چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۷:۵۵:۲۱
کد خبر: ۱۰۴۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶
اسفند ماه 95:
نماز به عنوان رکن رکین و عمود دین، جایگاه والایی در دین مبین اسلام دارد؛ تا جایی که هم نص صریح قرآن و هم در روایات و احادیث بر اهمیت آن تاکید فراوان شده است؛ از این رو این فریضه الهی نقش مستقیم و اثر تربیتی فراوانی برزندگی انسانها دارد. قرآن کریم آن را ضامن دوری انسان از فحشا و منکرات معرفی میکند و مقام معظم رهبری نماز و ترویج آن را یکی از موثر ترین راههای کاهش آسیب های اجتماعی عنوان می نمایند. لذا ترویج و توسعه و تقویت فرهنگ اقامه نمازدر نظام اسلامی از جمله بدیهیات است و این فریضه الهی به عنوان یکی از جلوه های حکومت اسلامی، بایدجایگاه ویژه ای در اذهان ودر زندگی مردم داشته باشد و ادارات و دستگاههای انقلاب اسلامی نیز باید اقامه این واجب الهی را در سرلوحه برنامه های فرهنگی خود مد نظر و مورد تاکید قرار دهند.

به نام خدا

سازمان بسیج گارمندان استان فارس

بیانیه سومین اجلاسیه سالیانه مجمع عالی بسیج کارمندان استان فارس با رویکرد ترویج، توسعه و تقویت  فرهنگ اقامه نماز در ادارات- اسفند 95

نماز به عنوان رکن رکین و عمود دین، جایگاه والایی در دین مبین اسلام دارد؛ تا جایی که هم نص صریح قرآن و هم در روایات و احادیث بر اهمیت آن تاکید فراوان شده است؛ از این رو این فریضه الهی نقش مستقیم و اثر تربیتی فراوانی برزندگی انسانها دارد. قرآن کریم آن را ضامن دوری انسان از فحشا و منکرات معرفی میکند و مقام معظم رهبری نماز و ترویج آن را یکی از موثر ترین راههای کاهش آسیب های اجتماعی عنوان می نمایند. لذا ترویج و توسعه و تقویت  فرهنگ اقامه نمازدر نظام اسلامی از جمله بدیهیات است و این فریضه الهی به عنوان یکی از جلوه های حکومت اسلامی، بایدجایگاه ویژه ای در اذهان ودر زندگی مردم داشته باشد و ادارات و دستگاههای انقلاب اسلامی نیز باید اقامه این واجب الهی را در سرلوحه برنامه های فرهنگی خود مد نظر و مورد تاکید قرار دهند. متاسفانه بررسی های میدانی و نتایج ارزیابی های میدانی نشان می دهد دستگاههای اجرایی این نظام الهی، علیرغم اقدامات موثر در این خصوص، از وضع موجود تا وضع مطلوب فاصله زیادی دارند. از سوی دیگر علیرغم اذعان کارشاسان دین  و تاکید آیات و روایات بر تاثیر نماز بر سلامت اعتقادی، اخلاقی و عملکردی کارکنان یک نظام اداری مبتنی بر آموزه های دینی، بررسی ها نشان       می دهد بر ادارات یا این امر مغفول مانده و یا با کم توجهی به آن پرداخته می شود و کارکنان ادارات اسلامی چندان رغبت و تمایلی به شرکت و حضور در نماز جماعت را ندارند و برخی مدیران نیز با تشکیل جلسات در وقت نماز و عدم هدایت گری کارکنان به حضور در نماز خود بر دامنه این مشکل افزوده اند. از سوی دیگر شورای فرهنگی ادارات نیز بر اجرای مطلوب آن با حضور حداکثری کارکنان و در وقت مناسب و کیفیت مطلوب از هماهنگی و پیوستگی لازم برخوردار نیستند. همچنین تهدیدات جنگ نرم دشمن و رویکرد مادی گرایی نیز فرهنگ سازمانی را به سمت کم توجهی به این امر الهی و واجب دینی سوق داده است. لذا باید برای اقامه نماز و توسعه فرهنگ آن در ادارات برنامه داشت و از امکانات و ظرفیت هایی که در اختیار ادارات است به نحو مطلوب استفاده شود تا ارزشهای اسلامی در ادارات به باد فراموشی سپرده نشود و اقامه نماز و ترویج آموزه‌های دینی در ادارات موجب توسعه و گسترش معارف دینی شود و در این امر همگان دارای تکلیف و مسئولیت می باشند.

از این رو  اینک که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل به برگزاری این اجلاسیه با رویکرد ترویج و توسعه و تقویت نماز در ادارات مفتخر گردیده ایم ؛ از حضور و مشارکت همه مدیران و مدعوین گرامی و فرماندهان محترم حوزه ها و پایگاههای بسیج کارمندی و ائمه  محترم جماعات و دبیران  محترم ستاد اقامه نماز ادارات و همکاری و مساعدت ستاد اقامه نماز استان و حوزه بسیج شهدای شهرداری در کمک به برگزاری این اجلاسیه کمال تشکر و امتنان را دارد و در زیر بندهای بیانیه به عنوان مصوبات اجلاسیه قرائت می گردد:

1. ما مدیران و کارمندان اعتقاد داریم نماز به عنوان یک عامل بازدارنده  و تربیتی، در زندگي انسان و تربيت او نقش مؤثر و تعیین کننده دارد. لذا بر خود تکلیف می دانیم در اقامه و ترویج این فریضه الهی در ادارات، همواره کوشا باشیم.

2. ما مدیران و کارمندان اعتقاد داریم نماز به کارها و امورات زندگی برکت می‌دهد و اقامه آن سلامت فردی و اجتماعی را به دنبال دارد. لذا بر خود تکلیف می دانیم نماز را در سرلوحه برنامه های خود در اولویت قرار دهیم و بدان توجه و اهمیت دهیم.

3. ما مدیران و کارمندان اعتقاد داریم نماز جماعت به عنوان یک دستور موکد دینی باید در ادارات به یک الگو تبدیل شود. لذا بر خود تکلیف می دانیم با حضور خود در نماز جماعت بر رونق بیش از پیش آن کمک کنیم.

4. ما مدیران و کارمندان اعتقاد داریم نماز اول وقت موجب تقویت نظم در سایر امور می گردد. لذا بر خود تکلیف می دانیم در وقت نماز کار را رها کرده و این واجب الهی را دراول وقت به جماعت ادا نماییم.

5. ما مدیران و کارمندان به عنوان امر به معروف و نهی از منکر، بر خود تکلیف می دانیم در وقت نماز خود و دیگران را به این کار خوب دعوت کنیم و نگذاریم این فریضه الهی و این معروف الهی در ادارات مغفول بماند.

6. ما مدیران و کارمندان نه تنها خود و دیگرکارمندان را به شرکت در نماز جماعت دعوت می کنیم بلکه بر خود تکلیف میدانیم تا از کار در وقت نماز خودداری کرده و ارباب رجوع و مراجعین به اداره را نیز به سمت شرکت در نماز جماعت هدایت و سوق دهیم.

7. ما مدیران و مسئولین دستگاههای اجرایی، بر خود تکلیف می دانیم جلسات خود را به گونه ای تنظیم نماییم تا به وقت نماز موکول نگردد و خود و کارکنان تحت امر را ملزم به شرکت در نماز اول وقت و به جماعت می دانیم.

8. ما مدیران و مسئولین دستگاههای اجرایی، بر خود تکلیف می دانیم به اجرای برنامه های راهبردی در امر ترویج و توسعه و تقویت فرهنگ اقامه نمازکمک و از کلیه برنامه ها با تمام توان و با کلیه ظرفیت ها حمایت نماییم.

9. ما مدیران و مسئولین دستگاههای اجرایی، بر خود تکلیف می دانیم بهترین مکانهای اداره را جهت نمازخانه پیش بینی و نسبت به تجهیز و زیبا سازی آن با جدیت اقدام نماییم و فرصت های لازم را در اختیار متولیان امر قرار دهیم.

10. ما مدیران و مسئولین دستگاههای اجرایی، بر خود تکلیف می دانیم با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه های علمیه، بهترین روحانیون را جهت امام جماعت اداره شناسایی و جذب نماییم و خود در این مسیر طلیعه دار و از هرگونه کمک به آن فروگذار نیستیم.

 11. ما روحانیون و ائمه جماعات ادارات بر خود تکلیف می دانیم با حضور مستمر و موثر خود در ادارات و برگزاری نماز جماعت اول وقت و مختصر و مفید، به جذابیت و رونق نماز در ادارات کمک کنیم و از مسائل حاشیه ای و وقت گیر پرهیز و  در صورت لزوم به ذکر یک حدیث یا روایت یا احکام یا تذکر اکتفا نماییم.

12. ما روحانیون و ائمه جماعات ادارات بر خود تکلیف می دانیم نسبت به برقراری ارتباط چهره به چهره و توجیه و ترغیب کارکنانی که به هر دلیل در نماز جماعت اداره شرکت نمی کنند، اقدام و ارشاد لازم را با حسن نیت و حسن ارتباط معمول داریم.

13. ما فرماندهان پایگاههای بسیج ادارات بر خود تکلیف می دانیم ضمن هماهنگی و همراهی و همکاری با شورای فرهنگی و شورای اقامه نماز اداره، با ارائه طرحها و ایده های ابتکاری، به ترویج و توسعه و تقویت  فرهنگ نماز جماعت در ادارات کمک کنیم.

14. ما شورای فرهنگی و شورای اقامه نماز ادارات بر خود تکلیف می دانیم با اقدامات همگام و هم نوا با سایر مجموعه اداره، نسبت به اصلاح فرهنگ سازمانی درجهت ایجاد پیوستگی ذاتی و دائم با این فریضه الهی اقدام و با همکاری مدیر و سایر مسئولین ذیربط از وضع موجود به سمت وضع مطلوب و مورد انتظار از یک اداره اسلامی حرکت نماییم.

15. ما شورای فرهنگی و شورای اقامه نماز ادارات بر خود تکلیف می دانیم تا اذان در وقت مناسب جهت اطلاع کارکنان و مراجعین در اداره پخش شود و کارکنان و مراجعین به سمت نمازخانه هدایت شوند.

               به امید  تحقق دولت اسلامی کریمه حضرت حجه بن الحسن العسکری(عج)

                                             دبیرخانه مجمع عالی بسیج کارمندان استان فارس

نام:
ایمیل:
* نظر: