کد خبر: ۱۰۵۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۹
تغيير نگاه به جوانان يا چراغ سبز به نظم نوين امريكايي با رهبري جوانان جهان‌؟
به گزارش تنویر ،
در پروژه رهبران جوان، جوانان كشورهاي مختلف مجري دستيابي به نظم نوين جهاني به سبك امريكا هستند. بر اين اساس مجمع رهبران جوان جهاني هر سال 200 تا 300 جوان برگزيده از سراسر جهان را به عضويت و حضور در برنامه‌هاي خود دعوت و در فرآيندي پنج ساله آنها را براي پيشبرد اهدافشان آماده مي‌‌كنند. هدف نهايي اين مجمع تربيت رهبراني براي آينده كشورهاي مورد‌نظر است. در همين راستا چندي پيش بود كه رئيس بخش جوانان و هيئت اسكان بشر سازمان ملل متحد به ايران آمد و در ديدار با مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان پيشنهاد كرده موضوع رسيدگي به وضعيت جوانان از ايران و ابتدا در آسيا و منطقه آغاز شود و سپس ايران رهبري در موضوع جوانان جهان را به عهده بگيرد. هم اكنون نيز ساخت كمپ رهبران جوان جهان در شيراز آغاز شده است.
 
تقارن احياي دوبارهسازمان ملي جوانان با دستور دكتر روحاني و پيوستن به طرح رهبران جوان جهان در دولتي كه كابينه‌اش با متوسط سني 59 سال به كابينه پيرمردها مشهور است، يكي از نكاتي است كه اهداف احياي دوباره سازمان ملي جوانان را در هاله‌اي از ابهام فرو مي‌برد و اين ابهام با پيشينه تاريخي و اهداف رهبران جوان جهان از يك سو و حواشي اسناد و طرح‌هايي نظير 2030 كه طي سال‌هاي اخير در حوزه روابط بين‌المللي امضا شده است، نگراني‌ها در اين باره را افزايش مي‌دهد.
  
شكل‌دهي به آينده جهان
پروژه نظم نوين جهاني، جهاني‌سازي و خاورميانه جديد موضوع تازه‌اي نيست و سال‌هاست اين هدف در رأس فعاليت‌هاي دكترين امنيتي امريكا قرار دارد و طي سال‌هاي اخير اين هدف در ذيل پروژه‌هايي با ظاهر نوعدوستانه و عام‌المنفعه پيش مي‌رود.
در وبگاه مجمع رهبران جوان جهاني آمده است «جذب جوانان شاخص براي شكل‌دهي به آينده جهان»؛‌ عبارتي كه كاركرد اين مجمع را در چند كلمه كوتاه خلاصه مي‌كند.
مجمع رهبران جوان جهاني Young Global Leaders يا به اختصار YGL، از سال 2004 به عنوان زيرمجموعه‌اي از «مجمع جهاني اقتصاد» از سوي «كلاوس شواب» مؤسس مجمع جهاني اقتصاد راه‌اندازي شد. اين شبكه مدعي است تا كنون بيش از هزار نفر از جوانان منتخب از سراسر جهان عضو «رهبران جوان جهاني» هستند و آماده مي‌شوند تا تأثير شگرفي بر آينده جهان داشته باشند. دفاتر اين شبكه در شهرهاي بزرگ جهان واقع شده است و در حال حاضر بيش از 200 حلقه اين شبكه در سراسر جهان از جمله در ميدان آرژانتين تهران مستقر هستند. اين مجمع در ايران و در ميان جوانان ايراني هم فعاليت‌هاي گسترده‌اي را آغاز كرده است؛ ‌فعاليت‌هايي در پوشش مجمع جوانان سازمان كنفرانس اسلامي كه گويا وابسته به عربستان سعودي است و مسئوليت اجراي طرح‌هاي مجمع رهبران جوان جهان را در كشورهاي اسلامي به عهده دارد.
 
افراد اين شبكه در قالب همايش‌هاي پي‌در پي و بودجه‌هاي كلان خرج شده توسط دولت امريكا كه ذيل عنوان ديپلماسي عمومي به پيش برده مي‌شود، براي مأموريت‌هاي سياسي آموزش مي‌بينند. در حقيقت، گزينه‌هاي انتخاب شده براي رهبران جوان جهان در پارادايمي از ارزش‌هاي امريكايي مورد تربيت دقيق قرار گرفته و سپس به جامعه خود برگشته‌ است يا در مجامع بين‌المللي ايفاي نقش جدي مي‌كنند. شيوه عمل اين شبكه براي سال‌هاي 2016- 2015 فعاليت‌هاي علمي و فناوري است تا به اين وسيله بتواند جرياني را تربيت و سازماندهي كند كه اين جريان با به‌چالش كشيدن حكومت‌هاي مدنظر، نقش تأثيرگذاري در عرصه حاكميتي و جامعه مدني اين كشورها داشته باشد. آنها در ميدان عمل، مأموريت خود را در قالب يك مطالبه اجتماعي و مدني به نمايش مي‌گذارند. در بخشي از سند امنيت ملي امريكا آمده است: «ما در حال به‌دست گرفتن ابتكار عمل براي ايجاد روابط جهاني و شناسايي رهبران آينده در دولت، كسب و كار و اتصال آنها به يكديگر و جامعه مدني و مهارت‌هاي مورد نياز براي رشد كردن آنها هستيم. ما برنامه‌هاي جديد تبادلات ميان جوانان امريكايي از آفريقا گرفته تا جنوب شرق آسيا را پيگيري مي‌كنيم.‌»
  
چهره‌هاي شاخص ايراني رهبران جوان جهان
نظم نوين جهاني مورد نظر امريكا، همانطور كه در ابعاد اقتصادي، سياسي، نظامي و... در جريان است، در حوزه فرهنگ و اجتماع و سرمايه‌گذاري روي نسل جوان كشورهاي هدف و از سوي نهادهاي مختلف ايالات متحده در حال اجراست. پروژه «جوانان جهان» از جمله برنامه‌هاي وزارت خارجه امريكا در همين راستاست.
 
«رهبران جوان جهاني» در ميان كشورهاي غرب‌ آسيا و شمال آفريقا هم از همان ابتداي تأسيس، افراد شاخصي را براي آموزش و تربيت برگزيده است. اين افراد عموماً چهره‌هاي شاخص اقتصادي، فعالان مدني، وكلا و فعالان حقوق بشر و همچنين در مواردي از خبرنگاران هستند. شبكه رهبران جهاني از سال 2005 به طور جدي وارد فاز عضوگيري در داخل كشور و تكميل زنجيره اين شبكه از تهران تا سوئيس و امريكا شد. چهره‌هاي انتخاب شده براي اين پروژه هم از قضا از جمله فعالان تجديدنظرطلب با سوابق كيفري و اقدامات عليه امنيت ملي و ارتباط با سرويس‌هاي اطلاعاتي بيگانه هستند. شادي صدر، بهمن قبادي، فاطمه حقيقت‌جو و سيامك نمازي از جمله چهره‌هاي ايراني عضو رهبران جوان جهان هستند و گفته مي‌شود سيامك نمازي حامي مالي شبكه ياد‌شده در ايران است و هزينه‌ برنامه‌هاي «رهبران جوان» را تأمين مي‌كند.
 
سال گذشته نيز اردوي شاخه اسلامي مجمع تحت عنوان مجمع جوانان سازمان كنفرانس اسلامي از 28 مردادماه تا 3 شهريور سال‌جاري در آنتالياي تركيه برگزار شد و وزارت ورزش و جوانان هم جوانان برگزيده كشورمان را به اين مجمع بفرستد، ‌اما با پيگيري‌هاي روزنامه جوان و خبرگزاري فارس و با توجه به تحولات تركيه رضا حجتي، مدير كل مشاركت‌هاي اجتماعي جوانان وزارت ورزش و جوانان از احتمال منتفي شدن اولين اردوي مجمع جوانان سازمان كنفرانس اسلامي در تركيه سخن گفت. كميسيون امنيت ملي نيز قرار شد به اين موضوع ورود كند.
حال بناست سازمان ملي جوانان دوباره احيا شود؛‌سازماني كه انتظار مي‌رود در دوره جديد حيات خود تحولي در نگاه دولت به جوانان را پديد آورد بي‌آنكه در تند باد برنامه‌هاي بين‌المللي كه بي‌ترديد بيش از خود ما دلسوزمان نيستند، هضم شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: