کد خبر: ۱۰۴۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
معاون میراث فرهنگی استان فارس :
نخستین دوره مسابقات گوهرتراشی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی کشور به میزبانی شیراز برگزار می‌شود. این مسابقات روز شنبه 16 اردیبهشت ماه با حضور 22 نفر شرکت‌کننده و 22 نفر کارشناس همراه از استان‌های مختلف و در محل مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران شیراز برگزار خواهد شد.

زهرا الحمدی ، با اشاره به برگزاری نمایشگاه گوهرسنگ‌ها از 21 تا 25 اردیبهشت ماه در اتاق بازرگانی این شهر اظهار داشت: گوهرسنگ‌ها یکی از شاخه‌های صنایع دستی است که با توجه به تمایل هنرمندان استان فارس به این رشته کارگروه تخصصی توسعه گوهرسنگ‌ها تشکیل شد. 

وی با بیان اینکه تدوین سند استراتژی احیا و توسعه گوهرسنگ‌ها یکی از اقدامات این کارگروه بوده است، گفت: معرفی، عرضه و رونق این صنعت از اهداف این کارگروه است که برگزاری نمایشگاه گوهرسنگ می‌تواند کمک موثری برای رسیدن به این هدف باشد. 

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان فارس با بیان اینکه در این نمایشگاه 30 غرفه به عرضه محصولات گوهرسنگ‌ها می‌پردازند، افزود: ظرفیت این رشته در اشتغالزایی یکی از مواردی است که از برپایی این نمایشگاه دنبال می‌شود. 

الحمدی درباره بازاریابی این صنعت بیان کرد: این صنعت برای رشد نیازمند بازاریابی است و اتاق اصناف استان فارس به عنوان مسئول این امر در کارگروه تخصصی در پی ایجاد بازار برای عرضه محصولات توسط تولیدکنندگان است. 

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان فارس درباره توانمندی استان فارس در تامین مواد اولیه عنوان کرد: در برخی از شهرستان‌های شمالی نظیر بوانات منابعی برای تامین مواد اولیه وجود دارد. 

وی درباره صادرات این محصولات گفت: با توجه به وجود صادرات غیررسمی یا چمدانی در حوزه صنایع دستی نمی‌توان آماری از صادرات گوهرسنگ‌ها ارائه داد علاوه بر آن این صنعت به صنعت جواهرآلات وابسته است و امکان ارائه دقیق آمار وجود ندارد. 

الحمدی افزود: درصورتی که بتوان با کمک دستگاه‌های نظارتی آمار صادرات را به تفکیک ارائه داد می‌توان تولید را به سمت صادرات هدایت کرد.

لازم به ذکر است که:نخستین دوره مسابقات گوهرتراشی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی کشور به میزبانی شیراز برگزار می‌شود. این مسابقات روز شنبه 16 اردیبهشت ماه با حضور 22 نفر شرکت‌کننده و 22 نفر کارشناس همراه از استان‌های مختلف و در محل مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران شیراز برگزار خواهد شد.افتتاح اولین دپارتمان تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و جواهرسازی در راستای توسعه این صنعت سودآور در اسفند ماه سال گذشته و در محل مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران شیراز صورت پذیرفته است.

 آموزش‌های ارائه شده در این مرکز به صورت کاملا رایگان است و علاقه‌مندان می توانند با حضور در این دورها و کسب مهارت‌های لازم زمینه حضور خود را در بازار کار وسیع این حرفه تضمین کنند.
چرا که امروزه صنعت گوهر سنگ‌ها در دنیا از جایگاه اشتغالزائی و ارز آوری ویژه ای برخوردار است،

نام:
ایمیل:
* نظر: