کد خبر: ۱۰۴۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴
مسئول سازمان بسيج كارگري كشور:
طي چند سال اخير بحث توجه اشتغال و توليد به عنوان وظيفه اي شرعي و قانوني مطرح شده است، زيرا رکود اقتصادي و همچنين روند تعطيلي کارخانه ها طي يکي دو سال اخير براي صاحبان صنايع و همچنين خط شکنان توليد، نگران کننده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگری کشور، درباره اوضاع بخش توليد کشور نشستی داشتیم با محمدابراهيم کريمي، مسئول سازمان بسيج کارگري کشور که مشروح این گفتگو به شرح ذیل است.
    
    به نظر شما که با تار و پود بخش توليد کشور درگير هستيد، آيا در اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي کوتاهي شده است؟
    اجازه دهيد با فرمايشات مقام معظم رهبري پاسخ سوال شما را بدهم که برداشت شخصي در آن نباشد. اگر توجه داشته باشيم، حداقل چهار سال است که ايشان بر اقتصاد مقاومتي و اجراي آن تاکيد کرده اند. اين به نظر شما يعني چه؟ بجز اين که ايشان از روند اجراي سياست ها و فرمايشات راضي نبوده و کم کاري مسئولان را در اين زمينه ديده اند؟ پس پاسخ شما مثبت است.
    
    مدتي است که روند تعطيلي کارخانه ها يا تعديل نيروي انساني آنها را شاهد هستيم. شما اصلي ترين دليل اين مساله را چه مي دانيد؟
    بايد توجه کنيم که اغلب تعطيلي ها در کارخانه هايي باسابقه و بزرگ صورت گرفته است. کارخانه هايي که اصولا براساس سياست هاي اصل 44 ظاهرا به بخش خصوصي واگذار شده است. گرچه بخش خصوصي واقعي هم با مشکلاتي مواجه است، اما با توجه به علاقه صاحبان صنايع خصوصي به توليد مي بينيم اين کارآفرينان با چنگ و دندان سعي در زنده نگه داشتن کارخانه دارند، ولي در آن گروه که اول از آنها ياد کردم چنين نيست و بايد در روند واگذاري ها تجديدنظر شود. مشکل اينجاست که اعتقاد به توان ملي جدي گرفته نشده است. کارخانه اي که چند ده سال است فعاليت اقتصادي دارد و محصولاتش هم بازار خوبي دارد و ثبت سفارش از شش ماه قبل در آن شکل مي گيرد، چرا بايد امروز در معرض تعطيلي قرار گيرد. اين کارخانه که با شيوه خصوصي سازي يا همان اصل 44 به افرادي نامناسب تحويل داده شده است، اکنون درگير چنين شرايطي شده چون همان مديران فعلي نااهلش از ابتدا به فکر زنده نگهداشتن اين مراکز نبوده اند و تنها با استفاده از امتيازها و وام هاي کم بهره اي که به واسطه آن گرفته اند، فعاليت هاي اقتصادي ديگري براي خود دست و پا کرده اند. امروز مواد اوليه اين نوع کارخانه ها درحال اتمام است، ولي مديرعامل يا سهامداران هيچ توجهي به آن نداشته و ترجيح مي دهند کارخانه تعطيل شود تا از امتيازهاي ديگر کارخانه مثل زمين، تجهيزات يا... استفاده کنند. براي همين معتقدم بايد سران سه قوه دست به دست هم داده و نسبت به بازنگري در اين گونه بي کفايتي ها اقدام کنند. اين موارد مي تواند مشکلات متعددي براي ايران ايجاد کند.
    
    آيا با کارگران اين واحدهاي توليدي تعطيل شده گفت وگويي داشته ايد؟
    بله؛ وقتي با کارگران اين واحدهاي توليدي صحبت مي کنيم، اظهار مي کنند مديرانشان اصلا توجهي به کارخانه ندارند و اگر منابع مالي براي تهيه مواد اوليه در اختيارشان قرار گيرد، بدون توجه به نيت مديران، کار را ادامه خواهند داد. حال سوال اينجاست وقتي کارگراني که 11ماه حقوق دريافت نکرده اند چنين پيشنهادي مي دهند، چرا نبايد اين روحيه را ميان آنها زنده نگه داريم و از آن براي آباداني ايران استفاده نکنيم؟
    
    نظر شما درباره تاثير واردات بي رويه در اين زمينه چيست؟
    باز برمي گردم به بيانات مقام معظم رهبري، ايشان امسال فرمودند: آن دسته از کالاهايي که داخل ايران توان توليدي داريم واردات خارجي آنها بايد حرام شرعي و قانوني در نظر گرفته شود. خب به نظر شما تکليف چيست؟ مسئولان بايد چه تدبيري داشته باشند؟ بسيج کارگري مطالبه گر اين موارد است و براي بهبود معيشت کارگران و بهبود شرايط اقتصادي اين سرزمين اسلامي وارد ميدان شده است تا به عنوان واسطه عمل کنند تا اضلاع کارفرما، کارگر و توليد را بيش از پيش با يکديگر مرتبط سازد.
    
    قاچاق چه تاثيري در رکود داشته است؟

    کدام قاچاق؛ بايد نسبت به استفاده از اين کلمه دقت بيشتري داشته باشيم. وقتي علي رغم وجود امکانات داخلي مسئولان اعلام مي کنند به دليل نداشتن دستگاه ايکس ري نمي توانند همه کانتينرها را کنترل کنند و تنها از هر يکصد دستگاه کانتينر يکي کنترل مي شود و باقي از مرزهاي کشور کاملا قانوني وارد مي شوند، چطور مي گوييد قاچاق. بايد اين ديد تغيير کند. ما توانمندي داريم و امکانات هم داريم، هرچند مقام معظم رهبري تاکيد کردند براي جلوگيري از اين پديده شوم اگر نيازي به واردات داريم دستگاه بخريم. من اعتقاد دارم اراده اي در اين زمينه نبوده و بايد ديد کلان نسبت به اين شيوه تغيير کند.
    
    برسيم به حمايت از توليدات داخلي؛ برخي معتقدند توليدات داخلي در کلان اقتصاد مثل زيرساخت ها نمي تواند در کوتاه مدت پاسخگو باشد و با واردات بايد نيازها تامين شود. نظر شما در اين زمينه چيست؟
    اين ديدگاه مربوط به افراد نااميد است. فراموش نکنيم همين کارگران و متخصصان ايراني بودند که در دفاع مقدس ناممکن ها را ممکن کردند. اجازه دهيد مثالي براي شما بزنم درباره ايکس ري هاي کانتينري مورد نياز گمرک بخش خصوصي توانمندي بسيار قابل توجهي دارد و يک بخش از نهادهاي نظامي تجارب خود را به عموم معرفي کرد. اين دو بخش مي توانند کل نياز داخلي را تامين کنند و در صورت ارائه سفارش نه تنها از نظر زمان تحويل بلکه از نظر کيفيت قابل رقابت با خارجي ها خواهند بود، اما سفارشي در کار نيست. مورد ديگر درباره واگن هاست؛ گروهي اعلام مي کنند مثلا سالانه به بيش از 1500 واگن براي توسعه و حرکت طبق برنامه نياز داريم که داخلي ها نمي توانند تامين کنند و از برنامه عقب خواهيم ماند. به آنها بارها گفته شد که مشکلي نيست توليد داخلي را خريداري کنيد و خارجي ها را وادار به مشارکت و ساخت با همان توليدکننده داخلي در ايران کنيد. چرا اين اتفاق نيفتاده است؟ شما پاسخ دهيد.

    اين که مقام معظم رهبري چند سال است به بحث اقتصادي تاکيد مي کنند و توليد و اشتغال را به عنوان دو اصل اساسي آن فرموده اند اگر بخواهيم در جهت دستورات ايشان حرکت کنيم، راهي جز اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي نداريم و بايد بحث توليد ملي را جدي بگيريم. من اعتقاد دارم اگر مسئولان و همه ما به جاي اين که دائم دم از اجراي اقتصاد مقاومتي بزنيم، آستين بالا زده و عمل کنيم اوضاع همان طور که مقام معظم رهبري فرموده اند بهبود يافته و قطعا زمينه سلطه بيگانگان از بين خواهد رفت.
   

منبع: روزنامه جام جم

نام:
ایمیل:
* نظر: