمله خواهد کرد؛ مابقی اصولگرایان عمدتا به روحانی حمله خواهند کرد؛ به همین دلیل، روحانی به قول قدیمی‌ها یار تودلی آورده است تا تنها نباشد. البته کارگزارانی‌ها در این بازی هم باز اصلاح‌طلبان را دور زده‌اند که در زمان خودش به آن خواهیم پرداخت».
نام:
ایمیل:
* نظر: