کد خبر: ۱۰۸۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
گزارش‌ها از احتمال استعفای رکس تیلرسون به علت اختلاف با ترامپ برسر برجام حکایت دارد
به گزارش تنویر ،

6 ماه از عمر دولت دونالد ترامپ می‌گذرد و حالا برخی شواهد حاکی از آن است که رئیس‌جمهور آمریکا و وزیر خارجه‌اش در مسائل مهمی مانند ایران، دچار اختلاف نظر شده‌اند. این اختلاف اما اکنون به اندازه‌ای رسیده است که برخی خبرگزاری‌ها مانند سی‌ان‌ان، از احتمال کناره‌گیری رکس تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا خبر می‌دهند.
به گزارش «وطن‌امروز»، ماجرای اختلاف نظر ترامپ و تیلرسون بر سر برجام واقعیتی است که اکنون به یکی از گزاره‌های مورد استناد کارشناسان درباره شکاف میان کاخ سفید و وزارت خارجه تبدیل شده است. گزارش منابع خبری در آمریکا درباره جلسه هفته گذشته رئیس‌جمهور و وزرای دفاع و خارجه به همراه مشاور امنیت ملی ایالات متحده درباره وضعیت تعهدات ایران در برجام، نشان داد دیدگاه‌ها در دولت ترامپ درباره برجام یکسان نیست. در نهایت و در گزارش 3 ماهه، وزارت خارجه آمریکا پایبندی ایران به برجام را اعلام کرد اما بلافاصله فارین‌پالیسی گزارش داد ترامپ تیمی از نزدیکان خود را در کاخ سفید مامور کرد زمینه‌سازی کرده و مستنداتی ارائه کنند تا در گزارش 3 ماهه بعدی، عدم پایبندی ایران به برجام از سوی کاخ سفید اعلام شود. انتشار این خبر که هرگز با تکذیب کاخ سفید مواجه نشد، نشان داد رئیس‌جمهور آمریکا برخلاف دیدگاه‌های وزیر خارجه‌اش که می‌گوید با حفظ برجام، تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال شود، تمایل چندانی به اجرای میراث اوباما در قبال ایران ندارد.  اختلاف در دولت اوباما در حوزه مسائل سیاست خارجی البته پیش از این در ماجرای اولویت‌های سیاست دولت ترامپ در قبال بحران سوریه نمودار شده بود؛ جایی که تیلرسون اولویت دولت ترامپ را نابودی تروریست‌ها اعلام کرد اما نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل این اظهارات تیلرسون را رد و تاکید کرد اولویت دولت ترامپ در سوریه، تغییر حکومت است. این اختلاف مهم مدتی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت اما آنچه شکاف و اختلاف میان کاخ سفید و وزارت خارجه را فاحش کرد، ماجرای اختلافات ترامپ و تیلرسون بر سر چگونگی مواجهه با برجام بود.  حالا این اختلاف به قدری جدی شده است که برخی منابع خبری در آمریکا از احتمال استعفای تیلرسون خبر می‌دهند.
شبکه سی‌‌ان‌ان با انتشار خبر احتمال کنار رفتن رکس تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا تا پایان سال جاری میلادی، گزارش داد: تیلرسون اختلاف‌نظرهای زیادی با کاخ سفید، از جمله درباره ایران دارد.  به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه‌ خبری سی‌‌ان‌ان،‌ منابع آگاه می‌گویند کناره‌گیری رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا تا پیش از پایان سال جاری به‌تازگی در محافل سیاسی این کشور مطرح شده است که آزمونی دیگر برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به شمار می‌آید که در حال حاضر نیز با چالش‌های دیگری در امور داخلی مواجه است. این مساله با عنوان REXIT در رسانه‌های آمریکا عنوان می‌شود.
براساس این گزارش،‌ تیلرسون بر سر موضوعات مختلف و رو به افزایشی با کاخ سفید اختلاف‌نظر دارد، از جمله بحث درباره سیاست ایران و کارکنان وزارت خارجه. ناامیدی وی به هیچ عنوان مخفی نیست و تا کنون بارها علنی شده است، اما با وجود این ناامیدی، ممکن است وی تا پایان سال جاری به عنوان وزیر خارجه باقی بماند تا دست کم یک سال در این سمت مهم بوده باشد و بتواند به تلاش‌ها برای سازماندهی مجدد وزارت خارجه ادامه دهد.
اما 2 منبع آگاه که خواستند نام‌شان فاش نشود، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تاکید کردند اگر تیلرسون حتی زودتر از این تاریخ هم کناره‌گیری کند، آنها متعجب نخواهند شد.
گزارش سی‌ان‌ان درباره اختلافات شدید ترامپ و تیلرسون و طرح موضوع کناره‌گیری تیلرسون البته در شرایطی است که روابط رئیس‌جمهور آمریکا و این شبکه خبری بسیار تیره و تار است. انتقادات صریح ترامپ از سی‌ان‌ان و حملات این شبکه خبری به رئیس‌جمهور آمریکا مدتی سوژه افکار عمومی در آمریکا شده بود. این اما مانع آن نمی‌شود که موضوع جدی شدن اختلافات دونالد ترامپ و رکس تیلرسون تحت‌الشعاع قرار گیرد. 6 ماه از آغاز به کار دولت دونالد ترامپ می‌گذرد و این اختلافات نشان می‌دهد در نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دولت دونالد ترامپ، انسجام وجود ندارد. بر همین اساس هرگونه گمانه‌زنی درباره تصمیمات سیاست خارجی دولت آمریکا بویژه درباره برجام و منطقه پرآشوب خاورمیانه، باید با احتیاط بیشتر صورت بگیرد.
 

 اختلافات ترامپ و تیلرسون واقعی است
حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» در پاسخ به اینکه آیا تشکیل تیم جدید در کاخ سفید را یک اقدام واقعی می‌دانید یا تلاشی برای افزایش فشار روانی بر ایران، گفت: هیات حاکمه آمریکا از سیاست تهدید کن و توی دل طرف را خالی کن و امتیاز بگیر، پیروی می‌کند. لذا مستقل از اینکه این مساله واقعی باشد یا نه، چون هنوز مقامات آمریکایی‌ آن را تایید نکرده‌اند و تنها رسانه‌ها به این موضوع پرداخته‌اند، از مجموعه حرکت‌های آقای ترامپ می‌شود این را فهمید که به دنبال تهدید حداکثری و گرفتن حداکثر امتیاز است. وی درباره اینکه چقدر گمانه‌زنی‌های رسانه‌های آمریکایی پیرامون افزایش اختلافات ترامپ و تیلرسون واقعی است، اظهار داشت: به نظرم بیشتر این اختلافات ناشی از روسیه است تا ایران، چون تیلرسون به عنوان شریک دیرپای روس‌ها در زمینه نفت است و رفاقت قدیمی با پوتین دارد. من فکر می‌کنم اگر این دو اختلافی با هم دارند بیشتر درباره روسیه مصداق پیدا می‌کند نه درباره ایران. ضمن اینکه می‌شود گفت این اختلافات تا حدی باید واقعی باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر: