کد خبر: ۱۰۴۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
جهانگیری،‌ظهر دیروز: خودم می‌خواهم رئیس‌جمهور بشوم جهانگیری، عصر دیروز: به عنوان مکمل و یاور روحانی کاندیدا شده‌ام
به گزارش تنویر ، می‌خواهم رئیس‌جمهور شوم. این جمله را روز گذشته خبرگزاری‌ها به نقل از اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی منتشر کردند. گویا جهانگیری موقعی که این جمله را گفته، پوزخند هم زده است چراکه همه خبرگزاری‌ها این جمله جهانگیری را با عبارت «با خنده» منتشر کرده‌اند.
به گزارش «وطن امروز»، کاندیداتوری اسحاق جهانگیری اگرچه براساس شنیده‌ها خلاف میل حسن روحانی بوده است اما نتوانست او را به عنوان یک کاندیدای جدی مطرح کند. از سوی دیگر روایت دولتی‌ها از کاندیداتوری جهانگیری به‌گونه‌ای بوده است که افکار عمومی او را کاندیدایی می‌داند که برای جبران خلأ‌های روحانی برای ارائه گزارش عملکرد دولت در مناظره‌ها در عرصه انتخابات حضور یافته است. البته رفتار جهانگیری و نیز برپا نکردن حتی یک ستاد کوچک تبلیغاتی نیز بر این فضا دامن زده است. این موضوع اگرچه با انتقاد فعالان سیاسی مواجه شده و صاحبنظران این رفتار را غیرصادقانه و خلاف اصول دموکراتیک می‌دانند، با این حال اما به هر حال او اینک یکی از کسانی است که باید در مناظره‌های تلویزیونی شرکت کند. اما سوال اساسی این است: «آیا افکار عمومی باید او را به عنوان یک کاندیدای جدی تلقی کند یا اینکه او را به عنوان رانت کمکی روحانی در مناظره‌ها مشاهده کند؟» فیلم اظهارات روز گذشته جهانگیری نشان می‌دهد او نیز با خنده به این سوالات جواب می‌دهد. پاسخ‌های جهانگیری به سوالات خبرنگاران درباره کاندیداتوری‌اش در انتخابات به‌گونه‌ای بود که ماجرای حضور او در انتخابات تقریبا به شکل هجو درآمد. در فیلم منتشر شده از  پرسش و پاسخ خبرنگاران با جهانگیری، این صدای «شلیک خنده» بود که بیشتر از هر صدای دیگری به گوش می‌رسید. هم خبرنگاران و هم خود جهانگیری به سوالات و پاسخ‌ها می‌خندیدند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به تسنیم، گفت: بنده در تمام مناظره‌ها شرکت می‌کنم. وی افزود: رئیس‌جمهور محترم نیز در مناظره‌ها شرکت خواهد کرد، البته ایشان سرشان شلوغ است و انتظار نیست که در همه برنامه‌ها حضور داشته باشد. معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که «گفته شده شما می‌خواهید از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف دهید»، گفت: من تا حالا در عمرم از هیچ چیزی انصراف نداده‌ام.
جهانگیری در پاسخ به این سوال که گفته شده رئیس‌جمهور در برنامه ضبطی تلویزیون شرکت نکرده، اظهار داشت: ایشان کارشان زیاد است و برنامه اول به‌طور کامل تکمیل شده و برای ضبط دیگر برنامه‌ها دوباره می‌روند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آقای روحانی گفته‌اند که «باز هم برنامه 100روزه دارم»، تصریح کرد: بنده سخنگوی ایشان نیستم و الآن رقیب هستیم (با خنده)، من خودم می‌خواهم رئیس‌جمهور شوم. در کنار این اظهارات جهانگیری، همچنان روایت اصلاح‌طلبان از کاندیداتوری معاون اول حکایت از نگاه غیرجدی آنان به جهانگیری دارد. علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در این‌باره می‌گوید: روحانی باید مشی ایجابی را دنبال کرده و کارنامه روشنی به همراه آقای جهانگیری از عملکرد خود و دولت ارائه کند. نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه هنوز مشخص نیست کسی به نفع دیگری کنار برود، گفت: جهانگیری بسیار مصمم وارد عرصه انتخابات شد و حضورش مکمل حضور روحانی بوده و در تقابل نیست لذا رویکرد کلی فضای انتخابات این است که جهانگیری برای تبیین عملکرد دولت و کارآمدی آن به صورت مشترک با روحانی کار کند. رحیمی در ادامه با بیان اینکه رئیسی و قالیباف نیز برای حضور در انتخابات مصمم هستند، عنوان کرد: قاعدتا کاندیدای اصلی انتخابات روحانی است که سایر کاندیداها با وی رقابت می‌کنند چرا که عملکرد 4ساله‌ای در دست دارد و چهره اصلی مناظرات است.
آمار دولت را هم ندارد!
اصولگرایان هم همانند اصلاح‌طلبان کاندیداتوری جهانگیری را جدی نگرفته‌اند، البته آنها از تبعات و آسیب‌های اجتماعی این رفتار اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها می‌گویند. به اعتقاد کارشناسان اصولگرا، برخلاف آنچه دولتی‌ها می‌گویند جهانگیری تسلطی بر آمار و ارقام مربوط به عملکرد دولت ندارد.
حجت‌الله عبدالملکی، استاد اقتصاد و دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) درباره حضور جهانگیری به عنوان نامزد پوششی روحانی در انتخابات گفت: حضور جهانگیری به عنوان نامزد پوششی و ضربه‌گیر، در واقع توهین به مردم و به نوعی سر کار گذاشتن مردم است. مردم پای صحبت‌های این فرد به عنوان یک نامزد واقعی می‌نشینند، در حالی که وی فقط می‌خواهد از روحانی دفاع کند و ضربه‌گیر روحانی باشد. عبدالملکی افزود: جهانگیری به عنوان نامزد پوششی آشنا به امور اقتصادی دولت نیست و تنها ژست تسلط به امور اقتصادی را گرفته است و سال‌ها توسط زیرمجموعه در آمار اقتصادی دور خورده است. برای نمونه می‌توان از دور خوردن جهانگیری در دریافت آمارها به این نکته اشاره کرد که کل واردات ایران از کشور چین در دولت‌های نهم و دهم 45 میلیارد دلار بوده است، در حالی که جهانگیری این میزان را 700 میلیارد دلار عنوان کرده است. عبدالملکی همچنین اضافه کرد: جهانگیری در نامه‌ای به آیت‌الله جنتی و گزارش‌دهی برنامه‌های اقتصاد مقاومتی به دولت، مطرح کرده بود که برداشت از میادین نفتی مشترک در این دولت 200 میلیون بشکه افزایش یافته است، در حالی که حدود 85 درصد از این میزان مربوط به طرح دولت قبلی بوده است یا در همان نامه جهانگیری عنوان کرده بود که میزان افزایش برداشت گاز از چند فاز پارس جنوبی در دولت یازدهم 500 میلیون مترمکعب بوده است در حالی که بخش زیادی از این طرح‌ها در دولت قبل تمام شده و در همان دولت به بهره‌برداری نیز رسیده بود. کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: جهانگیری در همان نامه ادعا می‌کند وضعیت تراز تجاری کشور در سال 95 بهبود یافته است در حالی که تراز تجاری در سال 95 نسبت به سال 94 حدود 600 میلیون دلار کاهش یافته و با حذف صادرات میعانات گازی، صادرات غیرنفتی نیز در سال 95 نسبت به سال 94، 6 درصد کاهش یافته است. اشکالات آماری جهانگیری به اینها محدود نمی‌شود. عبدالملکی با تاکید بر اینکه جهانگیری تسلطی بر امور اقتصادی دولت ندارد، اظهار داشت: آمارهای ناصحیح و متناقضی که از طریق زیرمجموعه دریافت کرده است، در جریان مناظرات دست و پای روحانی را خواهد بست. هر چند رقبای روحانی در مناظرات، جهانگیری را جدی نخواهند گرفت، اما مانورهای آماری جهانگیری تحت تاثیر بازی‌های آماری زیرمجموعه خود و کم‌اطلاعی نسبی وی از واقعیات و تسلط آماری رقبای روحانی باعث ضربه‌فنی شدن رئیس دولت تدبیر و امید خواهد شد.
بعدازظهر؛ آمده‌ام مکمل روحانی باشم!
اسحاق جهانگیری در حالی که ظهر روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با شوخی و خنده گفته بود می‌خواهد با روحانی رقابت کند و خودش می‌خواهد رئیس‌جمهور شود، دیروز بعدازظهر ساعت 17:30 در برنامه تبلیغاتی خود در رادیو، رسما اعلام کرد تنها به عنوان پوشش و مکمل روحانی در انتخابات ثبت‌نام کرده است. جهانگیری اظهار داشت: «من با تدبیر اصلاح‌طلبان و با توصیه آقای روحانی به عنوان مکمل آقای روحانی و به عنوان یاور دولت آمده‌ام!» جهانگیری با این اظهارات به افکار عمومی پیام داده است که او را جدی نگیرند و او برای رقابت با روحانی نیامده بلکه آمده است از روحانی و دولت او دفاع کند. به اعتقاد کارشناسان، اظهارات جهانگیری و اعتراف رسمی او به اینکه برای رقابت در انتخابات و کسب رای و اعتماد مردم ثبت‌نام نکرده بلکه به عنوان یک نیروی کمکی و پوششی برای روحانی کاندیدا شده است، باعث هجو انتخابات خواهد شد! این رفتار یعنی سوءاستفاده از رانت معاونت اولی و حضور در انتخابات برای کمک به روحانی و گرفتن یک صندلی اضافی برای تبلیغ دولت قطعا غیرصادقانه و تقلب است! به اعتقاد صاحبنظران این رفتار دولتی‌ها اجحاف و ظلم به سایر رقباست، چرا که وقت و زمان اختصاص یافته به آنها در مناظره‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی یک دوم زمان اختصاص یافته به رقیب یعنی حسن روحانی و یار کمکی‌اش خواهد بود! در حالی که صداوسیما در برنامه‌های تبلیغاتی خود به هر کاندیدا یک فرصت داده تا خود را عرضه کند اما با تقلب جهانگیری، حسن روحانی اکنون صاحب 2 فرصت تبلیغاتی از طریق صداوسیما شده است. با اعتراف جهانگیری به اینکه تنها برای کمک به روحانی کاندیدا شده است، به نظر می‌رسد عقلانیت و عدالت حکم می‌کند این فرصت اضافی و رانت غیرعادلانه از حسن روحانی گرفته شود! چرا که رفتار معاون اول روحانی دقیقا به معنای سوءاستفاده از جایگاه دولتی (سوءاستفاده از جایگاه معاون اولی رئیس‌جمهور برای احراز صلاحیت) برای گرفتن رانت تبلیغاتی به سود حسن روحانی است. این یک تقلب آشکار و یک بی‌عدالتی بزرگ در حق سایر کاندیداهاست!  البته برخی کارشناسان نیز طی روزهای گذشته این رفتار غیرصادقانه دولتی‌ها را به خندوانه سیاسی تعبیر کرده‌اند، چرا که به نظر می‌رسد فردی در حال اجرای استندآپ کمدی برای گرفتن رای است! با این تفاوت که او استندآپ اجرا می‌کند اما می‌خواهد مردم به دیگری رای بدهند!
نام:
ایمیل:
* نظر: