کد خبر: ۱۰۶۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۷
خواندنی
به گزارش تنویر ، پس از آلمان كه مخالفت خود را با سياست‌هاي يكجانبه دونالد ترامپ در قبال تحولات جهاني اعلام كرد، فرانسه نيز تحت رهبري امانوئل ماكرون ‌ساز مخالفت با امريكا را كوك كرده است.
 به رغم تصويب تحريم‌هاي ضد روسي در سناي امريكا، دولت فرانسه دست دوستي به سمت روسيه دراز كرد و خواستار بازگشت «روح اعتماد» در روابط دو كشور شد. فرانسه در بحران سوريه نيز موضع خود را متعادل‌تر كرده و گفته است جايگزين مشروع براي بشار اسد وجود ندارد.
سياست‌هاي جنجالي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا در ماه‌هاي اخير در قبال تحولات جهاني سبب دوري متحدان اروپايي امريكا از اين كشور شده است. اقدام مجلس سناي امريكا براي تصويب تحريم‌هاي جديد عليه روسيه موجي از انتقادها را از سوي كشورهاي اروپايي روانه كاخ سفيد كرده است. هرچند امريكا مسير تنش با روسيه را در پيش گرفته است اما مقامات اروپايي در اين زمينه سياستي متفاوت از واشنگتن را به‌كار گرفته‌اند. ژان ايو لودريان، وزير امور خارجه فرانسه چهارشنبه شب در ديدار با سرگئي لاوروف، همتاي روس خود، دست دوستي به سمت روسيه دراز كرد و خواستار بازگشت «روح اعتماد» در روابط دو كشور شد.
 
ژان ايو لودريان گفت: «ما با يك تهديد مشترك، يعني تهديد تروريستي رو‌به‌رو هستيم و براي مقابله با آن مصمم هستيم.» به گزارش خبرگزاري رويترز، وزير امور خارجه فرانسه با اشاره به تحريم‌هايي كه اروپا به علت نقش روسيه در بحران اوكراين، بر ضد مسكو وضع كرد، گفت: «ما نه به دنبال انزواي روسيه از بقيه كشورهاي اروپايي هستيم و نه تضعيف اقتصاد آن.» وي در ادامه سخنان خود با بيان اينكه فرانسه راه همكاري با روسيه را دنبال مي‌كند، تأكيد كرد: «ما خواهان همكاري عملي و عيني براي حل و فصل مشكلاتي هستيم كه هم ما و هم روسيه را تحت تأثير قرار مي‌دهد.» به رغم اختلافات موجود بين دو طرف، امانوئل ماكرون رئيس‌جمهور فرانسه همكاري با مسكو را در برخي موضوعات بين‌المللي از قبيل اجراي توافق صلح در اوكراين كه سال 2015 با ميانجيگري فرانسه و آلمان در مينسك، پايتخت بلاروس امضا شد، ضروري مي‌داند. پس از سال‌ها تنش ناشي از الحاق شبه‌جزيره كريمه به روسيه و مناقشه در شرق اوكراين و سپس مداخله نظامي روسيه در سوريه، امانوئل ماكرون ماه گذشته با دعوت از ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه به پاريس، تلاش كرد روابط دو كشور را گرم‌تر كند. وزارت خارجه فرانسه اخيراً از امريكا خواسته بود تا پيش از اعمال تحريم‌هاي جديد عليه روسيه با كشورهاي اروپايي و شركاي گروه 7 همكاري كند.
 
پيش از فرانسه، آنگلا مركل صدر اعظم آلمان نيز در اظهاراتي از اقدام سناي امريكا عليه روسيه به شدت انتقاد كرده و به امريكا درباره نقض قوانين بين‌المللي هشدار داده بود. آلمان از لحاظ انرژي به روسيه وابسته است و اقدامات يكجانبه امريكا را تهديدي براي منافع اقتصادي خود مي‌داند و گفته است كه از اقدامات واشنگتن حمايت نخواهد كرد. دولت فرانسه كه حامي اصلي تقويت اتحاديه اروپا و قدرتمند ساختن آن است، راه نزديكي با سياست‌هاي آلمان در قاره سبز را دنبال مي‌كند و دو كشور در بسياري از زمينه‌ها ديدگاه‌هاي مشترك دارند. فرانسه و آلمان از اين واهمه دارند كه اعمال تحريم‌هاي جديد عليه روسيه، سبب افزايش تنش‌ها بين مسكو و واشنگتن شود؛ چيزي كه مقامات روسي نيز بر آن تأكيد دارند. سرگئي لاوروف روز پنج‌شنبه در بيانيه‌اي با انتقاد شديد از تحريم‌هاي امريكا عليه كشورش گفت: «اين تحريم‌ها ممكن است همه روابط دو كشور را به خطر بيندازد.» به گزارش شبكه فرانس24، وزير امور خارجه روسيه همچنين اقدامات امريكا را تلاش بيهوده براي فشار بر مسكو خواند. روسيه در سوريه نيز تمام همكاري‌هاي نظامي با امريكا را به حالت تعليق درآورده است.
   
راه جدايي در سوريه و قطر
علاوه بر پروژه روسيه، دولت جديد فرانسه در بحران‌هاي خاورميانه نيز در مسير جدايي از واشنگتن گام برمي‌دارد. در شرايطي كه دونالد ترامپ از كشورهاي عربي در مقابل قطر حمايت مي‌كند، اما فرانسه رويكرد ديگري را اتخاذ كرده است. وزارت دفاع قطر روز جمعه اعلام كرد كه نيروي دريايي اين كشور با نيروي دريايي فرانسه رزمايش مشترك نظامي در آب‌هاي منطقه در شمال قطر برگزار كردند. به گزارش خبرگزاري آناتولي، اين رزمايش سومين رزمايش نظامي قطر با كشورهاي غربي طي يك هفته اخير بوده است. وزارت دفاع قطر در بيانيه‌اي اعلام كرد: «رزمايش قطر و فرانسه در آب‌هاي كم‌عمق برگزار شد كه هدف از آن آموزش نيروهاي دريايي قطر و فرانسه در زمينه حمايت هوايي و تمرين شليك موشك از روي عرشه كشتي‌هاي جنگي است.» فرانسه در بحران اعراب با قطر، با حمايت ضمني از عربستان و متحدانش خواست تا از راه ديپلماتيك مسئله را حل كنند.
  اگر چه دولت امريكا تمام تلاش خود را مي‌كند تا دولت سوريه را سرنگون كند اما فرانسه چنين ديدگاهي ندارد. رئيس‌جمهور فرانسه اذعان كرد كه از ديدگاه وي، هيچ جانشين مشروعي براي «بشار اسد» رئيس‌جمهور سوريه وجود ندارد و فرانسه ديگر بركناري اسد را پيش‌شرط لازم براي حل و فصل مناقشه سوريه نمي‌داند.
نام:
ایمیل:
* نظر: