کد خبر: ۱۰۸۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
گزارش تسنیم از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان فارس
جوان موفق فیروزآبادی با سرمایه اندک و پشتکار زیاد موفق شد نخستین و بزرگترین تولیدکننده بذر و نشای استویا در کشور شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، صحبت از کارآفرینی افراد موفق که می‌شود عده‌ای تصور می‌کنند برای شروع یک کار باید سرمایه زیادی داشت اما جوان موفق فیروزآبادی نشان داد که با سرمایه اندک اما پشتکار زیاد می‌توان کاری کرد، کارستان تا افتخار نخستین و بزرگ‌ترین تولیدکننده بذر و نشا بذری استویا در کشور و  نخستین کشت گیاه دارویی پروتئینی گندم سیاه در کشور نصیب استان فارس شود. 

امید و پشتکار سرمایه آغاز راه

مجتبی قاسم‌زاده متولد سال 69 است که با 3 هزار متر زمین اجاره‌ای و 500 هزار تومان در سال 91 کشت گیاهان دارویی را آغاز کرده و امروز به یاری بسیج سازندگی استان فارس کارآفرین برتر و طلایه‌دار اقتصاد مقاومتی در استان فارس شده است. 

وی رشته مکانیک خوانده بود و پیش از اینکه تصمیم به کشت گیاهان دارویی کند هیچ تجربه کار کشاورزی نداشته است اما در سن 22 سالگی تصمیم می‌گیرد وارد عرصه کارآفرینی شود و کشت گیاهان دارویی را برای این کار انتخاب می‌کند. 

قاسم‌زاده معتقد است که سرمایه کارآفرین منابع مالی او نیست بلکه پشتکار و تلاش است. وی در گفت‌وگو با تسنیم درباره شروع کارش چنین می‌گوید: سال 91 به همراه برادرم زمین 3 هزار متری را اجاره کردیم و با 500 هزار تومان شروع به کشت گیاه دارویی استویا ( برگ عسل) کردیم که برای نخستین بار در استان فارس کشت می‌شد. 

«با شروع به این کار از مکانیک به کاردانی گیاهان دارویی تغییر رشته دادم و به کشت گیاه دارویی استویا پرداختیم» این را کارآفرین برتر استان فارس می‌گوید که با این کار موفق شده در طی سال‌های 94 تا 96 برای 5 هزار نفر روز اشتغالزایی کند. 

2 سال نخست مجتبی و برادرش فعالیت خود را علنی نکردند و پس از 2 سال زمانی که نتیجه زحماتشان را گرفتند، به جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی مراجعه کرده و موفقیت خود را اعلام کردند و گفتند که شهر فیروزآباد برای کشت گیاهان دارویی بسیار مناسب است و این آغاز ماجرای تبدیل این شهر به قطب گیاهان دارویی استان فارس بود.


حمایت بسیج سازندگی از پروژه گیاهان دارویی 

مجتبی و برادرش برای توسعه کار به حامی نیاز داشتند و سپاه با واگذاری 12 هکتار زمین به این جوان زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی را در شهر فیروزآباد فراهم کرد. خسرو اسفندیاری، رئیس بسیج سازندگی شهرستان فیروزآباد در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: سپاه یک زمین 12 هکتاری به اضافه چاه آب و 30 میلیون تسهیلات اقتصاد مقاومتی و تسهیل شرایط گرفتن مجوزهای لازم زمینه ایجاد گلخانه و توسعه کشت گیاهان دارویی را فراهم کرد. 

به گفته قاسم‌زاده 8 هکتار از زمین تحت زراعت قرار گرفته و به طور مستقیم برای 10 نفر اشتغالزایی شده است اما تعداد کارگران روزمزد این گلخانه و مزرعه از سال 94 تاکنون بیش از 5 هزار نفر روز بوده است. 

فروش محصول و پیدا کردن بازار مناسب زنجیره دیگری از کارآفرینی است که برای این کار نیز حمایت بسیج سازندگی پشتیبان این جوانان بوده، سرهنگ اسفندیاری به گوشه‌ای از آنها اشاره می‌کند که از جمله می‌توان حمایت برای شرکت در نمایشگاه گیاهان دارویی تهران، نمایشگاه در سطح شهرستان، نمایشگاه در شیراز و همکاری برای فروش محصولات در سطح شهرستان را نام برد. 

امروز مجتبی قاسم‌زاده به همراه برادر و تیمش که همگی از تحصیل‌کردگان رشته گیاهان دارویی هستند نه تنها در بازار داخلی موفق عمل کردند بلکه خیز صادرات گیاهان دارویی به دیگر کشورها را نیز برداشته و امسال سفارش محصولی از آلمان داشته‌اند. 

ضعف حمایت دولتی و عدم ثبات بازار، مشکل اصلی 

کارآفرین برتر استان فارس از ضعف و کمبود حمایت دولتی و عدم ثبات در بازار گیاهان دارویی به عنوان سختی‌های راه تولید سخن می‌گوید. نبود صنایع تبدیلی نیز از دیگر مشکلات تولیدکنندگان گیاهان دارویی است که سبب شده محصول این کارآفرین برتر استان فارس تاکنون به صورت خام به فروش برسد. 

قاسم‌زاده اعتقاد دارد برداشت گیاه دارویی از طبیعت، آسیب به طبیعت است پس برای اینکه مواد اولیه برای ایجاد صنایع تبدیلی به اندازه کافی وجود داشته باشد باید تولید را افزایش داد. ایجاد و راه‌اندازی صنایع تبدیلی یکی از اولویت‌های این کارآفرین برتر استان فارس است. 

تبدیل شهرستان فیروزآباد به قطب تولید گیاهان دارویی در استان فارس نخستین و بزرگ‌ترین تولیدکننده بذر و نشا بذری استویا در کشور، نخستین کشت گیاه دارویی پروتئینی گندم سیاه در کشور، نخستین کشت گیاه دارویی پروتئینی کینوآ در استان فارس، تولیدکننده پیشرو و برتر منتخب در سومین نمایشگاه و جشنوراه ملی گیاهان دارویی و طب سنتی نهاد ریاست جمهوری، نخستین تولیدکننده گیاه دارویی علف لیمو در جنوب کشور، نخستین کشت پاییزه گیاه استویا در کشور، نخستین کشت آزمایشی گیاه پیرتروم (حشره کش ) در جنوب کشور،  بزرگترین مرکز تکثیر و تولید گیاهان دارویی در جنوب کشور و کارآفرین و طلایه‌دار برتر اقتصاد مقاومتی بسیج سازنگی کشور و استان بخشی از افتخارات مجتبی‌قاسم‌زاده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: