کد خبر: ۱۰۷۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
هشدار محققان
اخیرا یک تیم از محققان اطلاعاتی را که نتیجه بررسی تأثیر شیوه مصرف دارو و مقدار آن در افراد سالخورده بود منتشر کردند و بر اساس آن اظهار داشتند، مصرف بیش از 5 دارو در طول روز می‌تواند با افزایش خطر مرگ در سالخوردگان همراه باشد.


خبرگزاری فارس: مصرف بیش از 5 دارو در سالمندان مرگ به بار می‌آورد


به گزارش بیکافارس، اخیرا یک تیم از محققان اطلاعاتی را که نتیجه بررسی تأثیر شیوه مصرف دارو و مقدار آن در افراد سالخورده بود منتشر کردند و بر اساس آن اظهار داشتند، مصرف بیش از 5 دارو در طول روز می‌تواند با افزایش خطر مرگ در سالخوردگان همراه باشد. 

مصرف دارو ممکن است موجب بروز تداخل با توانایی عملکرد مناسب فرد شود؛ به عنوان مثال، توانایی راه رفتن خوب نشانه عدم وابستگی و سلامت خوب یک فرد سالمند است که ممکن است تحت تاثیر مصرف چندین دارو قرار گیرد.

با توجه به نتایج بررسی‌ها، سالمندان بالای 65 سال در صورت مصرف روزانه 5 دارو یا بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند. 

محققان با بررسی 8 ساله میزان مصرف دارو در بیش از 2000 فرد مسن که در شروع بررسی‌ها بین 55 تا 70 سال سن داشتند، تأثیر منفی داروها را اگر به بیش از 5 عدد در دوره میانسالی برسد، تثبیت کردند.

دانشمندان در این بررسی افراد مسن را تحت سه دسته مختلف مورد بررسی قرار دادند:

1. افرادی که از 0 تا 4 دارو مصرف کرده‌اند

2. افرادی که 5 تا 9 دارو مصرف کرده‌اند

3. افرادی که 10 عدد یا حتی بیشتر دارو مصرف کرده‌اند 

محققان در طول این تحقیقات کشف کردند، افرادی که بین 5 تا 9 دارو مصرف می‌کردند، در عرض 3 سال، 1.5 برابر بیشتر از افرادی که کمتر از 5 دارو مصرف می کردند، دچار سستی و ضعف شده‌اند. 

همچنین افرادی که بیش از 10 دارو مصرف کرده‌اند، در عرض سه سال دو برابر بیشتر از افرادی که کمتر از پنج بار دارو مصرف کرده‌اند، در معرض سستی، ضعف و خطر مرگ قرار دارند.

دانشمندان دریافتند حتی بین تعداد قرص‌های مصرفی و سرعت راه رفتن افراد سالمند ارتباط وجود دارد و بر همین اساس افرادی که هشت دارو یا بیشتر مصرف می‌کردند، دارای سرعت آهسته‌تری به هنگام راه رفتن بودند. 

نتایج این مطالعه به طور کامل در مجله انجمن جراحان آمریکا منتشر شده است.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: