آخرین اخبار
یادداشت و گفتگو
اسرائیل با عملیات طوفان الاقصی تحقیر شد
فرمانده سپاه ناحیه ثارالله (ع) شیراز؛
boletاسرائیل با عملیات طوفان الاقصی تحقیر شد
گفتگوی صمیمی و اختصاصی با  خواهر سعادت فرمانده حوزه زهرای اطهر(س)
موفق ترین فرمانده حوزه در موضوع فضای مجازی از برنامه های خود می گوید:
boletگفتگوی صمیمی و اختصاصی با خواهر سعادت فرمانده حوزه زهرای اطهر(س)
کد خبر: ۱۰۶۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ثارالله(ع) شیراز:
حجت الاسلام مصطفوی گفت: نظام حکومتی اسلام بر مبنای صحبت با مردم و مدیریت صحیح همراه با عطوفت است.
به گزارش تنویر سپاه ناحیه ثارالله؛حجت‌الاسلام ابراهیم مصطفوی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ثارالله(ع) شیراز با یادآوری جایگاه امر به معروف و نهی از منكر گفت: امر به معروف و نهی از منکر، از فروع دین مبین اسلام و از واجبات عبادی مانند نماز، روزه، خمس و زكات از وظایف حتمی هر مسلمانی است.

وی با تصریح اینكه همه جامعه باید نسبت به احیای امر به معروف و نهی از منکر احساس وظیفه داشته باشند. مردم درهمه ایام سال آمر به معروف وناهی از منکر باشند،نه به صورت موسمی وفصلی . وی گفت: نرمش با مردم و مردم‌داری هدیه الهی است و نظام حکومتی اسلام بر مبنای صحبت با مردم و مدیریت صحیح همراه با عطوفت ومهربانی است، و طبق دستورات قرآن باید خطاکاران پشیمان و گنهکاران شرمنده را پذیرفت و جذب کرد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ثارالله(ع) شیراز با تأكید بر اینكه مردم در جامعه اسلامی باید احساس وظیفه کنند و از معروف‌ها تشویق به عمل آورده و جلوی منکرها را بگیرند، افزود: ما نباید نسبت به اوضاع جامعه و رفتار دیگران بی‌تفاوت باشیم كه به این نظارت و كنترل مردمی، اصطلاحاً امر به معروف و نهی از منكر می‌گویند.

هر مقدار امر به معروف فراموش شود، خوبی‌ها كم‌رنگ می‌شود

حجت الاسلام مصطفوی تأكید كرد كه هر مقدار دو فریضه امر به معروف و نهی از منكر فراموش و متروك شوند، به همان میزان خوبی‌ها و ارزش‌ها در جامعه كم‌رنگ شده و در عوض گناه و بی‌بندوبار و تخلف در جامعه زیاد خواهد شد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ثارالله(ع) شیراز ادامه داد: بی تفاوتی نسبت به ترویج خوبی‌ها و کنترل بدی‌ها یکی از اخلاق ناپسند انسان بلکه یک جامعه است؛ جامعه‌ای که در آن نظارت عمومی نباشد، جامعه مرده و بی روح است .البته انجام هر وظیفه‌ای، آشنایی نسبت به آن موضوع و مراحل و مراتب آن را می‌طلبد.

مهم‌ترین نكته در امر به معروف، تشویق افراد به نیكی‌هاست

وی با بیان اینكه مهم‌ترین مسئله‌ای كه در امر به معروف و نهی از منکر این است که افراد جامعه نسبت به این فرائض الهی تشویق شوند و برای عمل كردن به آن‌ها انگیزه پیدا کنند، گفت: هر چه در زمینه ایجاد انگیزه توفیق بیشتری به دست آوریم به هدف خودمان نزدیک‌تر شده‌ایم.

حجت الاسلام مصطفوی با تأكید بر اینكه باید با استناد به آیات و روایات اهمیت و آثار و نتایج امر به معروف و نهی از منکر، زیان‌ها و عواقب سوء ترک این دو فریضه برای جامعه تبیین شود، گفت: در اسلام هر تکلیفی شرایطی دارد از جمله معرفت و شناخت نسبت به آن تکلیف و ایمن بودن از ضرر  از شرایط امر به معروف و نهی از منکر است.

اشاره به مراحل و مراتب امر به معروف

وی با بیان اینكه امر به معروف و نهی از منكر دارای مراحل قلبی، زبانی و عملی است، به شیوه‌ها و مراتب امر به معروف نیز اشاره كرد و گفت: امر و نهی باید به شیوه عمل شود تا تأثیر مطلوب و سازنده داشته باشد و اگر بدون محاسبه و خشن و غلیظ اقدام شود نتیجه معکوس خواهد داد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ثارالله(ع) شیراز، یكی از مراتب و شیوه امر به معروف ونهی از منکر را شیوه تدریجی و گام به گام برشمرد و افزود : با شیوه گفتاری یعنی با زبان و گفتار همراه با لحن ملایم و پندآموز و گفتار نرم فرد خاطی را متوجه خطا کنیم و از هرگونه خشونت پرهیز کنیم و اشخاص را متوجه عمل ناپسند خود کنیم.

وی با یادآوری اینكه خداوند در قرآن كریم نیز به حضرت موسی(ع) امر می‌كند كه با قول نرم با فرعون سخن بگوید، گفت: پیامبر مكرم اسلام(ص) نیز فرمودند با نرمی سخن گفتن میمنت دارد و خشونت نحو ست.

برای امر به معروف، باید بتوان به دل‌ها نفوذ كرد

حجت الاسلام مصطفوی همچنین مرحله دیگر امر به معروف ونهی از منکر را جلب اعتماد دانست و گفت: باید توجه داشت که دل انسان‌ها ابتدا روی‌گردان است، ولی اگر با مهارت او را جذب کرده و اعتماد او را جلب کنیم که این عمل ما به خیر و صلاح اوست ، می‌توان در او نفوذ کرد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ثارالله(ع) شیراز ادامه داد: به شخص گناهکار در وهله اول باید شخصیت داد و به صورت پنهانی به او تذکر داد. او را متوجه خطای خود کرد تا به شخصیت او لطمه‌‌ای وارد نشود یا اینکه از شیوه مستقیم و یا غیر مستقیم استفاده کنیم؛ گاهی مستقیماً با مخاطب گفت‌وگو کردن اثر می‌بخشد و گاهی شرایط زمان و مکان و شخصیت افراد اقتضا می‌کند که از شیوه غیر مستقیم او را متوجه خطا کنیم.

وی تأكید كرد كه خوب است كه برای تأثیر گذاری از شیوه تدریجی استفاده کنیم کما اینکه اسلام با موضوعی مانند شراب‌خواری که میان اعراب رایج بود، ابتدا با آیات ملایم و پند‌آمیز به زیان‌های شراب اشاره دارد.

از بیان مسائلی كه اختلاف ایجاد می‌كند، پرهیز كنیم

حجت الاسلام مصطفوی با بیان اینكه نباید انتظار داشته باشیم كه یك شبه همه معروفات انجام شده و همه منكراتی كه فرد به آن‌ها عادت كرده را كنار بگذارد، بلكه باید به تدریج پیش برویم، گفت: همچنین باید از بیان مسائلی كه اختلاف ایجاد می‌كند، بپرهیزیم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ثارالله(ع) شیراز اظهار كرد: اگر در جامعه معرفت نسبت به معروفات و قبیح بودن منکرات ایجاد شد، دیگر در آن جامعه منکر به‌وجود نمی‌آید و مهم‌تر اینکه باید در جامعه آسیب‌شناسی کنیم و عواملی كه منكر را به وجود می‌آورد، شناسایی كرده و با این عوامل مبارزه كنیم.

باید با علت منكرات مبارزه كنیم

وی همچنین تأكید كرد كه در خیابان‌ها نمی‌شود با منکر مبارزه کرد چون به جایی نمی‌رسد و مبارزه به معلول است در حالی که باید با علت مبارزه کرد و عوامل را شناخت و اصلاح کرد.

 مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ثارالله(ع) شیراز در پایان توصیه کرد: در این ایام ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا و روزه‌داری و بندگی، عموم مؤمنین و شهروندان  حرمت این ماه را حفظ كنند و چنانچه کسانی غفلت كردند باید با تذکر حرمت ماه رمضان را نگه داریم ضمن اینكه بدانیم پیامبر(ص) فرمودند روزه گرفتن در گرما جهاد است و روزه سپره آتش جهنم است.

نام:
ایمیل:
* نظر: