جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۰۰:۱۴:۴۶
کد خبر: ۱۰۵۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶
القاصی مهر:
عضو شورای عالی سازمان بسیج حقوق دانان فارس در همایش نسیم مهر گفت: خانواده‌های زندانیان یک قشر فراموش شده و رها شده در جامعه هستند.


به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان از فارس؛ مراسم سالانه انجمن حمایت از زندانیان استان فارس به مناسبت روز ملی «نسیم مهر» و حمایت از خانواده زندانیان با حضور رئیس کل دادگستری، دادستان عمومی و انقلاب شیراز، مسئولان قضایی و اجرائی، خیرین و خانواده زندانیان برگزار شد.

 

 

علی القاصی مهر، رئیس کل دادگستری استان فارس پیرامون گام برداشتن خیرین در مسیر کمک و دستگیری از زندانیان گفت: وقتی به آموزه های دینی، آیات و روایات نقل شده از معصومین (ع) نگاه می کنیم می بینیم هیچ عملی به اندازه انفاق و کمک به نیازمندان سفارش نشده است.

 

 

وی با بیان اینکه خانواده‌های زندانیان یک قشر فراموش شده و رها شده در جامعه به شمار می‌روند، افزود: بسیاری از اقشار محروم و نیازمند کمک در جامعه نزد عموم مردم و خیرین شناخته شده هستند اما خانواده زندانیان که محروم ترین قشر جامعه محسوب می گردند، اغلب به فراموشی سپرده شده و یا با نگاه های منفی جامعه روبرو می شوند.

 

 

عضو شورای عالی سازمان بسیج حقوق دانان فارس با تأکید بر اینکه خانواده زندانی اولین قربانی بزه و جرم محسوب می شود، از خیرین و نیک‌اندیشان خواست برای حمایت از زندانیان جرائم غیرعمد و خانواده آنان اهتمام بیشتری  نمایند.

 

 

القاصی مهر با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی جمعیت زندانیان جرائم غیر عمد و مالی استان نسبت به سال گذشته، مطرح کرد: عمده زندانیان استان فارس فاقد شغل هستند و این امر نشان دهنده آن است که بسیاری از این افراد بخاطر عدم شغل مناسب و یا در نتیجه فشار های اقتصادی و اجتماعی روند انحرافی را در پیش گرفته اند.

 

 

وی با بیان اینکه از دید جرم‌شناختی، فرد زندانی مقصر و گناهکار اصلی نیست بلکه عوامل مختلف اجتماعی سبب می‌شود زندانی قربانی جامعه شود، خاطر نشان کرد: بیکاری در جامعه یکی از علل اصلی در افزایش جمعیت کیفری است.

 

 

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با اشاره به وجود نگرش نادرست در خصوص زندانی و خانواده زندانی در جامعه، بیان کرد: بسیاری از  افراد جامعه تصور مى كنند هر نوع زندانى، تبهكار و مخل نظم و متعرض حقوق جامعه است در حاليكه هر  زندانى مجرم نيست و بر فرض مجرم بودن خانواده وى كاملا بى گناه است كه با زندان افتادن سرپرست وى در عمل خانواده اش مجازات مى شود.

 

 

القاصی مهر تصریح کرد: امروزه بخشی از آسیب‌های کلان جامعه به زندانیان و خانواده‌های آنان مرتبط است و به همین منظور نیک‌اندیشان در حمایت از خانواده‌های زندانیان انفاق و همت بیشتری داشته باشند.

 

 

وی با اشاره به نقش دولت به عنوان متولی مسائل اقتصادی جامعه به آسیب‌های رو به افزایش ناشی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، افزود: جمعیت کیفری امروز که هزینه های زیادی صرف آنان می شود اغلب معلول آسیب های مختلف جامعه هستند.

 

 

عضو شورای عالی سازمان بسیج حقوق دانان فارس ادامه داد: اگر ما زمینه ایجاد یک جامعه برخوردار از حیث اشتغال و رفاه را فراهم نمائیم و همه بتوانند از شرایط برابر اجتماعی بهره مند باشند، قطعاً با چنین جمعیت کیفری بالایی مواجه نخواهیم بود.

 

 

القاصی مهر با بیان اینکه جرم و پدیده مجرمانه امری چند بُعدی و دارای علل و عوامل مختلف است، تصریح کرد: شخص مجرم و بزه کار اولین قربانی است و فرد شاکی و زیان دیده در شکل گیری فرآیند مجرمانه دارای نقش است.

 

 

وی جامعه و دولت به مفهوم عام آن را در وقوع پدیده های مجرمانه دارای نقش دانست و افزود: قوانین موجود که امروز مبنای زندگی ما می باشد، قوانین در برگیرنده و جامعی نیست، بنابراین بخش های مختلف در پدید آمدن جرم نقش دارند.

 

 

رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از زندانیان دارای جرائم غیر عمد هستند، مطرح کرد: با توجه به علل حضور افراد در زندان می بینیم که به طور مثال زندانیان تصادفات در نتیجه حادثه ای که ناشی از عدم استاندارد وسایل نقلیه و یا راه ها بوده است در زندان به سر می برند، این در حالی است که پس از زندانی شدن این افراد، ما آن ها را به عنوان یک مجرم تلقی می کنیم.

 

 

القاصی مهر تغییر رویکرد و نگرش جامعه نسبت به زندانیان و بخصوص خانواده آنان را یک امر مهم و اصلاح این دیدگاه را امری موثر در سلامت جامعه ارزیابی کرد و افزود: با افتادن فرد به زندان و عدم توجه به نیازهای خانواده وی تنها چرخه جرم تکمیل می شود.

 

 

وی با ابراز امیدواری از تغییر نسبی دیدگاه عمومی جامعه نسبت به زندانیان و خانواده آنان در نتیجه اطلاع رسانی و همت رسانه ملی، به نقش آفرینی خبرنگاران، اصحاب رسانه و مطبوعات اشاره کرد و ادامه داد: انتظار داریم که این قشر فرهیخته جامعه با قلم فرسایی در این حوزه ذهن افراد صالح و خیر اندیش جامعه را به سمت کمک بیشتر به این افراد هدایت کنند.

 

 

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با بیان اینکه اطلاع یافتن صحیح افراد از وضع زندانیان و خانواده آنان زمینه ساز قدم گذاشتن افراد بیشتر جامعه در راستای حل معضلات این بخش است، خاطر نشان کرد: استان فارس یک استان برخوردار از نظر ظرفیت وجودی انسان های صالح و نوع دوست است، اما آنچه مهم است ایجاد اهتمام در عزم و اراده آنان و بسیج خیرین در راستای کمک به خانواده زندانیان نیازمند است.

 

 

علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب شیراز پیرامون اهداف انجمن حمایت از زندانیان استان فارس، گفت: بازپروری و اصلاح زندانیان، کمک به اشتغال پس از آزادی از زندان، ترغیب زندانیان به فعالیت‌های ورزشی، هنری و فرهنگی و حمایت از خانواده‌های زندانیان از جمله اهداف انجمن است.

 

 

وی با بیان اینکه به خاطر محدودیت‌های مالی هنوز به طور کامل اهداف انجمن محقق نشده است، تصریح کرد: تاکنون به همت خیرین اقدامات خوبی در راستای حمایت از زندانیان و خانواده‌های ایشان شده است که نیازمند لطف و توجه بیشتر آنها است.

 

 

رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از زندانیان با اشاره به ارائه خدمت از سوی مددکاران و مشاوران به خانواده‌های زندانیان، مطرح کرد: به مناسبت پنجم خرداد، روز ملی حمایت از خانواده زندانیان این جشن برگزار شده تا قدمی در جهت فرهنگ‌سازی در جامعه باشد.  

 

 

صالحی خاطرنشان کرد: هدف ما جا انداختن این باور دربین مردم است که خانواده زندانی مجرم نیست بلکه خود، قربانی جرم است و باید مورد حمایت مالی و معنوی قرار بگیرد.

 

 

وی ادامه داد: متاسفانه مشکلات مالی گریبان‌گیر خانواده‌های زندانیان است با وجود اینکه خانواده زندانیان نباید دغدغه‌ای جز حبس داشته باشند.

 

 

دادستان عمومی و انقلاب شیراز خاطر نشان کرد: اگر از خانواده زندانیان حمایت نشود به خاطر داشتن مشکلات و فشارهای اجتماعی به سمت طلاق، ترک تحصیل و تکدی‌گری و دیگر آسیب های اجتماعی سوق داده می‌شوند.

 

 

صالحی خطاب به همسران زندانیان حاضر در مراسم «نسیم مهر» گفت: شما باید سعه صدر داشته باشید و با وجود دوری عزیز خانواده‌تان فضای خانه را آرام نگه دارید و با امید دادن، به همسر خود روحیه بدهید.


نام:
ایمیل:
* نظر: