آخرین اخبار
کد خبر: ۱۰۸۰۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
مسول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی فسا:
مسول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی فسا گفت: مسئله اصلی در قراردادهای نفتی زیرسوال رفتن هویت و استقلال ملی است.
مهدی زارعی مسول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه فسا در خصوص قراردادهای نفتی بیان داشت: سال ۹۴ طرح قراردادهای نفتی از طرف وزارت نفت اعلام شد و گفته شد برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی باید پیشنهادات جذاب داده شود. طراح این قرارداد آقای سید مهدی حسینی هست و زمان ارائه دادن این طرح، نسبت به طرح‌های قبلی‌شان که در دهه ۷۰ اجرایی شده بود انتقاداتی مطرح شد، این طرح‌ها همان زمان هم خسارات زیادی را به دنبال داشت البته وی در گفت‌وگوی ویژه خبری در اواخر سال ۹۴ بود که رسماً اعلام کرد که تکنوکرات هست و در خصوص آشنایی با اعتقادات تکنوکرات ها بهتر است به بیانات مقام معظم رهبری رجوع کنیم.

وی در خصوص آثار محرمانه نگه‌داشتن قرارداد گفت: اشخاص خاص و شرکت‌های داخلی خاصی به نان و نوا می‌رسند اما تجربه کرسنت راداریم و در دهه هفتاد تجربه قرارداد با total، stat oil، siemens و... داریم و تجربه‌های زیادی که خسارات زیادی برای ما داشته و در برخی موارد هنوز داریم خسارت می‌دهیم پس بهتر است با بصیرت کار صورت گیرد.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه فسا افزود: به‌هرحال استخراج در میدان‌ها نفتی از نکات مثبت این طرح می‌باشد اما حقیقت این است که خسارات این طرح به‌مراتب بیشتر از منفعتش است چراکه شرکت total پنجمین شرکت فاسد دنیاست.

وی در خصوص مراحل بهره‌برداری از چاه نفت عنوان کرد: بهره‌برداری از چاه نفت سه مرحله دارد؛ مرحله اکتشاف که باید چاه نفت کشف شود و تحقیقات لازم انجام شود تا مشخص شود که آیا حفر چاه ازنظر اقتصادی به‌صرفه هست یا خیر و... مرحله توسعه که در این مرحله حفر و اقدامات اولیه چاه انجام می‌گیرد و در مرحله تولید، تولیدات انجام می‌شود. طبق این قرارداد تمامی مراحل بالا به دست شرکت‌های خارجی می‌افتد و درواقع شرکت ملی نفت خلع ید می‌شود اما مسئله اصلی این موارد و مشکلات بسیار دیگر که به این قرارداد گرفته می‌شود نیست بلکه مسئله اصلی هویت و استقلال ملی است که زیر سؤال می‌رود.

این فعال دانشجویی در خصوص امکان انتقال تکنولوژی در این قرارداد تصریح کرد: تکنولوژی راز بقای این غول‌های نفتی جهان هست و قطعاً این شرکت‌ها تکنولوژی خودشان را در اختیار هیچ شرکت یا کشوری به همین راحتی قرار نمی‌دهند چون در این صورت خود آن‌ها ورشکست می‌شوند اما تکنولوژی‌ای که قرار است پیاده کنند تکنولوژی افزایش فشار میادین هست با این استدلال که فشار گاز میدان پایین آمده و ما تکنولوژی افزایش این فشار را نداریم خوب جا دارد که ذکر شود در برخی میادین گازی خوزستان و مسجدسلیمان فشار گاز کم شده و ما توانستیم در کشور با اقداماتی این فشار را افزایش بدهیم.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت و توان داخلی در این قرارداد گفت: قرار است برخی از شرکت‌های ایرانی موسوم به باشگاه نفت که درواقع شرکت‌های مورد تائید وزارت نفت هستند با شرکت‌های خارجی همکاری کنند. در عربستان سعودی روزانه 10 میلیون بشکه نفت تولید می‌شود و تمامی این تولیدات زیر نظر مهندسین عربستانی هست و از هیچ شرکت خارجی استفاده نمی‌کند و ما از این نظر از عربستان سعودی بسیار عقب افتادیم.

زارعی گفت: برخی می‌گویند که با این قرارداد پای غول‌های نفتی به ایران باز می‌شود، آیا ما انقلاب کردیم که پای غول‌های نفتی به ایران باز شود یا این‌که خود ما به غول نفتی تبدیل بشویم. اصلاً مگر قرار است ما به خام فروشی ادامه دهیم و اقتصاد خودمان را متکی به خام فروشی کنیم که غول‌های نفتی در استخراج به ما کمک کنند؟

وی در خصوص تطابق این قرارداد با قانون اساسی تصریح کرد: زمانی که این طرح ارائه شد در همان ابتدا دولت اعلام کرد که این قرارداد لازم نیست به تصویب نمایندگان مجلس برسد چون با آخرین قانون نفتی کشور مطابقت دارد و کافی است رئیس مجلس آن را با آخرین قانون نفتی تطبیق دهد و رئیس مجلس برای این کار از هیئت حقوق‌دان ۲۰ نفره استفاده کرد بنام هیئت تطبیق که البته چیزی جز همان مصوبه ۱۱ صفحه که در دسترس عموم بود در اختیار نداشت و نتوانست به اطلاعات محرمانه دست پیدا کند.

این عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فسا در خصوص ظرفیت داخلی در اجرای این قرارداد و قراردادهای مشابه گفت: ۶ ماه بعد از پایان جنگ پالایشگاه‌هایی که بمب باران شده بودند، بدون دخالت خارجی‌ها بازسازی شد و با حضور رهبری راه‌اندازی شد یا توسعه پالایشگاه سروستان و سعادت‌آباد در سال ۸۵ شروع و در سال ۹۱ روزانه با ۲۵۰ هزار بشکه به بهره‌برداری رسید و در این میادین تمامی مراحل شیرین سازی، نمک‌زدایی، تقویت پمپاژ و پمپاژ نفت همه در مجتمع داخلی بنام مجتمع شهید دست بالا انجام شد یا میدان مشترک با عراق که ۸۸_٩١ به بهره‌برداری رسید و تمام مراحل اکتشاف توسعه و تولید توسط نیروهای داخلی انجام شد و در قراردادهای مذکور هم حتماً ظرفیت داخلی توان اجرای این قرارداد را دارد.

وی به نمونه‌های مشابه قرارداد مذکور در کشور اشاره کرد و نتیجه آن را به تاراج بردن ثروت کشور دانست و در ادامه خطاب به دستگاه‌های نظارتی بیان داشت: باید از ریز قراردادها باخبر باشند و در خصوص طرف قرارداد تحقیق کنند و طرف قرارداد را بشناسند. ما از اعتمادی که قبلاً به total کردیم ضرر زیادی دیدیم، روی میادین مشترک ما با قطر مطالعه و تحقیق کردند و بعد رفتند و تمامی اطلاعات ما را در اختیار قطر قراردادند و این اطلاعات را به خود ما ندادند.
نام:
ایمیل:
* نظر: