کد خبر: ۱۰۵۶۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
رودنی شکسپیر در گفت‌وگو با کیهان:
به گزارش تنویر ، یکی از افتخارات جمهوری اسلامی در طول عمر چهار دهه‌ای آن برگزاری «هر سال یک انتخابات» است. این انتخابات اما زمانی نمود بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم برخی کشورها اصولا با چیزی به نام انتخابات کاملا بیگانه‌اند و در حسرت یک انتخابات عادلانه  و آزاد مانده‌اند. مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان نشان‌دهنده علاقه زیاد ملت ایران به نظام جمهوری اسلامی است و علاوه بر آن به دنیا ثابت کرد که چگونه رویه دموکراسی اسلامی یا همان مردم‌سالاری دینی یک ملت را حول حاکمیت جمع کرده است.«رودنی شکسپیر» کارشناس و فعال حقوق بشری انگلیس و نویسنده کتاب‌هایی همچون «هفت قدم به سمت عدالت» و «اقتصاد دوگانه» از جمله افرادی است که دموکراسی در ایران وی را به ذوق آورده است. شکسپیر هفته گذشته در تظاهراتی علیه جنایات آل خلیفه و آل سعود شرکت کرد.وی در این اجتماع ضمن محکوم کردن اقدامات ضد بشری آل سعود در یمن، تاکید کرده که «حاکمان ظالم عربستان که بویی از آزادی و تکریم حقوق شهروندی نبرده‌اند» و برای همین نیز با نابودی فاصله چندانی ندارند. در همین راستا، مصاحبه‌ای با کارشناس انگلیسی تهیه کرده‌ایم، در این مصاحبه او به ما می‌گوید که چگونه ایران توانسته در منطقه‌ای که از وجود حکومت‌های قرون وسطایی رنج می‌برد، دموکراسی را به عالی‌ترین شکل خود برقرار کند. این مصاحبه را در ادامه می‌خوانیم:

در خلال راهپیمایی ضدحکومت آل‌خلیفه اعلام کردید که «این رژیم ستمگر برای مدت زیادی نمی‌تواند به بقای خود ادامه دهد و به زودی از بین خواهد رفت.» برای خوانندگان ما بگویید چگونه آل خلیفه در معرض نابودی قرار گرفته است؟
اتوکرات‌های خاورمیانه که همان دو تیره آل خلیفه و آل سعود هستند، به حد غیرقابل تصوری به نابودی نزدیک شده‌اند. زوال این حکومت‌ها که بی‌تردید در آینده نزدیک رخ خواهد داد به خاطر این است که آنها هیچ پایه و زمینه دموکراتیک، اخلاقی و یا فرهنگی ندارند و به طور کلی زمانی فرا خواهد رسید که قدرت‌های غربی به این نتیجه می‌رسند که دیگر حمایت از حکومت‌های قرون وسطایی و ظالمی همچون آل سعود و آل خلیفه سودی برای آنها ندارد. علیرغم این، امروز جمهوری اسلامی با برگزاری انتخابات، نمونه‌ای درخشان از سبک دموکراسی اسلامی برای همگان به نمایش گذاشته است. انتخاب ریاست جمهوری اخیر بهترین شاهد مثال این ادعاست. این‌ها همه درحالی است که حکومت‌های مستبدی چون عربستان و بحرین جلوه‌گر رژیم‌های مستبد و سلطنت‌های تاریخ گذشته هستند که به زودی از بین خواهند رفت. نکته قابل توجه در انتخابات ایران استقبال چشمگیر مردم از آن بود که خود نشان‌دهنده علاقه ملت به حکومت این کشور است.
به اعتقاد شما چرا چنین رژیم‌های مرتجعی مردم خود را تحقیر و سرکوب می‌کنند؟
مردم بحرین برای داشتن یک حکومت دموکراتیک  و شجاع مبارزه می‌کنند. حکومت‌های آل خلیفه و آل سعود از لحاظ سیاسی ضعیف، از لحاظ اجتماعی بی‌پشتوانه و از لحاظ اخلاقی ناشایست هستند. اکثر مردم عربستان و بحرین نارضایتی خود را به آنها اعلام کرده‌اند. آن روز فرا خواهد رسید که آمریکا و انگلیس دیگر از حکومت‌های مستبد منطقه حمایت نخواهند کرد، آنها اکنون فقط به فکر منافع مقطعی خود در منطقه هستند.
علیرغم تجاوز رژیم آل‌سعود به حقوق  بشر در کشور خود و همین‌طور در جنگ با یمن همچنان شاهد آن هستیم  که کشورهای غربی مدعی دفاع از آزادی و حقوق ‌بشر، به این کشورها کمک می‌کنند. علت این اقدام را از سوی این کشورها از جمله انگلیس چه می‌دانید؟
آمریکا و انگلیس با فروش سلاح به آل سعود و امضای قرارداد‌های  سنگین نظامی با چنین کشورهایی نمونه بارز از پوشالی بودن ادعای حقوق بشر خود را به نمایش گذاشته‌اند. علت اصلی این است که کشورهای مدعی حقوق بشر تا وقتی دم از حقون انسان‌ها می‌زنند که در راستای منافعشان باشد. در واقع نگاه آمریکا به موضوع حقوق بشر کاملا ابزاری است.
چندی پیش آل‌سعود را عضو پنل حقوق بشر سازمان‌ملل هم کردند. آیا این اقدام مسخره کردن حقوق بشر نیست؟
واقعا شرم‌آور است! درست مثل آمریکا که تمام امتیازات اخلاقی خود را از دست داده است؛ اکنون سازمان ملل متحد هم در همان راستا گام بر‌می‌دارد و دیگر هیچ فضیلت اخلاقی برای خود باقی نگذاشته است. انتخاب بزرگترین ناقض حقوق بشر به عنوان عضو کمیته حقوق بشر در سازمان ملل عملی بسیار متناقض و باور‌نکردنی است، به خصوص در زمینه حقوق زنان که آل سعود در این زمینه بسیار عقب‌افتاده است‌.
به عنوان آخرین سوال، سعودی‌ها به آخرین فناوری‌های تسلیحاتی غرب مجهز شده‌اند اما در یمن حریف انصارالله هم نشده و در باتلاق  این کشور گیر کرده‌اند. علت اصلی این اتفاق را چه می‌دانید؟ چرا سعودی‌ها اینگونه ضعیف عمل می‌کنند؟
به اعتقاد من علت اصلی عدم پیشروی عربستان در یمن نبود وفاداری کافی در بین نظامیان این کشور است. آنها فقط به پول اهمیت می‌دهند و به چیز دیگری توجه نمی‌کنند. رژیم سعودی و سربازانش بزدلان واقعی‌اند. هرگاه که عرصه جنگ تنگ می‌شود آنها ترجیح می‌دهند فرار کنند، چرا که می‌دانند رژیم سعودی ارزش جنگیدن را ندارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: