کد خبر: ۱۰۴۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۶
دهها معدنچي پس از انفجار معدن زغال‌سنگ در آزادشهر گلستان در عمق 1800 متري محبوس شدند
به گزارش تنویر ، 19 روز پس از اينكه سيلاب بي‌سابقه آذربايجان غربي 48 نفر را به كام مرگ برد، وقوع انفجاري هولناك در معدن زغال سنگ شهرستان آزادشهر كارگران زيادي را در عمق زمين حبس كرد. هر چند دولتمردان براي فرار از پاسخگويي به فراواني كشته‌هاي سيلاب آن را به بلاياي طبيعي گره مي‌زنند اما راه فراري براي بي‌تدبيري در انفجار معدن وجود ندارد. براساس آخرين آمار پيكر دو معدنچي از ميان آوار خارج شده و تلاش براي نجات كارگران حبس شده كه شمار آنها از 26 تا 80 نفر اعلام شده در جريان است. 48 نفر از مجروحان حادثه هم به بيمارستان منتقل شده‌اند.
 
اين حادثه ساعت 12:05 روز گذشته در معدن زغال سنگ زمستان يورت كه در 14كيلومتري شهرستان آزادشهر و در 90 كيلومتري گرگان مركز استان قرار دارد، اتفاق افتاد. به علت شدت حادثه تيم‌هاي گسترده امداد از شهرستان آزاد‌شهر و شهرهاي همسايه خود را به محل رسانده وتلاش براي نجات حادثه‌ديدگان را شروع كردند. اولين بررسي‌ها حكايت از اين داشت كه 18 كارگر مجروح  شده و 80 كارگر ديگر داخل معدن به دام افتاده‌اند كه مجروحان حادثه به بيمارستان منتقل شده و تلاش براي نجات معدنچيان گرفتار شده به جريان افتاد. مديرعامل جمعيت هلال‌احمر گلستان گفت: وجود گاز زياد در تونل ورودي معدن دسترسي به كارگران محبوس شده را دشوار كرد. جانشين جمعيت هلال‌احمر آزادشهر هم ساعتي بعد از وقوع حادثه اعلام كرد كه گروه‌هاي امداد 15 كارگر را به صورت سرپايي مداوا كردند.
 
گاز داخل تونل راه امداد را بست
مديركل مديريت بحران گلستان هم ساعتي بعد از حادثه خبر داد كه در اولين گام آواربرداري و حفر تونل فرعي براي دسترسي به معدنچيان گرفتار شده آغاز شد. صادقعلي‌مقدم افزود: با فعاليت گروه‌هاي تخصصي امداد و نجات هلال‌احمر، اورژانس و سپاه پاسداران تلاش شد كارگران محبوس را زنده از داخل معدن خارج کنند، اما به دليل فضاي محدود تونل و وجود گاز فراوان دسترسي به كارگران حبس شده دشوار شد. وي گفت: همان ابتدا معلوم شد كه نيروهاي امداد و نجات به دليل وجود گاز فراوان در داخل تونل معدن نمي‌توانند پيوسته به كار خود ادامه دهند.
 
راه سخت عبور از مسير دشوار
پيرحسين كوليوند، سرپرست اورژانس كشور هم با بيان اينكه معدن شامل دو قسمت بوده كه 40 نفر در يك قسمت معدن و 30 تا 40 نفر ديگر در سمت ديگري از معدن گرفتار شدند، گفت: وضعيت يك‌نفر از مصدومان به شدت وخيم بوده و ساير مصدومان نيز به دليل كمبود اكسيژن دچار مشكل شده‌اند.
 
حادثه زمان تغيير شيفت اتفاق افتاد
علي نصيري، از مسئولان معدن گفت: از آنجا كه انفجار در زمان تغيير شيفت رخ داده است، نگران سلامت كارگران هستيم. يك مسئول محلي به ايرنا گفت: شدت انفجار در معدن بالا بوده و به احتمال زياد تعدادي از كارگران حبس شده در همان لحظه اوليه انفجار جان باخته‌اند. وي افزود: علت انفجار خارج نشدن گاز از داخل معدن بوده است و چون حادثه در زمان تغيير شيفت كارگران رخ داد، عده زيادي در پيرامون نقطه انفجار بوده‌اند.  معاون امداد هلال احمر استان گلستان هم گفت: اولويت عمليات نجات، خارج كردن گاز منوكسيدكربن از داخل تونل معدن است.
 
مسيرهاي ناشناخته
عليرضا صيار توضيح داد: متأسفانه مسير ناشناخته بوده و معدن داري دو دهنه با عمق يك هزار و 800 متري است. هر گاه گاز منوكسيد كربن از داخل تونل خارج شود نيروهاي امدادي براي رهاسازي و نجات افرادي كه بر اثر سقوط و تخريب تونل در داخل معدن به دام افتادند اقدام خواهند كرد. وي ادامه داد: دهها عمليات رها‌سازي انجام شده است. در مقدمات كار 26 نفر از مصدومين را نجات داديم كه 15 نفر آنها از نيروهاي امدادرسان بودند كه براي نجات جان حادثه‌ديدگان وارد تونل شده بودند.
 
روايت تكان‌دهنده يكي از بازماندگان
يكي از معدنچيان به تسينم گفت: اين مسير تونل در گذشته نيز از ايمني مناسبي برخوردار نبود، ما بارها اين مسئله را به مسئولان معدن در شهرستان و استان اعلام كرده بوديم اما هيچ‌گونه عكس‌العملي از سوي آنها انجام نشده بود. تونل به صورت يك‌طرفه بسته است و وقتي انفجار صورت مي‌گيرد، همه موجودات زنده داخل تونل بر اثر گاز گرفتگي جان خود را از دست مي‌دهند.
اين كارگر گفت تنها حقوق 730 تا 770 هزار تومان براي يك كارگر معدن در نظر گرفته مي‎شد و ميزان آن امسال به 800 هزار تومان رسيده است. از سال 1392 تاكنون مسئولان مربوط حقوق‌ها را به صورت كامل واريز نكردند و در هر سال سه تا چهار ماه از حقوق ما را نپرداختند. در هر سال سه ماه از بيمه ما را پرداخت مي‎كردند و براساس قانون نياز بود كه اينها در طول سال ما را بيمه مي‎كردند و اين حق ما معدنچيان بود. او ادامه داد: معدنچيان در دوكارگاه و در هر شيفت 16 ساعته فعاليت مي‎كردند، به طوري كه در هر كارگاه هشت نفر مشغول فعاليت بودند.
وي ادامه داد: از روز گذشته بوي گاز در معدن استشمام مي‎شد، اين موضوع به مسئولان توضيح داده شده بود ولي در محل كارگاه يك‌دستگاه گاز براي سنجش گاز در معدن وجود نداشت.  وي با بيان اينكه بايد با ايمني صفر به كار خود ادامه مي‎داديم، افزود: 17 تا 18 ماه طلبكار هستيم و حقوق نگرفته‌ايم چرا كه در هر سال سه تا چهار ماه از حقوق ما را پرداخت نكردند.
 
آخرين آمار مصدومان
مشاور رئيس دانشگاه علوم پزشكي گلستان هم درباره آخرين آمار مصدومان گفت: 48 مصدوم به بيمارستان‎هاي گنبد و آزادشهر منتقل شدند. رضا صابري توضيح داد: ۳۱ مصدوم به بيمارستان آزادشهر منتقل شدند، ۱۲ مصدوم به بيمارستان خاتم‌الانبيا(ص) گنبدكاووس و پنج مصدوم به بيمارستان مطهري گنبدمنتقل شده‌اند.
براساس اين گزارش در اين معدن حدود 500 كارگر كار مي‌كنند و اين معدن بخش عمده زغال معادن شركت صنعتي معدني شمال شرق شاهرود را تأمين مي‌كند.
نام:
ایمیل:
* نظر: