کد خبر: ۱۰۵۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۸
6 شهید، 300 زخمی و 286 بازداشتی در یورش نظامیان آل‌خلیفه به الدراز و سرنوشت نامعلوم شیخ‌عیسی قاسم
به گزارش تنویر ،

نیروهای آل‌خلیفه در اقدامی که انتظارش می‌رفت روز سه‌شنبه به محل تجمع مخالفان بحرینی که از ماه‌ها پیش در اطراف منزل آیت‌الله عیسی قاسم تحصن کرده‌ بودند، حمله و ۲۸۶ تن را بازداشت کردند. تعداد شهدا به 6 تن و زخمی‌ها به حدود 300 تن افزایش یافته و سرنوشت این روحانی برجسته هم مشخص نیست.
علمای بحرین با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام سوگواری عمومی تا پنجشنبه خواستار  تعطیل شدن بازار‌ها و اماکن تجاری و خاموشی‌های شبانه به احترام شهدا شدند. یک مخالف بحرینی به شبکه خبری المیادین گفت: نظام آل‌خلیفه در راستای جعل روایت گمراه‌کننده‌ای درباره تعداد بازداشت‌شدگان در منزل آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان بحرین از طریق رسانه‌های رسمی خود اقدام کرده و هدفش محکوم کردن تحصن‌کنندگان به اتهامات تروریستی و مجرم خواندن عیسی قاسم به اتهام پناه دادن به تروریست‌هاست. این رهبر مخالفان بحرینی گفت: سرنوشت آیت‌الله عیسی قاسم همچنان نامشخص است و هیچ اطلاعی از او از زمان حمله نیروهای بحرینی به منزلش در دست نیست. نظام درصدد جعل واقعیت درباره تعداد بازداشت‌شدگان در منزل او برآمده است. آنها اتهاماتی درباره وجود سلاح، مواد منفجره و مقادیری بمب در رسانه‌های رسمی خود مطرح کرده‌اند و مدعی هستند در منزل او و محل تحصن مخالفان سلاح یافته‌اند. وی افزود: نظام آل‌خلیفه همچنین تصاویری از اعتراف‌های به زور گرفته شده از برخی بازداشت‌شدگان منتشر خواهد کرد که هدف از آن نقل داستانی ساختگی برای محکومیت تحصن‌کنندگان به اتهامات تروریستی و مجرم خواندن آیت‌الله عیسی قاسم است. این در حالی است که وزارت کشور بحرین روز سه‌شنبه از 5 مورد فوتی در صفوف کسانی که آنها را «ناقض قانون» خوانده است، خبر داد. وزارت کشور بحرین در بیانیه‌ای از بازداشت ۵۰ مظنون امنیتی در جریان عملیات خود در روستای الدراز در نزدیکی منامه خبر داد. این وزارتخانه مدعی شد در بین افراد بازداشت‌شده فراری‌های زندان جو و محکومان تروریستی نیز هستند که برخی از آنها در منزل آیت‌الله عیسی قاسم مخفی شده بودند! منابع به المیادین گفتند: تعداد شهدای روز سه‌شنبه به 6 تن رسیده و 8 نفر از افرادی که در مقابل منزل آیت‌الله عیسی قاسم در الدراز زخمی شدند اوضاع وخیمی دارند. جواد فیروز، رئیس سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق‌بشر بحرین نیز گفت: سرنوشت شیخ عیسی قاسم نامعلوم است و نظام بحرین در راستای اعمال فشار بر مخالفان برای بازگشتن از خواسته‌های‌شان عمل می‌کند. دادگاه بحرین بعد از مدت‌ها تأخیر، روز یکشنبه این هفته جلسه محاکمه آیت‌الله قاسم را برگزار کرد و حکم به یک سال حبس تعلیقی و مصادره تمام اموال وی داد. پیش از این نیز رژیم آل‌خلیفه تابعیت وی را به اتهام‌های واهی از قبیل پولشویی و اقدام علیه امنیت ملی سلب کرده بود. در واقع، حمله وحشیانه آل‌خلیفه به منزل آیت‌الله شیخ عیسی قاسم در حالی صورت گرفت که حدود یک سال از تصمیم دادگاه عالی بحرین مبنی بر سلب تابعیت از رهبر شیعیان بحرین می‌گذشت و رژیم منامه  در طول این یک سال همواره با ترس و احتیاط زیادی با شیخ و پیروان متحصن پیرامون منزلش برخورد می‌کرد. جرأت مقامات بحرینی در صدور حکم علیه شیخ عیسی قاسم طی روزهای گذشته و در ادامه حمله به منزل وی حاکی از چراغ سبز آمریکایی- سعودی دارد و بدون شک سفر دونالد ترامپ به عربستان و برگزاری کنفرانس ریاض با حضور سران کشورهای عربی در سرعت بخشیدن به هجوم نیروهای آل‌خلیفه به رهبر معنوی انقلاب بحرین بی‌ارتباط نیست. در این راستا می‌توان به ورود بی‌سروصدای نظامیان عربستان به بحرین از طریق گذرگاه ملک فهد طی هفته‌های گذشته و در آستانه قرائت حکم شیخ عیسی قاسم و سفر دونالد ترامپ به عربستان نیز اشاره کرد.
تداوم سرکوب‌ها در الدراز
نیروهای امنیتی بحرین روز گذشته در دومین روز یورش‌های خود به منطقه الدراز، به چند خانه در مجاورت منزل آیت‌الله عیسی قاسم حمله کردند.
به گزارش المنار،  نیروهای رژیم آل‌خلیفه بار دیگر به منازل  مجاور منزل آیت‌الله شیخ عیسی قاسم در منطقه‌ای در غرب منامه یورش برده و شماری از جوانان را دستگیر کردند.
هشدار حزب‌الله لبنان به آل‌خلیفه
حزب‌الله لبنان حمله وحشیانه نیروهای رژیم آل‌خلیفه به ساکنان منطقه الدراز را که در حمایت از آیت‌الله عیسی قاسم تحصن کرده بودند، بشدت محکوم کرد. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: آل‌سعود تروریست مسؤول اصلی این حملات هستند. بعد از اینکه پادشاه بحرین اطمینان یافت اربابش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هرگز اجازه بازگشت تنش در روابط میان 2 کشور را نمی‌دهد، گوش‌هایش را از شنیدن نداهای حقوق‌بشر و نظرات برخی شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی مدافع حقوق‌بشر بحرین کر کرده و ارتش و نیروهای نخبه‌اش را که با تجهیزات سنگین حمایت می‌شوند برای سرکوب تحصن میدان الفدا فرستاد.
ادامه واکنش‌ها به حمله خونین الدراز
حوزه علمیه نجف‌اشرف نیز کشتار شهروندان بحرینی در منطقه الدراز منامه و حمله به منزل آیت‌الله شیخ عیسی قاسم را محکوم کرد. نهادهای حقوق‌بشری تجمع اعتراضی روز سه‌شنبه مدافعان شیخ عیسی قاسم در منطقه الدراز را که با حمله خونین نیروهای آل‌خلیفه همراه شد، مسالمت‌آمیز خوانده و این سرکوب را محکوم کرده‌اند. سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: بار دیگر به نظر می‌رسد مهندسان خشونت که ثبات در بحرین را به هم زده‌اند، همان دولت آل‌خلیفه هستند.  مسؤول مرکز حقوق‌بشر بحرین گفت: وقایع الدراز و حمله به شیخ عیسی قاسم نشان‌دهنده عبور نیروهای امنیتی از خط قرمزهاست و نتایج آن فاجعه‌بار خواهد بود. همزمان روز گذشته عراقی‌ها به درخواست مقتدی صدر، رهبر جریان صدری‌ها، در اعتراض به اقدامات دولت منامه، مقابل سفارت این کشور در بغداد تجمع کردند.

دفاع سعودی از سرکوب بحرینی‌ها
در پی حمله مزدوران آل‌خلیفه به منزل آیت‌الله عیسی و بازداشت ده‌ها شیعه و زخمی‌ کردن تعدادی دیگر وزارت خارجه عربستان در حمایت از مواضع و اقدامات مقامات بحرینی در حمله به روستای الدراز بیانیه صادر کرد. به نقل از خبرگزاری رسمی واس،  یک منبع مسؤول در وزارت خارجه عربستان اعلام کرد امنیت و ثبات بحرین جزو جدایی‌ناپذیر از امنیت و ثبات عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس است. این منبع همچنین اقدامات عربستان در حق ساکنان شیعه این کشور را در جهت «حفظ امنیت»، ثبات و حفظ جان شهروندانش و نیز افراد مقیم این کشور خواند!
نام:
ایمیل:
* نظر: