کد خبر: ۱۰۵۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
معاون سازمان استاندارد خبر داد:
بسیاری از تولیدکننندگان سوسیس و کالباس از خمیر مرغ در تولیدات خود استفاده می‌کنند که این کار غیرقانونی و غیراستاندارد است/سوسیس‌های موجود در بازار سالم هستند اما یک واقعیت تلخ برای سوسیس‌های کِرم زده وجود دارد...

             

معاون سازمان استادندارد از تخلفات گسترده در فرآورده های گوشتی سوسیس و کالباس خبر داد.
به گزارش «بیکافارس» از خبرگزاری ایلنا، بهادر کاظمی معاون سازمان استاندارد از تخلفات گسترده در واحدهای تولید فرآورده‌های گوشتی خبر داد و گفت: بسیاری از تولیدکننندگان سوسیس و کالباس از خمیر مرغ در تولیدات خود استفاده می‌کنند که این کار غیرقانونی و غیراستاندارد است.
استفاده بیش از حد از نگهدارنده‌ها در تولید سوسیس و کالباس  واستفاده از نیترات در تولید سوسیس و کالباس بسیار حائز اهمیت است که میزان این ماده در ایران هم‌اکنون به 100 پی‌پی‌ام می‌رسد.
همچنین تشدید تحریم‌ها باعث افزایش قیمت گوشت و ادویه موردنیاز وارداتی در صنعت سوسیس و کالباس شده است، ادویه‌های مورد استفاده در صنایع سوسیس و کالباس علاوه بر تامین از تولیدات داخلی، از کشورهای هند و ویتنام نیز وارد می‌شوند و قیمت این ادویه‌ها بعضا تا 300 درصد افزایش یافته است.
بنا بر این گزارش مصرف سرانه سوسیس و کالباس در ایران تنها 150 تا 200گرم است، در حالی که این رقم در اروپا و آمریکا حتی به 15 کیلوگرم هم می‌رسد.

ماجرای سوسیس های کرم زده

  مدتی است که تصاویر و فیلم‌هایی مبنی بر وجود کِرم در درون سوسیس‌های برندهای مختلف این فراورده گوشتی در بازار ایران از سوی شهروندان منتشر می‌شود و چندین بار است که به مردم توصیه شده تا سوسیس و کالباس را از برندهای معتبر خریداری کنند اما واقعیت سوسیس‌های کِرم زده که امروز باعث نگرانی مردم در سراسر کشور شده است، چیست؟

در هفته‌های گذشته فیلم‌هایی در فضای مجازی از کِرم سوسیس یا حشرات درون سوسیس‌های یکی از برندهای معروف ایرانی منتشر شد و این بحث مطرح شد که آیا این فیلم‌ها واقعی است و کِرم، درون سوسیس‌ها وجود دارد؟ پاسخ به این سوال منفی است. در واقع موجودات درون سوسیس‌ها "لارو مگس" است.

مگس‌های مادر علاقه زیادی به تخم ریزی در مواد پروتئینی دارند و برای تولید مثل به مکانی نیاز دارند که در آن آب و مواد پروتئینی به میزان کافی وجود داشته باشد. یکی از مکان‌های مورد علاقه مگس‌ها برای تولید مثل، سوسیس است چرا که تمامی منابع مورد نیاز برای رشد یک مگس را دارد. پس از گذشت چند ساعت از تخم ریزی مگس مادر، این تخم‌ها تبدیل به "لارو مگس" تبدیل می‌‍شوند که شبیه به کِرم است اما کِرم نیست!

لارو مگس از زمانی که به دنیا می‌آید تا به شفیره و مگس تبدیل شود، اشتهای بسیار زیادی دارد و مانند جاروبرقی فقط به دنبال خوردن است.  سوسیس در کارخانجات به صورت بهداشتی و بدون هیچ مشکلی در دمای ۷۲ درجه سانتی گراد پخته می‌شود. موجوداتی که در ویدیوهای منتشر شده  در فضای مجازی می‌بینید، کرم نیستند و اصلا در هنگام تولید سوسیس در کارخانجات ایجاد نمی‌شوند بلکه در زمان پخش و فروش سوسیس رخ می‌دهد. چرا که روش توزیع و فروش برخی از سوسیس‌ها بهداشتی نیست و در صورت بازشدن قسمتی از بسته بندی سوسیس‌ها شاهد تخم ریزی مگس و وجود لاروهای مگس در آن هستیم.

بهتر است در هنگام خرید سوسیس اقدام به خرید سوسیس با بسته بندی ثانویه و داخل وکیوم کنید یا سوسیس‌های با بسته‌بندی باز شده و یا پاره را خریداری نکنید. همچنین به نام شرکت سازنده، نشان استاندارد سازمان غذا و دارو، تاریخ تولید و انقضا توجه کنید تا خریدی سالم داشته باشید.   

با مضراتی که سوسیس و کالباس‌ها دارند همه مردم جهان در تلاش هستند تا با محدود کردن این خوراکی از برنامه غذایی خود به سلامتی‌‌شان کمک کنند.

قصاب گیاه‌خواری توانسته با کمک سبزیجات سوسیسی طبخ کند که شبیه به گوشت است و همان طعم سوسیس را می‌دهد اما در واقع از سبزیجات تهیه شده است.

این قصاب گیاه‌خوار که در شمال شرقی آمریکا و در ایالت مینیاپولیس زندگی‌ می‌کند معتقد است غذای ابداعی او در نوع خود در جهان جزء اولین‌ها محسوب می‌شود که طرفداران بسیار زیادی دارد.

این ساندویچ که با گوشت گیاهی آماده شده به علت رضایت تمام مشتری‌هایش نامزد جایزه بهترین غذا در آمریکا شد.

5250727_5785250728_771

ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر: