جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۰۲:۵۹:۳۹
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۱۰۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
با کپی برداری از نرم افزارهای خارجی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی و باز هم کپی از یک طرح کپی شده می توان نتیجه گرفت که مُدگرایی به حوزه استارت آپ ها نیز رخنه کرده است.
به گزارش بسیج مهندسین فارس به نقل از حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "چرا برخی از استارت آپ ها در ایران شکست می خورند"، این سوالی است که بی رودربایستی با استفاده از تحلیل های مختلف و البته بهره گیری از نظر کارشناسان در این گزارش به آن پاسخ خواهیم داد.

به نظر شما ایده های تکراری سرمایه گذاری ها را با شکست مواجه می کنند یا تصور اشتباه سرمایه گذاران بر سودآور بودن استارت آپ هایی که مُد میشود و ایده ای خلاقانه عقبه آن نیست منجر به شکستشان خواهد شد؟

کسب و کار اینترنتی هرچند در دنیا رشد یافته شده و گروه های متعددی را برای ایجاد اشتغال و البته سودآوری همچون آهنربایی قوی به سمت خود کشیده است اما در ایران نوپا است و بسیاری در این حوزه هنوز گام برنداشته زمین می خورند، می توان گفت ایده و هدف تکراری یکی از آفت های بزرگ این بخش است، حوزه ای که با پیشرفت دنیای فناوری و اینترنت نمی توان از آن چشم پوشی کرد به شرط آنکه قاعده بازی را در این زمین مستعد بدانید.

زمانیکه یک نرم افزار در کشور با موفقیت مواجه می شود عده ای به معنای واقعی هجوم آورده تا همانند کارکرد آن نرم افزار را با گرافیکی جدید به بازار معرفی و عرضه کنند اما این کار تا جایی می تواند ادامه داشته باشد که این نرم افزارها در ابتدای مسیر باشند، متاسفانه عدم توجه به نیاز مخاطب و تامین نکردن امکاناتی جدید و خلاقانه موجب رویگردانی کاربران از استارت آپ جدید شده و علی رغم سرمایه گذاری تمام انرژی به کار گرفته شده هدر می رود، سوال اینجاست چرا برخی از استارت آپ های به سمتی رفته اند که به طنز می توان گفت هر ایرانی یک استارت آپ ؟!

کپی ایده ها، آفت در دنیای نرم افزارها

دنیای استارت آپ ها دچار آفت شده است، آفت ایده های تکراری، تقلید بی هدف از آنچه مُد شده است، طراحی نرم افزارهایی که تنها پوسته شان تغییر کرده و .... همه از مولفه هایی است که یک کسب و کار اینترنتی را شروع نشده به پایان می رساند.

اما ایده جدید کجاست؟، ایده را باید بر اساس نیاز مخاطب پرورش داد، بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی در ایران نه تنها نیازسنجی مخاطب را ندارند بلکه با تغیرات جزئی به دریای استارت آپ ورود کرده و با تبلیغات رنگارنگ تلاش می کنند تنها مخاطب را جذب کنند غافل از اینکه ایده اصلی با هدفی خاص طراحی شده و به موفقیت می رسد اما ایده های تکراری و نرم افزارهایی که در کوتاه مدت بی مصرف می شوند به زودی طعم شکست را خواهند چشید.

اگر سازنده ای خود خواهان طرحش باشد، خود آن را بسازد و به ارزش آن پی ببرد می توان گفت راه موفقیت را در پیش گرفته، مایکروسافت، فیسبوک، اپل، یاهو و بسیاری از غول های دنیای فناوری نمونه هایی از این کسب موفق هستند.

همانطور که اشاره شد یکی از مهمترین عواملی که استارت آپ ها را محکوم به شکست می کند استفاده از ایده های تکراری است به خصوص در ایران که این امر به وفور دیده می شود، کسب و کارهای نوپا حرفی برای گفتن ندارند و صرف اینکه نرم افزاری با نفوذ در بین کاربران توانسته موفقیت کسب کند و یا سایتی با ایده های نو در حوزه فناوری آغاز به کار کرده و در اندک زمانی تعدد بسیاری از این سایت ها را می بینید، خود گواه بر سخنی است که گفته می شود.

برای اینکه به صورت عینی این موضوع را لمس کنید کافیست مثلا در حوزه موزیک یا فیلم جستجویی در محیط وب داشته باشید خواهید دید که صدها سایت از یک منبع ویدئو و موزیک را کپی کرده و به جای تولید محتوا 90 درصد سایتشان را تبلیغات رنگارنگ پوشانده است.

دلیل دیگر شکست استارت آپ ها کپی برداری از ایده های خارج از کشور است که البته اگر این ایده ها در جغرافیای محلی و با تامین نیاز مخاطب صورت گیرید می تواند قد علم کند و رشد داشته باشد اما آفت این حوزه کپی برداری از کپی یک ایده خارجی است! همین ایده هایی که حتی برای نخستین بار هم کپی می شوند و در کشور به اجرا درمی آیند نیز گاه شکست می خورند زیرا بدون توجه به فرهنگ و شرایط اقتصادی و نیاز مخاطب عرضه شده و بدون استقبال در اندک زمانی جمع آوری می شوند

سرمایه گذاری اشتباه، ایده های تکراری، نرم افزارهای بی مصرف ، مد شدن کپی از نرم افزارهای خارجی، کپی از کپیِ نرم طرح خارجی و ... همه و همه استارت آپ ها در شیب تند شکست قرار می دهند.

مسیری که شرکت ها به اشتباه پیش می گیریند
 
احمد مروتی کارشناس نرم افزار می گوید از طراحان نرم افزار در ایران غالبا مسیر توسعه نرم افزار را پیش نمی گیرند، گام اول شناخت نیاز مشتری است، که شرکت ها قدمی برای شناسایی آن بر نمی دارند، شرکت ها غالبا تولید کننده محصولات و ایده هایی هستند که پیش از این در بازار جهانی معرفی شده است، آن ایده را ایرانی سازی می کنند و در اختیار مشتری قرار می دهند.
 
مروتی در خصوص نمونه ای از این تکرار ایده ها در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: مشخص ترین نمونه کپی برداری از ایده ها را می توان در همین تاکسی های آنلاین دید، ایده جالب است چرا که براداشتی ماهرانه از نرم افزاری مطرح در اروپا و آمریکاست، اگر به اپ استور ها مراجعه کنید این نرم افزار در صدر پردانلود ترین نرم افزارهای جهان هم شده است. در ایران فارسی سازی شده و است در اختیار کاربر قرا گرفته است، در ابتدا دو شرکت با هم سرآن به رقابت پرداختند حالا تعداد نرم افزارهای تاکسی آنلاین از تعداد انگشتان دست هم بیشتر شده است، فضا از حالت رقابتی به تکرار بیهوده رسیده است.
 
مروتی افزود : فضای تاکسی آنلاین را همان دو شرکت در دست گرفتند، شاید با آپشن های بیشتر بتوان تحولی ایجاد کرد اما احتمال موفقیت مابقی شرکت ها بسیار پایین است، حال اگر همان شرکت بجاتی تقلید یک ایده ها مصرف شده کمی به نیاز مشتری بیشتر توجه می کرد امروز شاهد تولیدات متنوع تری بودیم.
 
استارت آپ‌ها فراموش شدند، مگر ما در این کارگاه ایده پردازی داریم؟
 
یکی از مهمترین اهداف استارت آپ ها پروش ایده بود از استارت آپ در جهان به عنوان کارگاه های ایده پردازی هم یاد می شود، بسیاری از محصولات که امروز در جهان فناوری استفاده می شود از همین کارگاه های ایده پردازی بیرون آمدند، اما در ایران پس از یک دوره رشد، امروز این کارگاه ها در یک دایره تکرار قرار گرفتند.
 
متولی این استارت آپ ها باید شرکت های مطرح فناوری و دانشگاه ها باشند، اما در ایران هر دو این بخش ها تنها شرکت کنند هستند، در دانشگاه های کشور به ندرت شکل گیری چنین جلساتی را شاهد هستیم، رضایی فارغ التحصیل رشته کامپیوتر می  گوید آنچه که در 4 ساله لیسانس و 144 واحدی که پاس کرده است آموخته است، تنها مباحثی کلاسیک و تئوری و پایه ای بوده است و هیچگاه در دانشگاه در هیچ پروژه ای قدم نگذاشته است.
 
رضایی که خود از مربی های برگزاری استارت آپ ها بوده است در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در استارت آپ ها ایده های خوبی را می توان پیدا کرد، اما بدی این کارگاه ها این است که نتوانسته خط وصلی بین ایده و شرکت های سرمایه گذار باشد، شرکت ها همچنان علاقه دارند در مسیر سنتی و با مشتری های محدود خود قدم بگذارند و ریسک حضور در این بازار جدید را نپذیرند.
 
رضایی پیرامون نقش محل های آکادمیک در ایده پروری و برگزاری چنین جلساتی  گفت: معمولا علاقه نشان نمی دهند، استاد ها حاضرند به عنوان داور در این جلسات حاضر شوند، البته به صورت داوطلبانه اما معمولا از سوی خود دانشگاه اقدامی صورت نمی گیرد، در حالی که همین جلسات می تواند محل درآمدی برای خود دانشگاه هم باشد و از آن مهمتر در مسیر ورود هرچه سریعتر دانشجو به بازار کار هم موثر باشد.
 
چه کنیم در مسیر بهترین ها قرار بگیریم
 
اگر امروز بخواهیم تنها مصرف کننده ایده های تکراری باشیم هیچگاه شانس موفقیت در بازار جهانی را نخواهیم داشت در داخل کشور ها پس از مدتی مشخص از چرخه رقابت حذف می شویم، آنچه امروز به آن در داخل کشور نیاز داریم، جذب ایده های نو و به روز است و نه کپی برداری از ایده های مصرف شده، بازار نرم افزار ها زمانی شکوفا می شود که به همان اندازه که به گرافیک، کد نویسی و امنیت محصول توجه و هزینه می کنیم در راه خرید ایده ها بکر و پرورش ایده پرداز ها هم گام برداریم.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: