کد خبر: ۱۰۶۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
روزنامه رای الیوم :
به گزارش تنویر ، روزنامه اینترنتی رأی الیوم که از لندن به روز می شود در سرمقاله امروز خود نوشت:  دو حمله تروریستی در تهران رخ داد یکی حمله به پارلمان و دیگری حمله انتحاری در مرقد امام خمینی(ره). آیا این حملات آغازی برای انتقال جنگ به عمق ایران است؟ و آیا  گروه تکفیری صهیونیستی داعش عامل واقعی آن بود؟ رابطه این دو حمله با بحران رو به وخامت بین قطر و عربستان سعودی چیست؟

رأی الیوم در سرمقاله خود ضمن طرح این پرسش‌ها نوشت: برای ما به عنوان ناظر و تحلیلگر، پیگیری انفجارهای خونین و سیاسی منطقه خاورمیانه و جهان، کار دشواری شده است و برای انتقال از بحرانی به بحران دیگر بین قاره های مختلف له له می زنیم.

پس از انفجارهای منچستر و حملات با خودرو و سلاح سرد در لندن اکنون با دو حمله هماهنگ شده در قلب تهران پایتخت ایران غافلگیر شدیم. اولی حمله سه فرد مسلح به پارلمان بود و دیگری حمله انتحاری یک نفر در مرقد امام خمینی (ره) بود که فرد انتحاری خودش را منفجر کرد و آمارهای اولیه نیز از کشتن سه نفر و زخمی شدن 37 نفر دیگر حکایت داشت.

نمی توان این دو حمله را از حملات مشابهش در منچستر و لندن و نیز از تحولات بحران رو به وخامت خلیجی بین کشور قطر از یک طرف و عربستان سعودی و امارات و بحرین و مصر از طرف دیگر جدا دانست و مبالغه نکرده ایم اگر بگوییم بین آنها پیوستگی تنگاتنگی وجود دارد که سرنخ‌های آن در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.

نکته تأمل برانگیز آن بود که داعش مسئولیت این دو حمله را در تهران به عهده گرفت و بیانیه رسمی به نقل از این گروه منتشر شد که خبرگزاری «اعماق» آن را صادر کرد و نشان از آن بود که مسئولیت آن را به عهده گرفته است. 

این در حد اطلاع ما که خبرهای این شبکه را از زمان تأسیسش به دقت پیگیری می کنیم برای نخستین بار بود که این شبکه مسئولیت چند حمله را در داخل پایتخت ایران یا هر شهر دیگری به عهده می گیرد اگرچه ما از ماهیت طائفه گرا و دشمنی شدیدش با ایران و حمله شدیدش به پیروان شیعیان یقین داریم همچنانکه این شبکه به مساجد شیعیان در عربستان و کویت نیز حمله کرده است.

نمی دانیم آیا این دو حمله در پاسخ به جنگی است که ارتش عراق مورد حمایت نیروهای بسیج  مردمی برای نابودی داعش در شهر موصل انجام می دهد و این جنگ نیز رو به پایان است و ارتش عراق در حال آزاد سازی باقیمانده مناطق تحت کنترل داعش است یا آنکه این دو حمله در پاسخ به حمله نیروهای سوریه دموکراتیک با اکثریت کُرد و مسلح و مورد حمایت آمریکاست یا آنکه پاسخ به هر دوی آنهاست؟

همچنین این را نیز نمی دانیم که  آیا بین اظهارات شاهزاده محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان در مصاحبه مشهور تلویزیونی اش که به انتقال نبرد به عمق ایران به عنوان یک ضربه پیشدستانه اشاره کرد، ارتباط مستقیم یا غیرمستقیمی وجود دارد؟

هیچ علامت و سیگنال رسمی که نشان از  وجود هر گونه رابطه‌ای بین داعش و حکومت سعودی باشد وجود ندارد بلکه چه بسا آنچه رخ می دهد برعکس است چرا که عربستان در قلب ریاض پایتخت عربستان و چند شهر دیگر مانند جده پایتخت  اقتصادی و مدینه منوره هدف چند حمله قرار گرفته است که برخی هسته‌های وابسته به آن  انجام  دادند اما قطعا بین دو طرف یعنی حکومت سعودی و داعش در حمله به ایران از منظر صرفاً طائفه ای منافع مشترکی وجود دارد به خصوص آنکه اگر این را مد نظر قرار دهیم که مذهب وهابیت یک عقیده ایدئولوژیکی است که اندیشه «داعش» بر آن استوار است.

رای الیوم نوشت بعید نمی دانیم عربستان، عامل و حامی اصلی حملات تروریستی دیروز تهران باشد و از نظر مالی و تسلیحاتی این طرح را تأمین کرده و با چراغ سبز آمریکا بوده است. بنابراین جنگ شروع شده است و راهی جز گسترش آن در بیشترین حد ممکن وجود ندارد. منطقه خلیج  فارس با دو بخش عربی و فارسی اش در آستانه یک زلزله امنیتی و نظامی بزرگی قرار گرفته است و نخستین نشانه های آن را در بحران قطر و عربستان سعودی و پیش از آن در بحران یمن دیده ایم و رویدادهای آینده نیز بزرگتر خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: