پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۴:۵۵:۰۶
کد خبر: ۱۰۶۹۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
القاصی مهر:
رئیس شورای عالی سازمان بسیج حقوق دانان فارس در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس گفت: با آموزش و آگاهی بخشی به جامعه زمینه ارتکاب جرم را از مجرم بگیریم.


به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان از فارس؛ نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس و با حضور استاندار فارس و اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم استان برگزار شد.

 

 

علی القاصی مهر، رئیس کل دادگستری استان فارس و رئیس شورای عالی بسیج حقوق دانان پیرامون نحوه ی اجرای طرح پیشگیری از وقوع جرم و تحقق اهداف آن، گفت: مسئولیت پیشگیری از وقوع جرم و تحقق اهداف آن بر عهده دستگاه  ها و نهادهای گوناگون و اشخاص حقیقی و حقوقی مختلفی است که هر کدام در شکل گیری جرم و آسیب ها دخیل و سهیم هستند.

 

 

وی با بیان که هر  سه دسته پیشگیری های فرهنگی واجتماعی، وضعی و انتظامی و کیفری و قضایی باید همسو با یکدیگر در جامعه اجرایی گردد ، مطرح کرد: در دستیابی به اهداف پیشگیری فرهنگی و اجتماعی باید شرایط را به نحوی آماده و مهیا ساریم که زندگی فرد از بدو تولد تا طی مراحل مختلف رشد و کمال به نحوی مدیریت شود که عاری از آسیب ، جرم  و انحراف پرورش یابد.

 

 

عضو شورای عالی سازمان بسیج حقوق دانان فارس با اشاره به اینکه عدم توجه هر کدام از سازمان ها و نهاد ها به وظایف تعریف شده باعث خواهد شد که محیط اجتماعی و رشد افراد در جامعه آماده هدایت فرد به سمت ارتکاب جرائم شود، بیان کرد: اگر زمینه درمان، آموزش، پرورش و اشتغال افراد را فراهم کرده و فرد را رها شده و بیکار و بیمار و بدون آموزش مهارت های زندگی در جامعه رها نکنیم، عملاً به رشد و تعالی فرد در جامعه کمک کرده ایم که متأسفانه در حال حاضر این امر محقق نمی شود.

 

 

القاصی مهر با بیان اینکه با آموزش و آگاهی بخشی به جامعه زمینه ارتکاب جرم را از مجرم بگیریم، ادامه داد: هر فرد، سازمان و نهاد در جای خود امنیتی را ایجاد و زمینه انحراف و وقوع جرم را محدود نماید.

 

 

وی تصریح کرد: دادگستری و دستگاه قضایی تنها در بخش سوم و اعمال مجازات های متناسب در راستای پیشگیری کیفری و حقوقی است که وظیفه مستقیم دارد؛ این در حالی است که امکانات اجرای سایر روش های پیشگیری در اختیار نهاد های گونان اجرایی، امنیتی، انتظامی، فرهنگی و اجتماعی است.

 

 

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم با بیان اینکه هدف این شورا ایجاد هم افزایی در بین نهاد ها و سازمان ها در راستای کاهش اثرات جرم است، خاطر نشان کرد: در استان فارس با همدلی و تعامل ایجاد شده برنامه های خوبی طرح و به سطوح ملی پیشنهاد گردید که نتایج اجرای پایلوت طرح های پیشگیرانه در استان فارس دارای نتایج مثبتی بوده است.

 

 

القاصی مهر با اشاره به اینکه تنها زندان نمی تواند راه صیانت از جامعه در برابر مجرمان  باشد، گفت: در راستای کاهش جمعیت کیفری و همچنین کاهش اثرات سوء زندان، تأسیسات جدیدی در قانون پیش بینی شده است که تحت عنوان مجازات های جایگزین حبس و یا مجازات های اجتماعی مطرح می باشد.

 

 

 وی زندان را دارای آسیب های گوناگون ارزیابی کرد و افزود: زندان زمینه ساز آسیب به خانواده زندانیان است؛ لذا مجازت های اجتماعی می تواند ضمن شخصی سازی مجازات ها زمینه کاهش آسیب های ناشی را زندان را فراهم نماید.

 

 

 نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس مطرح کرد: لازم است مدیران و مسئولان بخش های اجرایی که میزبان اجرای این دسته از مجازات ها می باشند نیز زمینه تحقق اهداف اجرای مجازات های جایگزین حبس را فراهم نمایند.

 

 

احمد رحمانیان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس پیرامون طرح نماد و پیشگیری های رشد مدار در مدارس و اجرای مجازات های جایگزین حبس، گفت: با همکاری و تعامل نهاد های مسئول می توانیم زمینه اجرای طرح های ارائه شده در سطح ملی را پس از اجرای موفق در استان فارس فراهم نمایئم.

 

 

در پایان نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس از مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس، فرمانده انتظامی استان، مدیرکل امنیتی استانداری، شهردار شیراز، مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به لحاظ اجرای موفق طرح های پیشگیرانه و همکاری مناسب با مجموعه قضایی استان با اهداء لوح، تقدیر گردید.


نام:
ایمیل:
* نظر: