کد خبر: ۱۰۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
بیماری تب کریمه کنگو و شایعاتی که پیرامون آن شکل گرفته سبب کسادی بازار گوشت در استان فارس شده به گونه‌ای که فروش گوشت به یک چهارم رسیده است.

به گزارش بیکافارس، چند روزی است خبرها و تصاویر زیادی در مورد شیوع تب کریمه کنگو در نقاط مختلف کشور، همچنین استان فارس در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌چرخد و موجب نگرانی مردم شده تا جایی که برخی از خریدن گوشت قرمز ترس و واهمه دارند.

البته برخی رسانه‌های رسمی از جمله رسانه ملی نیز به این موضوع اشاره‌ کرده و به ارائه اطلاعاتی درباره این بیماری و همچنین آمارهایی در زمینه مبتلایان این بیماری پرداخته‌اند. مسئولان مربوطه در استان فارس نیز سعی دارند با آگاه‌سازی مردم از چگونگی ابتلا به این بیماری و همچنین ارائه وضعیت موجود مردم را از نگرانی‌های بی‌مورد برهانند و به آنان بگویند شیوع این بیماری مورد تازه‌ای نیست؛ بلکه سال‌های گذشته نیز آمار ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان گزارش شده و در حال کنترل است.

فاطمه جوکار، یکی از شهروندان شیرازی می‌گوید: این روزها آنقدر از بیماری در مورد گوشت قرمز می‌گویند که جرات خرید گوشت را ندارم و به نظر می‌رسد هدف انتشاردهندگان این شایعه بر این مبنا بوده تا مردم از خرید گوشت پرهیز داشته باشند.

وی می‌افزاید: درباره بیماری تب کریمه‌ کنگو در فضای مجازی و حتی اخبار به آن اشاره می‌شود، هر کسی یک جور تعریف می‌کند و از علائم و آمار مبتلایان به آن می‌گوید، به همین دلیل نمی‌توان متوجه درستی یا نادرستی این اطلاعات شد.

یک فروشنده گوشت در شیراز می‌گوید: شایعه تب کریمه کنگو نه‌ تنها پیام نخریدن گوشت قرمز را به همراه داشت بلکه برخی از افراد تلاش داشتند با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان روزه‌داران را از خرید گوشت قرمز منع کنند و با راه‌اندازی این شایعه به هدفشان رسیدند. وی مدعی است که با این شایعه‌پراکنی برخی به دنبال افزایش قیمت گوشت و صادرات آن بودند که به هدف خود رسیدند.

کریم رحیمی که در فروش گوشت قرمز سابقه طولانی دارد می‌گوید: انتشاردهندگان شایعه با هدف خاصی این موضوع را دنبال کردند به همین دلیل ضرورت دارد با توزیع‌کنندگان این نوع شایعه برخورد جدی صورت گیرد چرا که در دو سال گذشته یکی از همکارانم به دلیل ابتلا به تب کنگو جان خود را از دست داد و هیچ کس از این موضوع مطلع نشد.

رحیمی با اعلام اینکه در سال‌های گذشته در روزهای ماه رمضان در هر فروشگاه توزیع گوشت، روزانه بیش از 8 راس گوسفند به فروش می‌رسید می‌گوید: امروزه مردم با ترس‌ و لرز مواد پروتئینی خود را تامین می‌کنند و فروش روزانه به کمتر از یک راس گوسفند رسیده، با وجود سخنان مسئولان نسبت به کنترل شدن این امر ولی شهروندان هنوز از خرید گوشت پرهیز دارند.

این فروشنده گوشت می‌گوید: از زمانی که بحث بیماری تب کریمه کنگو مطرح شد، فروش قصابی‌ها بسیار کم شده و اکنون به حدود یک چهارم رسیده است.

این شایعه تا جایی در جامعه تاثیرگذار بوده که به نظر می‌رسد کاسبی رستوران‌داران را نیز کساد کرده است. به عقیده رئیس اتحادیه صنف رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی شیراز، شایعه تب کنگو تا جایی بالا گرفته که مردم حتی از سفارش غذا‌هایی که گوشت قرمز در آن طبخ شده باشد پرهیز می‌کنند و گوشت سفید را به‌جای گوشت قرمز سفارش می‌دهند.

وی با اعلام اینکه مسئولان مربوطه استان باید اطمینان استفاده از گوشت قرمز را در بین مردم نهادینه کنند می‌گوید: ضرورت دارد رسانه‌ها برای این امر به کمک مسئولان بشتابند و در مصرف گوشت قرمز به افراد جامعه اطمینان دوباره ببخشند.

در چند روز گذشته با وجود انتشار مطالب فراوان درباره ابتلا به تب کنگو سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به شایعات پایان داد و به خبرنگار تسنیم گفت: هشت مورد مشکوک در این زمینه به بیمارستان‌های شیراز مراجعه کرده که از این تعداد، سه مورد مثبت اعلام شده است.

احمد رضازاده می‌افزاید: یک مورد از مبتلایان که دارای بیماری زمینه‌ای روده بوده و مراجعه دیرهنگام داشته است، جان خود را از دست داده و دو مبتلای دیگر نیز بهبود یافته و مرخص شده‌اند. 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته هیچ مورد قطعی از این بیماری گزارش نشده است می‌گوید: سالانه بیش از 10 مورد مشکوک به این بیماری شناسایی و ضمن انجام آزمایش‌های لازم برای تشخیص، کارهای درمانی لازم برای آن‌ها انجام شده است.

رضازاده بیان کرد: به مردم توصیه می‌شود گوشت، جگر یا هر فرآورده گوشتی دیگر را پیش از مصرف به صورت کامل پخت و از مصرف گوشت نیم‌پز خودداری کنند.

حسین فرامرزی، مدیرگروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید: مردم گوشت را از مراکز معتبر و ممهور به مهر دامپزشکی خریداری کنند و  باید گوشت را به مدت 24 ساعت پس از خریداری در یخچال نگهداری کنند.

وی رعایت نکردن بهداشت در زمان ذبح دام و مواجهه با گوشت یا بافت آلوده را موجب خطر ابتلای افراد به این بیماری عنوان کرد و به بانوان خانه‌داری که در منزل گوشت گرم استفاده می‌کنند، در زمینه رعایت اصول بهداشتی و استفاده از دستکش در هنگام خرد کردن گوشت هشدار داد.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌افزاید: مردم در مناطق روستایی و کوهستانی از لباس‌های بلند و روشن استفاده کنند تا امکان گزش کنه کاهش یابد؛ همچنین نگهداری جگر، دل، قلوه به مدت 48 ساعت در یخچال و سپس پخت کامل و استفاده از آن می‌تواند تا اندازه زیادی از بیماری تب کریمه کنگو در انسان پیشگیری کند.

 مدیرکل دامپزشکی استان فارس با تأیید بر اینکه شیوع این بیماری در کشور تازه نیست می‌گوید: هر ساله سعی داریم با آموزش و کنترل‌های به موقع از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان جلوگیری کنیم. در حال حاضر این بیماری در حال کنترل است و با رعایت نکات بهداشتی هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

 یعقوب مهندس با تأکید بر لزوم پرهیز از کشتار غیرمجاز دام خاطرنشان کرد: مشاهده شده برخی افراد کنه‌ها را از روی دام کنده و با دست له می‌کنند که در این شرایط احتمال انتقال ویروس وجود دارد که باید از این کار به شدت خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس در پایان توصیه می‌کند: افراد در خرید گوشت دقت کرده و گوشتی بخرند که حتماً ممهور به مهر دامپزشکی و برچسب بهداشتی باشد تا با مشکل مواجه نشوند.

محمدشبیری-تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر: