شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۸:۰۱:۳۰
کد خبر: ۱۰۴۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
معاون حقوقی قوه قضائیه در شیراز:
خدائیان: در زمینه اقتصاد مقاومتی تکالیفی در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا و ارز به عهده دستگاه قضایی است و به همین منظور در قوه قضائیه ستاد مرکزی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در دستگاه قضایی تشکیل خواهد شد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان از فارس؛ ذبیح اله خدائیان، معاون حقوقی قوه قضائیه در نشست شورای قضایی استان فارس، پیرامون ظرفیت های علمی و اجرائی در مجموعه قضایی فارس، گفت: عملکرد قضایی فارس در مدیریت کلان و به خصوص در حوزه شوراها ، ابلاغات الکترونیک، آموزش قضات و همچنین پیشگیری از وقوع جرم و آسیب ها همواره مورد ستایش قرار گرفته است.

 

 

وی با اشاره به این که در حوزه معاونت حقوقی اقدامات قابل توجهی در حوزه ساماندهی امور مترجمین و برخورد با فعالیت مترجمین غیرمجاز انجام شده است، بیان کرد: بخش عمده ای از فعالیت مترجمین غیر مجاز مربوط به کلان شهرها بود که با اقدام به موقع و تدوین دستورالعمل هایی این حوزه ساماندهی گردید.

 

 

معاون حقوقی قوه قضائیه یادآور شد: فعالیت مترجمین غیر مجاز و تخلفات مترجمین رسمی مجازاتی معادل کلاهبرداری را در بردارد.

 

 

خدائیان همچنین از اتمام مراحل جذب ۵۰۰ مترجم رسمی پس از طی شدن مراحل قانونی و گزینش، خبر داد و تصریح کرد: با آغاز فعالیت این تعداد از مترجمین بخشی از کمبود ها در این حوزه برطرف خواهد شد.

 

 

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بایگانی الکترونیک، مطرح کرد: تاکنون از جمع ۱۵۹ میلیون پرونده قریب به ۱۳۶ میلیون پرونده پالایش شده است که از این میزان ۱۰۰ میلیون پرونده ثبت و به فایل های الکترونیکی تبدیل شده است.

 

 

 معاون حقوقی قوه قضائیه از اصلاح آئین نامه بایگانی الکترونیک خبرداد و افزود: در تعدادی از استان ها کارِ تبدیل کلیه ی پرونده ها به بایگانی الکترونیک تکمیل شده است و در برنامه جدید تصمیماتی در خصوص پرونده های شوراهای حل اختلاف و همچنین پرونده های موجود پس از اجرای سیستم  CMS نیز در دستور کار قرار دارد.

 

 

خدائیان بیان اینکه با بهره گیری از توان و ظرفیت علمی نخبگان جامعه حقوقی کشور اقدامات قابل توجهی انجام گردیده است، گفت: تلاش کرده ایم تا تمام قوانین را بررسی و آسیب شناسی نمائیم و در این راستا همواره نظرات کارشناسی استان ها اخذ شده، که استان فارس در حوزه ارائه مشاوره های کارشناسی در حوزه مطالعات حقوقی یکی از استان های پیشتاز بوده است و در زمره استان هایی قرار دارد که  بهترین نظرات علمی را در راستای اصلاح قوانین ارائه داده است.

 

 

وی لایحه جامع اداری و استخدامی تهیه شده در معاونت حقوقی را زمینه ساز یک تحول بزرگ در قوه قضائیه دانست و بیان کرد: با تصویب نهایی این لایحه امورات اداری و استخدامی بیش از گذشته ساماندهی و کمبودهای نیروی انسانی برطرف خواهد شد.

 

 

معاون حقوقی قوه قضائیه با بیان این که لایحه جامع داوری ،لایحه اصلاح قانون اسلحه و مهمات، لایحه فعالان غیر مجاز در بازار پول و سرمایه، قانون اجرای احکام مدنی، پلیس اطفال و نوجوانان و امور حسبی  نهایی شد است گفت: در صورت موافقت ریاست معظم قوه قضائیه این لوایح به دولت ارسال خواهد شد.

 

 

خدائیان خاطرنشان کرد: لایحه اصلاح قانون آئین دادرسی کیفری و قانون مجازات نیز در سال جاری نهایی خواهد شد.

 

 

وی با اشاره به مراحل پایانی اقدامات کارگروه بررسی قانون تعزیرات، خبرداد: پیش نویس این قانون تا پایان نیمه اول امسال با اعمال نظر جامع کارشناسان تدوین و تقدیم ریاست معظم قوه قضائیه خواهد شد.

 

 

معاون حقوقی قوه قضائیه، مهمترین اقدام حوزه معاونت حقوقی قوه قضائیه در یک سال اخیر را تدوین احکام قانون دائمی برنامه ها و تدوین قوانینی، همچون قضا زدایی و حذف عناوین مجرمانه براساس دورنمای سیاست های کلان قوه قضائیه ارزیابی کرد.

 

 

 

 

خدائیان با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: در زمینه اقتصاد مقاومتی تکالیفی در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا و ارز به عهده دستگاه قضایی است و به همین منظور در قوه قضائیه تهیه دستورالعمل مربوطه در مرحله پایانی می باشد که مطابق آن ستاد مرکزی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در دستگاه قضایی تشکیل و در استان ها نیز این ستاد با شرح وظایف نهادها و سازمان ها ابلاغ خواهد شد.

 

 

وی در پایان هدف عمده این ستاد را افزایش امنیت سرمایه گذاری و پیشگیری از ورشکستگی واحدهای تولیدی و کارخانجات توصیف کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: