سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۱:۳۶:۴۱
کد خبر: ۱۰۵۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
حجت الاسلام رجایی نسب خبرداد:
معاون قضایی دادگستری کل استان فارس از رسیدگی خارج از نوبت به پرونده های قضایی تشکیل شده در ماه رمضان در شعبه های ویژه در دادسرا ها و دادگاه های شیراز خبر داد.



به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان از فارس؛ حجت الاسلام سید صدرالله رجایی نسب، معاون قضایی دادگستری کل استان و استاد خبره بسیج حقوق دانان فارس در همایش "صیانت از حرمت ماه مبارک رمضان " در سالن همایش های شهر شورای اسلامی شهر شیرازگفت: ماه رمضان یک فرصت استثنایی و عفو عمومی است که در موقعیت های خاص اتفاق می افتد.

 

وی با اشاره به عفو عمومی در زمان پیامبر بزرگوار اسلام و اوایل انقلاب اسلامی توسط امام راحل (ره)، بیان کرد: خدای رحمان و رحیم به دنبال بهانه ای است برای برگشت انسان های خطاکار، شاه راه و آزاد راه های برای برگشت انسان ها قرار داده است؛ بدون هیچ گونه واسطه ای به دنبال بهانه برای عفو استثنائی می باشد.

 

معاون قضایی دادگستری کل استان فارس مطرح کرد: ماه مبارک رمضان ماه دعا، استغفار و توبه می باشد؛ شایسته است که حرمت این ماه به تمام معنا حفظ شود که یکی از راه های حفظ حرمت این ماه مبارک تشکیل جلسات همفکری و هم افزایی نیروهای نظامی، انتظامی، قضایی و مردم بسیجی است که دست به دست هم بدهیم تا حرمت این ماه را آن گونه که شایسته و سزاوار است حفظ کنیم.

 

حجت الاسلام رجایی نسب ادامه داد: هیچ ماهی در ماه های سال به ارزشمندی و عظمت ماه رمضان نداریم، در این ماه به دعوت خدا و میزبانی خدا دعوت شده ایم و مقدمات برای غفران فراهم است که این فرصت و عفوعمومی سالی یک بار اتفاق می افتد و اگر از آن استفاده نکنیم، بی تردید دچار ضرر و زیان خواهیم شد.

 

 

وی با بیان اینکه ما مسلمان و شیعه هستیم و معتقد به دینی هستیم که اعمالی همچون گرفتن روزه در ماه رمضان در آن واجب است، خاطر نشان کرد: روزه خواری حرام است ولی جرم نیست، تظاهر به روزه خواری جرم است، وظیفه ی ما این است که با جرم برخورد کنیم، اقدام و عملکرد انسان بی تدبیر و بی توجه و قانون شکن باعث می شود که جایگاه دین در چشم دینداران تضعیف شود.

 

استاد خبره بسیج حقوق دانان فارس مبنای دین اسلام را براساس سهولت و آسان گیری دانست و مطرح کرد: شریعت ما، شریعت سهله است به عنوان مثال اگر کسی به هر دلیلی توانایی روزه گرفتن نداشته باشد می تواند در روزهای دیگر سال آن را جبران کند، ولی بی حرمتی را اسلام نمی پسندد.

 

حجت الاسلام رجایی نسب تصریح کرد: در قانون برای تظاهر به روزه خواری مجازات تعیین شده است، هدف ما این است که فرهنگ سازی کنیم و در میدان با تموم وجود حضور داشته باشیم، نظامی، انتظامی، بسیجی، قضایی و همه ی گروه ها وظیفه دارند در مقابل تظاهر به روزه خواری مقاومت کنند.

 

وی با اشاره به عدم تکلیف در قبال افرادی که به آن ها روزه واجب نیست، گفت: به افراد مسافر و بیمار و کسانی که توانایی روزه گرفتن را ندارند، عرض می کنیم که به صورت پنهانی روزه خود را افطار کنید، در معرض عموم که چهره دین را در محضر مردم سبک می کند، توقع داریم این اتفاق رخ ندهد.

 

معاون قضایی دادگستری کل استان فارس افزود: هر کس به سهم و اختیارات نظامی خودش، تلاش کند که مردم حرمت دار این ایام باشند، تذکر دهیم و با افرادی که تعمدا روزه خواری را انجام می دهند، برخورد قضایی کنیم.

 

حجت الاسلام رجایی نسب بیان کرد: با تاکید رئیس کل دادگستری فارس، برای رسیدگی خارج از نوبت به پرونده های قضایی که در این ایام تشکیل می شود، شعبه هایی ویژه در دادسرا ها و در دادگاه ها تشکیل شده است که افراد شایسته مجازات، در کوتاه ترین مدت مجازات شوند.

 

وی با بیان اینکه فاصله ی بین وقوع جرم و اجرای مجازات هرچه قدر کمتر باشد، آثار آن در جامعه بیشتر است، تصریح کرد: خاصیت قضایی حکم و برخورد زمانی برای خود شخص و دیگران اثر گذار است، که در فاصله کوتاهی اعمال مجازات شود که درس عبرتی می شود برای کسانی که حریم ماه خدا را رعایت نمی کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: