سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۸:۲۵:۱۶
کد خبر: ۱۰۷۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
مدیرکل زندان‌های فارس مطرح کرد
مدیرکل زندان‌های استان فارس به تشریح اقدامات انجام شده در بهسازی زندان‌ها و اهتمام به نیازهای درمانی، فرهنگی، آموزشی، مشاوره‌ای و حرفه‌آموزی وزندانیان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان از فارس به نقل از خبرگزاری فارس؛ حشمت‌الله حیات‌الغیب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: علاوه بر بهسازی و بازسازی زندان مرکزی شیراز و شهرستان‌ها و حمایت از خانواده آنها، آموزش‌های دینی، فرهنگی، هنری، سوادآموزی و فنی و حرفه‌ای در جهت اصلاح و تربیت و بازگشت سعادت‌مندانه زندانیان به جامعه انجام می‌گیرد.

 

 

مدیرکل زندان‌های استان فارس با اشاره به وجود ۳۰ مرکز اصلاح و تربیت، ۱۵ زندان و ۳ بازداشتگاه در سطح استان فارس ادامه داد: سعی کرده‌ایم تا زندانی‌ها بر اساس نوع جرم، سن و سابقه کیفری طبقه‌بندی شوند که بزه‌کار زیر ۱۷ سال در کانون اصلاح و تربیت، مجرمان مواد مخدر در کانون حرفه‌آموزی و کارورزی و مجرمان جرائم عمومی در زندان عادل‌آباد نگهداری می‌شوند.

 

 

وی آمار زندانیان مرد را ۹۷ درصد و زندانیان زن را ۳ درصد اعلام کرد و افزود: جرائم عمده زندانیان مربوط به مواد مخدر و سرقت است.

 

 

این مقام مسؤول بیان کرد: به دلیل محدودیت فضا طی ۲ سال گذشته ۳۰ هزار مترمربع به فضای فیزیکی زندان‌های استان اضافه‌ شده و یک هزار مترمربع بازسازی و مرمت ‌شده است.

 

 

حیات‌الغیب به توزیع ۳ هزار تخت در زندان‌های فارس هم اشاره کرد و گفت: با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای ۴ کارگاه اشتغال‌زایی و حرفه‌آموزی در سطح استان تجهیز و بهره‌برداری شده است و کانون‌های اصلاح و تربیت نیز مجهز به سالن ورزشی، آمفی‌تئاتر و دارالقرآن شدند.

 

 

وی یا بیان اینکه زندان‌ها شبیه یک مرکز آموزشی استاندارد شده‌اند، از راه‌اندازی فاز دوم زندان مرودشت به مساحت ۲ هزار و ۴۰۰ مترمربع با ظرفیت ۷۰۰ نفر خبر داد.

 

 

حیات‌الغیب به بازسازی زندان‌های داراب، کازرون و جهرم هم اشاره کرد و گفت: بیش از ۵ هزار مترمربع به زندان فسا اضافه ‌شده و فاز دوم زندان اقلید با مساحت ۸۶۰ مترمربع و زندان جدید لارستان با ظرفیت ۵۰۰ نفر در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

 

 

مدیرکل زندان‌های استان فارس خاطرنشان کرد: طبق قانون ۲۰ زندان در سطح کشور باید به خارج از شهر منتقل شوند که زندان عادل‌آباد یکی از آن‌هاست که در منطقه ظفرآباد زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار تثبیت ‌شده، اما فعلاً منتظر تأمین اعتبار هستیم.

 

 

حیات‌الغیب با تأکید بر اینکه رسالت مهم ما توجه به امر فرهنگ و ترویج آموزه‌های دینی است متذکر شد: ۸۰ درصد از زندانیان تحت آموزش‌های قرآنی هستند و هزار نفر از زندانیان در سطح استان حافظ یک جزء تا کل قرآن هستند و ۵۴ روحانی نیز به‌صورت تمام‌وقت در زندان‌های استان فعالیت می‌کنند.

 

 

این مقام مسئول با اشاره به پیشتاز بودن استان فارس در قرآن‌آموزی زندانیان خاطرنشان کرد: در بحث سوادآموزی زندانیان نیز موفق بودیم و سال گذشته با همکاری بخش نهضت سوادآموزی آموزش‌وپرورش، ۲۰۰ نفر از زندانیان کم‌سواد و بی‌سواد تحت تعلیم قرار گرفتند.

 

 

مدیرکل زندان‌های استان فارس تصریح کرد: در حال حاضر زندانیان می‌توانند در مقاطع راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه نیز ادامه تحصیل دهند.

 

 

به گفته وی ۱۴۳ نفر در زندان عادل‌آباد در مدارس مشغول به تحصیل هستند و زندانیان می‌توانند در دانشگاه‌های پیام نور و علمی‌کاربردی پذیرفته شوند.

 

 

حیات‌الغیب به اهتمام مدیریت زندان‌ها به کتاب و کتاب‌خوانی نیز اشاره کرد و افزود: با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، ۱۸ کتابخانه با ۷۰ هزار جلد کتاب در سطح زندان‌های استان راه‌اندازی شده که ۵۰ درصد زندانیان عضو فعال کتابخانه‌ها هستند.

 

 

این مقام مسئول با تأکید بر اهمیت سلامت جسم و روح زندانیان بیان کرد: ورزش صبحگاهی به‌صورت اجباری برگزار می‌شود و امکان انجام ورزش‌های حرفه‌ای در رشته‌های مختلف و شرکت در مسابقات برای زندانیان فراهم است.

 

 

حیات‌الغیب به انجام امور هنری و مشاوره‌ای در زندان‌ها نیز اشاره کرد و خاطرنشان شد: طبق آمار در سطح کشور، ۲۵ تا ۳۰ درصد بازگشت به زندان‌ها داریم، اما کسانی که دوره‌های کامل روان‌شناسی و مشاوره را طی کردند، کمتر از ۵ درصد برگشت به زندان دارند.

 

 

به گفته وی اداره‌کل زندان‌های استان فارس با مشارکت صداوسیمای فارس امکان ارتباط با مسؤولان و ارائه آموزش از طریق صداوسیما برای زندانیان را فراهم کرده است.

 

 

مدیرکل زندان‌های فارس درباره فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای در زندان‌ها هم گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما در جهت اصلاح و تربیت، اشتغال‌زایی و حرفه‌آموزی است که با مشارکت سازمان فنی و حرفه‌ای، ۹۴ رشته به زندانیان آموزش داده می‌شود.

 

 

حیات‌الغیب آمار زندانیان آموزش‌دیده در دوره‌های فنی و حرفه‌ای سال گذشته در سطح استان را ۵ هزار و ۳۸۳ نفر اعلام کرد که نسبت به سال ۹۴، با افزایش ۱۵ درصدی همراه بوده است.

 

 

به گفته وی بیشتر مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای به‌صورت سیار در کشور فعالیت می‌کنند، اما در زندان‌های فارس مستقر هستند و به زندانیان آموزش‌دیده نیز گواهی‌نامه مهارت ارائه می‌شود و زندانیانی که حرفه درآمدزا داشته باشند از ۳۰۰ هزار تومان تا یک‌میلیون تومان، حقوق دریافت می‌کنند.

 

 

این مقام مسؤول به مراقبت‌های بعد از آزادی نیز اشاره کرد و گفت: به زندانیان واجد شرایط تا سقف ۲۰ میلیون تومان وام داده می‌شود که بتوانند در اشتغال هزینه کنند.

 

 

حیات‌الغیب میزان ارائه وام و تسهیلات بانکی به زندانیان واجد شرایط در سال گذشته را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

 

 

مدیرکل زندان‌های فارس تعداد خانواده‌های تحت حمایت را حدود ۲ هزار نفر دانست که در جهت کاهش آسیب‌های ناشی از زندانی شدن سرپرست خانوار، تحت حمایت ۱۳ انجمن بوده و از کمیته امداد امام خمینی (ره) و اداره‌کل زندان‌های فارس مستمری و سبد کالا دریافت می‌کنند.

 

 

وی در پایان سخنانش به طرح دستبند و پابند الکترونیک برای زندانیان نیز اشاره کرد که در استان‌های تهران و اصفهان انجام می‌گیرد و پس از نتیجه‌بخش بودن، در استان فارس هم اجرایی خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: