کد خبر: ۱۰۵۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۷
هوشمندانه بخوانید
به گزارش تنویر ،
دشمنی و رقابت پایان ناپذیر عربستان با ایران در ماه های اخیر شدت بیشتری گرفته است. پس از مرگ ملک عبدالله و روی کارآمدن ملک سلمان، آل سعود با فاصله گرفتن از سیاست محافظه کارانه به سیاست تهاجمی روی آورد. نتیجه این سیاست نیز حمایت از تروریست ها در سوریه و راه اندازی جنگ یمن بود. در همین جهت سیاست های عربستان در برابر ایران نیز تغییری محسوس پیدا کرد و دخالت های عربستان چه از طریق عملیات های کور و چه از طریق حملات رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران تشدید شده است. 
این سیاست تند که با عصبانیت ریاض از توافق هسته‌ای به اوج رسید، اکنون به جایی رسیده است که سران ریاض «تروریست‌ها» در جنوب شرق ایران را «مقاومت» و گارد مرزی ایران را «ارتش اشغالگر فارسی» می‌نامد. شبکه الاخباریه، شبکه دولتی عربستان سعودی، پس از حادثه عملیات تروریستی اخیر در میرجاوه که به شهادت حداقل ۱۰ نیروی مرزی ایران انجامید، حادثه را کاملا معکوس برای افکار عمومی در عربستان و منطقه روایت می‌کند. الاخباریه عربستان چنین گزارش داده است:  «مقاومت بلوچی [در جنوب شرق ایران] عملیاتی علیه نیروهای اشغالگر فارسی انجام داد که به کشته شدن ۱۰ عنصر و جراحت تعدادی دیگر منجر شد. سازمان بلوچی جیش العدل، مسئولیت این عملیات را که نیروهای گارد مرزی را در منطقه مرزی میرجاوه در بلوچستان "اشغالی" هدف قرار داد، بر عهده گرفت.» این شبکه عربستانی که به بلندگوی تروریست ها تبدیل شد است، در ادامه می گوید: «یک منبع در "مقاومت" گفت که "نیروهای مقاومت" کمینی در منطقه میرجاوه برای نیروهای "اشغالگر" زدند و با نیروهای گارد مرزی وابسته به "اشغالگران" درگیر شدند.» 

عربستان و تحریک گسل های قومی علیه ایران

در کنار الاخباریه، فیصل قاسم، مجری مشهور شبکه الجزیره قطر، در توئیتی ضمن اعلام اینکه عربستان رسما بلوچستان ایران را اشغالی توصیف کرده، نوشت:‌ ایران در انتظار بزرگ‌ترین درگیری‌های داخلی و خارجی قرار گرفت.
این در حالی است که اخیرا، «محمد بن سلمان» جانشین ولی‌عهد عربستان، وزیر دفاع این کشور در گفت‌وگو با شبکه دولتی عربستان، اعلام کرد که ریاض و دیگر کشورهای منطقه باید «نبرد را به داخل ایران» منتقل کنند. اقدامات عربستان علیه ایران طی دو سال گذشته به اینجا ختم نشده است و سال گذشته  برای نخستین بار ترکی الفیصل رئیس پیشین اطلاعات عربستان در نشست سالانه گروهک منافقین (مجاهدین خلق) در پاریس حاضر شد و علیه ایران سخنرانی کرد.
همه این موراد نشان دهنده راهبرد جدید عربستان علیه ایران است. البته عربستان همواره به دنبال تحریک قومیت ها در داخل ایران بوده، اما تشدید این نوع از حملات در ماه های اخیر بسیار معنا دار است. عربستان در سطح منطقه ای بنابر اظهارات مقامات غربی زمین بازی را به ایران واگذار کرده است. در لبنان این کشور نتوانست گزینه مورد نظر خود را به ریاست جمهوری برساند و مجبور شد در برابر میشل عون که مورد حمایت حزب الله بود، عقب نشینی کند. در عراق و سوریه تروریست های مورد حمایت عربستان روز به روز در حال عقب نشینی هستند. در یمن نیز که اوضاع سعودی ها کاملا مشخص است و این کشور در باتلاق یمن گرفتار شده است. در واقع تاثیرگذاری فکری ایران بر منطقه و از جمله بر این چهار کشور باعث شده است تا ملت های منطقه پی به نتایج خطرناک اقدامات عربستان در منطقه ببرند و به نقش آل سعود در توسعه تروریسم در غرب اسیا واقف شوند. 
در این میان عربستان برای جبران این شکست ها برنامه دیگری در سر دارد و آن نیز تحریک قومیت های دینی علیه جمهوری اسلامی است. روشن است که کشور ایران دارای گسل های قومی، زبانی و گاه مذهبی است و دشمن نیز از این زوایه قصد ضربه زدن به ایران را دارد. معمولا یک عامل تشدید کننده ای نیاز است تا در یک مقطع زمانی خاص کمک کند که این گسست‌های غیرفعال، فعال شوند، گسست‌های نهفته به صورت گسست‌های آشکار درآیند و گسست‌هایی که می‌توانند حالت تقاطع داشته باشند، متراکم شوند و به مشکلات فعلی دامن بزنند. در این بین کشورهایی مانند عربستان در سیاست‌های اعلامی‌شان مطرح کرده‌اند که از هر ابزاری برای مهار جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهند کرد و منطقا با توجه به سوابق این کشور می‌توان متصور بود که عربستان از عملیات تروریستی در جنوب شرق کشور حمایت می کند و عاملان این حوادث را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.
 البته نباید به بزرگنمایی قدرت عربستان پرداخت، چرا که امروز عربستان با مشکلات متعددی مواجه است، اما حضور بن سلمان در رأس سیاست های عربستان با توجه به بیماری ملک سلمان باعث شده است تا این کشور سیاست های بسیار افراط گرایانه و مداخله جویانه ای را در پیش گیرد. بن سلمان مرد خطرناکی برای منطقه است و با اتخاذ سیاست هایی که جز شکست برای آل سعود تاکنون هیچ دستاوردی نداشته است، همچنان طرح های ناشیانه خود را دنبال می کند. 

عربستان و تحریک گسل های قومی علیه ایران

از سوی دیگر همزمان با سفر ترامپ به عربستان خبرگزاری رویترز از انعقاد قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلاری فروش سلاح به ریاض و حتی برخی رسانه های قراردداد ۳۰۰ میلیادردی را اعلام کرده اند. همه این موراد نشان دهنده نوع نگاه عربستان به منطقه است. در این میان دامن زدن برخی از نامزدهای انتخابتی به مسائل قویم در ایران می تواند خطرات مهمی را به دنبال داشته باشد و سیاستمدار خامی همچون بن سلمان را در جهت تقویت سیاست های قوم گرایانه علیه ایران راسخ تر کند. از سوی دیگر دولت بعدی ایران باید سیاست هوشمندانه ای در مقابل ریاض اتخاذ کند. همه حاکمیت عربستان با سیاست های جنگ طلبانه پسر پادشاه موافق نیستند و دیپلماسی فعال ایران در قبال عربستان، به عناصر مخالف بن سلمان جهت محدودسازی او در توسعه تروریسم در منطقه، انگیزه و روحیه بیشتری می دهد./ب/گ/

نام:
ایمیل:
* نظر: