شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۵:۴۲:۵۲
آخرین اخبار
کد خبر: ۱۰۷۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
در بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه لارستان در مورد قرارداد نفتی توتال مطرح شد
بسیج دانشجویی دانشگاه لارستان در بیانیه‌ای خواستار پاسخگویی وزیر نفت در مورد قرارداد نفتی توتال و تبعات سنگین این قرارداد بر کشور شد.

به گزارش تنویر، در متن این بیانیه خطاب به وزیر نفت دولت روحانی آمده است: جناب آقای زنگنه، وزیر محترم نفت نمی‌دانیم ابراز خوشحالی و پرسیدن سؤال هم مانند انتقاد منجر به قرار گرفتن در مقابل آماج بی‌احترامی‌ها از طرف برخی از هواداران اصلاحات می‌شود یا خیر؛ و نمی‌دانیم که متهم خطاب خواهیم شد یا خیر؛ اما آن‌قدر ذوق داریم که می‌خواهیم حرفمان را بگوییم.

این بیانیه می‌افزاید: بعد از مدت‌ها مذاکره و به نتیجه رسیدن برجام، یکی پس از دیگری خبرهای خوشحال‌کننده‌ای به گوشمان می‌رسد، به قول نظامی هر دم از این باغ بری می‌رسد/ نغزتر از نغزتری می‌رسد؛ و شاید آخرین آن که اجازه رسانه‌ای شدن داشته است، همین قرارداد نفتی با توتال باشد (آخر دولتمان عادت دارد برای آنکه ریا نشود، کمتر این‌جور قراردادها و افتخارات خود را رسانه‌ای کند!)؛ و «شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی لارستان» این قرارداد را نتیجه­ تجربه­ دوازده سال خدمت مخلصانه شما، در وزارت نفت می‌داند.

در ادامه بیانیه می‌خوانیم: البته هرچند که شما ازاین‌دست شاهکارها در کارنامه وزارت خانه‌ای خود کم ندارید و انصافاً حضرت‌عالی از ذخایر انقلابید! بنابراین برای جوانانی چون ما، باعث افتخار است که بتوانیم به‌عنوان دانشجویی بسیجی که موظف است به آنکه نسبت به رویدادهای مملکت خویش آگاه باشد، جهت آگاهی بیشتر و رفع برخی ابهامات، چند سؤال ساده را مطرح کنیم؛ که مطمئنیم با دریافت جواب سؤال‌هایمان بیش‌ازپیش مشعوف خواهیم شد، امیدواریم همچون رئیس‌جمهور خدوم این مملکت که ارادت خاصی نسبت به نیروی‌های نظامی و انقلابی، علی‌الخصوص سپاه و بسیج، دارند؛ شمارا نیز در پاسخگویی مشتاق ببینیم.

این بیانیه می‌افزاید: جناب آقای زنگنه، وزیر محترم نفت، چرا این قرارداد و مفاد آن از ملت شریف ایران (که ذخایر ملی متعلق به آنهاست) پنهان مانده است؟ البته همگان میدانیم که فاش شدن اصل قرارداد به نفع منافع ملی نیست، اما آیا مردم حق ندارند تا حتی به یک فکت شیت از این قرارداد دسترسی داشته باشند؟ آیا با این سیاست، خیل عظیمی از شایعات و اتهامات که متوجه این قرارداد است خاتمه نمی‌یابد؟ جناب آقای زنگنه، وزیر محترم نفت، چرا این قرارداد در سه زمینه اکتشاف، توسعه، تولید و بهره‌برداری بسته شده است؟ آن‌هم برای مدت 25 سال! چرا مانند گذشته فقط در زمینه اکتشاف و توسعه قرارداد منعقد نشد؟ چه تضمینی است که شرکت توتال بخواهد تکنولوژی را انتقال دهد؟ مگر از سال 1379 تا 1387 که پنج سال آن در دوره وزارت شما بود، توتال در فاز 11 پارس جنوبی فعالیت نداشت؟ چرا در همان زمان انتقال تکنولوژی صورت نگرفت؟ در قراردادتان پیش‌بینی‌نشده بوده است؟! نکند دولت قبل مقصر است! آقای وزیر تا کجا و تا کی باید شاهد چنین قراردادهایی باشیم؟ چرا به جوانان مملکت خود اعتماد ندارید؟ مگر در سال 1359 که خود شما در پست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع به کار کردید، چند سال داشتید؟ جای اقتصاد مقاومتی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در قراردادهای وزارت نفت کجاست؟

در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: مسئله بعد این است که چرا دوباره با توتال قرارداد بسته شد؟ همگان از بدعهدی فرانسوی‌ها در تمامی زمینه‌ها تجارب و خاطره‌های ناخوشایندی داریم که توتال هم یکی از آنهاست. چرا با شرکتی که نسبت به تعهدات خود پایبند نبوده، نیست و نخواهد بود چنین قراردادی بسته شد؟ چرا با شرکتی قرارداد بسته‌شده که در آن‌طرف نیز با قطر همکاری دارد، پس رقابت چه می‌شود؟ چطور توانستید به این شرکت مجدداً اعتماد کنید درحالی‌که خود شما سال گذشته به خاطر جاسوسی توتال از میدان‌ها نفتی ایران برای قطر، از آن‌ها شکایت کردید و عنوان داشتید که فرانسوی‌ها نامردی کردند. این بیانیه با اشاره به مصوبات هیات وزیران در مورد قراردادهای نفتی می‌افزاید: در این قرارداد جدید سند رازداری توتال کجاست؟ مگر قانونی که در همین دولت مصوب شده است، شمارا مکلف به این امر نکرده است؟ مصوبه هیئت‌وزیران پیرامون شرایط عمومی قراردادهای نفتی، مورخ 16/05/1395 و به شماره 53367 ت/57222 عنوان می‌دارد که: پیش از تحویل اطلاعات مخازن نفت و گاز به شرکت‌های طرف مذاکره با شرکت ملی نفت ایران و یا شرکت‌هایی که مایل به حضور در مناقصه‌های مربوط به اجرای طرح‌های موضوع این تصویب‌نامه می­باشند، این شرکت‌ها باید سند رازداری و حفظ محرمانگی این اطلاعات را به امضا برسانند. همچنین طبق مصوبه هیئت‌وزیران در تاریخ 10/06/1395 و به شماره 53421 ت/69975 پیرامون نحوه نظارت بر انعقاد و اجرای قراردادهای نفتی عنوان می‌دارد که متن سند رازداری و محرمانگی قراردادهای بالادستی نفت و گاز به تصویب شورای عالی امنیت ملی خواهد رسید.

در ادامه این بیانیه آمده است: بنابراین طبق مصوبات دولت تدبیر، این قرارداد قانونی نیست! چرا شفاف‌سازی نمی­کنید؟ جانب آقای زنگنه، مگر FATF در رابطه با شفافیت نبود؟! شعار شفافیت فقط برای طرح مسائل امنیتی و سپاه و حزب‌الله کاربرد داشت؟ اصلاً این قرارداد طی کدام مناقصه به شرکت توتال واگذار شد؟ این درصدهای نجومی در سهم‌بندی که سابقه آن به قبل از ملی سازی نفت و بیشتر به زمان قاجار شبیه است، چه توجیهی دارد؟ ضمن آنکه اصل 81 قانون اساسی در این مورد عنوان می‌دارد که: دادن امتیاز تشکیل شرکت‌ها و مؤسسات در امور تجارتی و صنعتی و کشاورزی و معادن و خدمات به خارجیان مطلقاً ممنوع است. طبق تفسیر شورای نگهبان، تشکیل شرکت‌هایی با شراکت طرف ایرانی که در آن سهم طرف ایرانی کمتر از 50% باشد، به‌گونه‌ای که قدرت تصمیم‌گیری مدیران و سهام‌داران ایرانی محدود شود و تفوق سهامداران ایرانی بر سهام خارجی به نحو بارزی مشهود و پیش‌بینی‌نشده نباشد، ممنوع است.

در پایان این بیانیه نیز آمده است: جناب آقای زنگنه، وزیر محترم نفت، نه دیگر نزدیک به انتخابات است که بسیج را متهم کنید به تخریب دولت، نه بحث طرفداری از جناح خاصی که هیچ‌وقت در دستور کار و سیاست‌های بسیج مستضعفین نبوده است، بحث حاضر، فقط و فقط بحث منابع و منافع ملی است؛ که ما به‌عنوان دانشجویان بسیجی حق‌داریم از وزیر نفت کشور خود جواب سؤالات خود را مطالبه کنیم. لذا خواهشمند است با پاسخگویی به این سؤالات و شفاف‌سازی، خاطر یک ملت را راحت کنید. البته این را بدانید که اگر واقعیت این باشد که این قرارداد همانند قرارداد کرسنت، منافع و منابع ملی را به خطر می‌اندازد و ما را از خام فروشی به چاه فروشی برساند، بسیج و دانشجویان به‌هیچ‌وجه ساکت نخواهند نشست تا زمانی که این قرارداد به‌طور کامل فسخ شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: